شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۶
۰ نفر

سپیده سمائی: «به شدت تکذیب می‌کنم. اختلالات و قطع و وصل شدن ارتباط در شبکه‌ تلفن همراه به سوختن سیم‌کارت منجر نمی‌شود.»

مهندس ابوالفضلی مدیر‌کل روابط عمومی شرکت ارتباطات سیار هرگونه ارتباط کیفیت شبکه همراه با سوختن سیم‌کارت‌ها را منتفی می‌داند؛‌

با این حال سیم‌کارت‌های مشترکان، گاهی بدون هیچ دلیل و بطور ناگهانی از کار می‌افتند و وقتی مشترک به دفاتر خدماتی مراجعه می‌کند، به اوگفته می‌شود سیم‌کارت سوخته است و باید 70 هزار ریال بابت سیم‌کارت جدید بپردازد.

اما علت سوختن ناگهانی و بدون دلیل سیم‌کارت‌های مشترکان همراه اول چیست؟

ابوالفضلی این سئوال همشهری را اینگونه پاسخ می‌دهد: سیم‌کارت تلفن همراه بسیار ظریف است و قرار دادن آن در محیط‌‌‌‌های مغناطیسی مانند نزدیک تلویزیون و رایانه باعث سوختن سیم‌کارت خواهد شد.

در آب افتادن و ضربه خوردن گوشی از دیگر علل سوختن سیم کارت هستند. حتی اگر شما گوشی خود را یک شب تا صبح در فاصله نیم متری یک شوفاژ روشن قرار دهید ممکن است سیم‌کارتتان آسیب ببیند.

مهندس اصغرنژاد معاون اداره کل مشترکین همراه نیز عدم مراقبت کافی از سیم‌کارت را یکی از مهم‌ترین دلایل سوختن آنها عنوان می‌کند: سوختن سیم‌کارت یک فرآیند تدریجی است و هنگامی که سیم‌کارت در معرض عواملی چون نور مستقیم، حرارت، میدان‌های مغناطیسی و شوک‌های الکتریکی قرار می‌گیرد اطلاعات روی حافظه آن به تدریج از بین می‌رود و سیم‌کارت به اصطلاح نیم‌سوز می‌شود.

در این شرایط سیم‌کارت در گوشی‌هایی با حساسیت بالا فعال نمی‌شود اما در گوشی‌هایی که حساسیت چندانی ندارند فعال می‌شود تا هنگامی که اطلاعات به طور کامل از روی حافظه سیم‌کارت پاک شود و به این ترتیب به نظر می‌آید که سیم‌کارت به صورت ناگهانی سوخته است.

وی تاکید می‌کند: البته گاهی هم شوک‌های شدید حرارتی یا الکتریکی منجر به سوختن ناگهانی سیم‌کارت می‌شود.

اما بسیاری از مشترکان تلفن همراه همه موارد احتیاط را رعایت می‌کنند و بازهم سیم‌کارتشان می‌سوزد. آیا همیشه تقصیر مشتری است؟!

مهندس محمد‌رضا مالی مدیر‌گروه کارت هوشمند یک شرکت خصوصی در این زمینه به همشهری می‌گوید: الگوریتم امنیتی سیم‌کارت‌های قدیمی ضعیف بود، به گونه‌ای که افراد متقلب می‌توانستند با استفاده از نرم‌افزارهای خاصی کد سیم‌کارت را استخراج و آن را کپی کنند.

البته این کار مستلزم ارسال و دریافت چند‌صد‌هزار بار اطلاعات به سیم‌کارت بود و بنابراین شرکت ارتباطات سیار برای جلوگیری از سوء‌استفاده این افراد متقلب، در این سیم کارت‌ها شمارشگر (کانتر) قرار داد تا با هر‌بار ارتباط سیم‌کارت با شبکه یک شماره از آن کم شود و هنگامی که این کانتر پر شود سیم‌کارت غیر‌فعال می‌شود.

به این ترتیب اگر کسی قصد کپی‌برداری از سیم‌کارت را داشته باشد، چون باید در یک زمان کوتاه بین 50 تا 100 هزار بار ارتباط با شبکه برقرار کند و با این تعداد ارتباط کانتر مورد نظر پر می‌شود، موفق به کپی نمی‌شود.

این کارشناس ادامه می‌دهد: از سوی دیگر الگوریتم رمز سیم‌کارت‌های قدیمی به گونه‌ای است که برای شناسایی سیم‌کارت در فواصل زمانی کوتاه، شبکه با سیم‌کارت ارتباط برقرار می‌کند و به این ترتیب با هر ارتباط، یک شماره از کانتر کم می‌شود و این امر موجب کوتاه شدن عمر سیم‌کارت می‌شود.

اگر این استدلال صحیح باشد، با در نظر گرفتن چنین تمهیداتی، متقلبین ناکام شده‌اند اما یک اشکال کوچک هم به وجود می‌آید: مشترکانی که به طور طبیعی از سیم‌کارتشان استفاده می‌کنند با هر تماس خود و یا هر بار ارتباط شبکه به منظور شناسایی سیم‌‌کارتشان، یک شماره از کانتر سیم‌کارتشان کسر می‌شود و به این ترتیب پس از مدتی با پر‌شدن کانتر، سیم‌کارت می‌سوزد.

مدیر‌کل روابط عمومی شرکت ارتباطات سیار در این زمینه می‌گوید: به هرحال سیم‌کارت‌هایی که در سال‌های اولیه ورود تلفن همراه به ایران وارد شد با تکنولوژی آن زمان تهیه شده بود و تعدادی از سیم‌کارت‌های اولیه یعنی کدهای 1، 2 و 3 چنین مشکلی دارند که در نسل بعدی با تغییر الگوریتم رمز این مشکل از میان رفته است.

مهندس ابوالفضلی ادامه می‌دهد: البته تعدادی از این سیم‌کارت‌های قدیمی یا تعویض شده‌اند و یا سوخته‌اند اما هنوز تعدادی از آن سیم‌کارت‌های قدیمی دست مردم هستند که با پر شدن کانتر باید تعویض شوند، اما اگر سوختن سیم‌کارت به این دلیل باشد تعویض آن بدون هزینه و رایگان خواهد بود.

و از کجا می‌توان فهمید که سوختن یک سیم‌کارت به دلیل پر شدن کانتر آن بوده یا به دلیل دیگر؟

معاون اداره کل مشترکین همراه به این سئوال پاسخ می‌دهد: به طور معمول سه مشخصه نشان از سوختن سیم‌کارت دارد. اول این‌که خط مورد نظر آنتن نمی‌دهد، دوم این‌که  در حالی که گوشی روشن است، اگر با خط تماس بگیرید پیغام خاموش بودن تلفن همراه را می‌شنوید؛ سوم هم این‌که بر روی گوشی پیغامی حاکی از وجود نداشتن سیم‌کارت مشاهده می‌شود که این پیغام در گوشی‌های مختلف متفاوت است.

هنگامی که سوختن سیم‌کارت ناشی از پر شدن کانتر باشد پیام سوختن سیم‌کارت برروی گوشی مشاهده نمی‌شود.

اصغر نژاد این نکته را هم اضافه می‌کند که در تمام دفاتر دولتی خدمات مشترکان همراه دستگاه کارت‌خوان وجود دارد و می‌توان از این موضوع مطلع شد. دفاتر خصوصی هم که فاقد چنین دستگاهی هستند، با ارسال بخشنامه موظف شده‌اند افرادی که با توجه به عدم پیغام گوشی به نظر می‌رسد سیم‌‌کارتشان به دلیل پر شدن کانتر از کار افتاده را به مراکز دولتی هدایت کنند و در غیر این‌صورت مرتکب خلاف شده‌اند.

این درحالی‌است که در پی تماس همشهری با برخی از این دفاتر، مسئولان مربوطه از چنین بخشنامه‌ای اظهار بی‌اطلاعی کرده و تاکید کردند که فقط، طبق وظیفه، سیم‌کارت‌های سوخته را تعویض می‌کنند و هزینه آن بر روی قبض دوره بعد مشترک می‌آید و از علت سوختن سیم‌کارت هم اطلاعی ندارند.

با این اوصاف تنها چاره‌ای که در حال حاضر وجود دارد این است که اگر حدس می‌زنید سیم‌کارتتان در اثر پر شدن کانتر سوخته است، به دفاتر دولتی مراجعه کنید.

آدرس و شماره تماس این دفاتر را می‌توانید با مراجعه به پرتال شرکت ارتباطات سیار به آدرس http://www.mci.ir به دست آورید.

البته اگر فکر می‌کنید 70 هزار ریال صرفه‌جویی به دردسرهای رفت‌وآمد در خیابان‌های شلوغ و کرایه تاکسی و توی صف ایستادن و همه اعصاب‌خردی‌های دیگرش می‌ارزد!

کد خبر 27609

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز