مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانش نجوم و اخبار مربوط به آن برای بسیاری از جذابیت بالایی برخوردار است و همین جذابیت بالا باعث شده تا بازار شایعاتی که براساس این اخبار و با تحریف آنها در وب‌سایت‌ها دست‌به‌دست می‌شوند نیز هرروز داغتر از دیروز شود، شایعاتی مانند شایعه جدید سه‌روز تاریکی که چند سالی است در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها رواج یافته‌است.

زمین

براساس گزارش GMA، شايعاتي مبني بر روزهاي تاريكي در ماه دسامبر چند سالي است كه با نزديك‌شدن به ماه دسامبر در ميان وب‌سايت‌هاي خبري و شبكه‌هاي اجتماعي با سرعتي باورنكردني پخش مي‌شوند و درصد باور آن از سوي كاربران باورنكردني‌تر است. كاربراني كه زحمت بررسي ساده و ابتدايي خبري با چنين اهميت بالايي را به خود نداده و صرفا به خواندن چند خط از چند وب‌سايت بي‌نام و نشان و نامعتبر كفايت مي‌كنند.

فريب چند روز تاريكي از انواع شايعاتي است كه براي آژانس فضايي آمريكا به بيماري ساليانه‌اي تبديل شده‌است، زيرا هرسال با نزديك شدن ماه دسامبر مجبور مي‌شود اين شايعات را تكذيب كند.

امسال اما اين شايعه ابعادي ديگر به خود گرفت و وب‌سايتي با نام Huzlers.com اعلام كرد چارلز بولدن رئيس ناسا ورود زمين در پي توفاني خورشيدي، به دوره‌اي 6 روزه از تاريكي مطلق را تاييد كرده‌است، درحالي‌كه ديگر وب‌سايت‌ها اين دوره تاريكي را سه روز عنوان مي‌كنند. به گفته اين وب‌سايت، پس از وقوع توفاني خورشيدي چنان توده ظخيمي از غبارهاي كيهاني از خود ايجاد خواهد كرد كه 90 درصد از نور خورشيد به سوي زمين مسدود خواهد‌شد.

افراد كمي پيدا مي‌شوند كه زحمت كنترل كردن اعتبار اين وب‌سايت را به‌خود بدهند، وب‌سايتي كه خود در صفحه اولش نوشته Huzlers  وب‌سايتي خبري متشكل از تركيبي اخبار شگفت‌انگيز حقيقي و هزل است تا كاربران خود را در حالت ناباوري نگه‌دارد.

بررسي نزديك و دقيق وب‌سايت ناسا نيز در چند دقيقه نشان خواهد داد كه اين آژانس هرگز هيچ بيانيه رسمي درزمينه تاييد شايعه‌اي كه وب‌سايت Huzlers آن را پخش كرده، منتشر نساخته‌است. ابعاد وسعت اين شايعه به حدي است كه عده‌اي از كاربران روي وب‌سايت يوتيوب ويدئويي منتشر كرده‌اند كه در آن چارلز بولدن ظاهرا درحال هشدار دادن درباره خاموشي غريب‌الوقوع است.

با اين‌همه در اين ويدئو ناكامل، بولدن در حقيقت درحال هشدار دادن كلي درباره فجايع طبيعي و لزوم به آمادگي براي وقوع ناگهاني چنين رويدادهايي است و هرگز هيچ اشاره‌اي به خاموشي و تاريكي جهاني و يا رويداد فاجعه‌بار مشابهي نكرده‌است.

دردسرهاي مشابه ناسا

تنها زماني كه ناسا در وب‌سايت خود به عبارت روزهاي تاريكي اشاره كرده‌است، زماني است كه در سال 2011 شايعه‌اي مشابه را در زمينه تاريكي زمين در اثر عبور دنباله‌دار النين از نزديكي سياره رد كرد.

ناسا باري ديگر در سال 2012 دچار شايعه‌اي مشابه شد، زماني كه ناسا ظاهرا تاييد كرده‌بود اگر زمين در 21 دسامبر ازميان كمربندي فوتوني عبور كند، در تاريكي فرو خواهد‌رفت.

اين شايعات باعث شد ديويد موريسون زيست‌اخترشناس ارشد ناسا در صفحه خود در وب‌سايت ناسا واكنش نشان دهد و اين شايعه را دروغي احمقانه توصيف كند و وجود پديده‌اي به نام كمربند فوتوني را رد كند.

براساس گزارش ناسا، وي در پاسخ خود به سوالات افرادي كه نگران اين خاموشي جهاني بودند پرسش‌هايي ديگر مطرح مي‌كند: چطور ممكن است خورشيد تاريك شود؟ آيا ناگهان خاموش خواهد شد؟ چطور ممكن است چنين رويدادي با اين ابعاد اهميت در هيچ وب‌سايت خبري معتبري بازتاب نداشته باشد و تنها در چندين وب‌سايت بي‌اسم‌ و‌ رسم و نامعتبر مطرح شوند؟

کد خبر 276091

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha