حامد فوقانی: «انتقال ظرفیت فرودگاه مهرآباد به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی»؛ این طرحی بود که پس از سقوط هواپیمای آنتونوف در مرداد‌ماه سال‌جاری در شهر به خواسته بسیاری از مردم تبدیل شد.

هواپیما

در اين ميان كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران با دستوري كه از هيأت رئيسه گرفت به جد مسئله را دنبال كرد تا ابعاد مختلف انتقال فرودگاه مهرآباد به خارج از شهر تهران را به‌صورت شفاف مشخص كند. البته شهرداري تهران خيلي زودتر از اينها دست به‌كار شده بود زيرا بلافاصله از مطالعات گسترده‌اي طي بيش از يكسال درخصوص آسيب‌هاي فرودگاه مهرآباد پرده برداشت و در عين حال براي ايجاد يك‌تحول عمده در جنوب غرب پايتخت درصورت تحقق انتقال، اعلام آمادگي كرد. اگرچه شهرداري بر اين نكته هم تأكيد كرد كه لازمه اجراي طرح تحول، همكاري دولت در جهت افزايش هرچه سريع‌تر ظرفيت فرودگاه بين‌المللي امام و ساير مسائل مربوط به آنهاست. اما پس از مدتي مسئولان دولتي ازجمله وزير راه و شهرسازي و مشاور شهرسازي و معماري او، عنوان كردند كه منابع مالي دولت محدود است و حتي كفاف هزينه‌هاي ضروري براي توسعه و ساماندهي 2فرودگاه اصلي را نمي‌دهد. اين در حالي است كه مطالعات نشان مي‌دهد كه وجود فرودگاه مهرآباد درون شهر، آسيب‌هاي فراواني به شهروندان به‌خاطر آلودگي هوا، آلودگي صوت و همچنين امنيتي وارد كرده است. به‌طور نمونه كارگروه مطالعات شهرداري در اين زمينه اعلام كرده كه آلودگي هواي نشست و برخاست هواپيما در اين فرودگاه معادل تردد 90هزار خودرو در سال است.

حالا اعضاي كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران هم پس از بررسي‌هاي خود مشكل تأمين منابع از سوي دولت را مانع بزرگي بر سر راه انتقال فرودگاه مهرآباد عنوان مي‌كنند. احمد دنيامالي رئيس اين كميسيون حداقل منابعي كه مي‌توان براي اجراي چنين پروژه‌اي برآورد كرد را بين 10 تا 12هزار ميليارد تومان مي‌داند و بر اين عقيده است كه در حال حاضر دولت توانايي تأمين آن‌را ندارد. اقبال شاكري، ديگر عضو كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران نيز مانند دنيامالي تأمين هزينه اين طرح را يكي از مشكلات اساسي بر سر راه آن اعلام مي‌كند. اينطور كه وي به همشهري مي‌گويد حتما بايد در اين راه نظر بخش خصوصي جلب شود چراكه با تكيه بر منابع دولتي، ترمينال 2 فرودگاه امام تمام نمي‌شود. شاكري سپس توضيح مي‌دهد: «حتما بايد ظرفيت فرودگاه امام از 5/6ميليون مسافر فعلي به 20ميليون در سال برسد. نكته اما اينجاست طي اين مدت كه اين ظرفيت ايجاد مي‌شود، ميزان استفاده از فرودگاه مهرآباد از 13ميليون به 20ميليون مسافر در سال مي‌رسد. بنابراين بررسي‌هاي ما نشان مي‌دهد نمي‌توان درزمان كوتاهي بخشي عظيمي از ظرفيت فرودگاه مهرآباد را به فرودگاه امام انتقال داد. البته با پايان ساخت ترمينال 2 فرودگاه امام مي‌توان ساماندهي را در دستور كار قرار داد تا بخشي از ظرفيت فرودگاه مهرآباد به خارج از شهر برود. در واقع با اتمام ساخت ترمينال 2، مي‌توان ميزان استفاده از فرودگاه امام را روي 10ميليون مسافر در سال بست. » اين عضو شوراي شهر تهران به همين جهت مي‌گويد كه فعلا حداقل كاري كه مي‌شود كرد تكميل افزايش ظرفيت فرودگاه امام از يكسو و ساماندهي فرودگاه مهرآباد از سوي ديگر است.

رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران نيز با اشاره به اينكه جابه‌جايي فرودگاه مهرآباد به 8تا 10سال زمان نياز دارد مي‌گويد: «در اين مدت مي‌توان براي كاهش اثرات زيانبار وجود فرودگاه در داخل شهر تمهيداتي انديشيد. به‌عنوان مثال در بسياري از كشورهاي دنيا مي‌بينيم كه فرودگاه در داخل شهر است اما از ساعت 10شب تا 6صبح پروازي در آن انجام نمي‌شود. اين حداقل كاري است كه ما انتظار داريم مسئولان انجام دهند.»

محدوديت زمان نشست و برخاست هواپيما در فرودگاه كه حافظي به آن اشاره كرد قرار است به‌زودي اجرا شود چراكه در نشست مشترك مجمع نمايندگان استان تهران با مسئولان هواپيمايي كشوري به تصويب رسيده است. با وجود اين، بايد منتظر ماند و ديد كه ساير محدوديت‌هاي پروازي در چارچوب قوانين شهري هم مانند بسياري از فرودگاه‌هاي محلي جهان روند اجرايي به‌خود مي‌گيرند يا نه؟ چراكه همچنان نگراني‌ها بابت آلودگي هوا و سقوط هواپيما در مناطق مسكوني اطراف فرودگاه مهرآباد وجود دارد. از سوي ديگر نيز نمي‌توان به راحتي از كنار طرح تحول اقتصادي و توسعه‌اي در جنوب‌غرب پايتخت درصورت انتقال فرودگاه مهرآباد به‌عنوان فرصتي بي‌نظير كه حتي مي‌تواند هزينه ساخت فرودگاه جديد را در بلندمدت فراهم كند، عبور كرد.

راه‌هاي ساماندهي يك فرودگاه

اقبال شاكري، رئيس كميته عمران شوراي شهر تهران موارد مطرح شده در رابطه با ساماندهي فرودگاه مهرآباد را به‌صورت زير عنوان كرد:
در اولويت اول بايد پرواز بلندمدت داخلي (يعني پروازهاي بالاي يك‌ساعت زمان) به فرودگاه امام انتقال يابند؛ همان كاري كه امسال در رابطه با پرواز حجاج كه البته خارجي محسوب مي‌شود انجام شد.
انجام پروازهاي شب طي فاصله زماني 12شب تا 6صبح در فرودگاه مهرآباد ممنوع شود.
ميزان پروازهاي فرودگاه مهرآباد بر فراز شهر تهران به حداقل ممكن برسد. يعني در تعيين مسير هواپيماها بر فراز پايتخت بازنگري صورت گيرد. براي اين منظور مطالعات لازم انجام شده كه نشان مي‌دهد مي‌توان پرواز را بر فراز قسمت‌هاي مسكوني شهر كاهش داد.
ظرفيت مورد نياز فرودگاه مهرآباد از نظر راه‌هاي دسترسي‌ و فضاهاي خدماتي مثل پاركينگ‌ها افزايش يابد.
مطالعات لازم براي آزادسازي فضاهاي اطراف فرودگاه مهرآباد صورت بپذيرد تا با جابه‌جايي برخي از مناطق مسكوني، امنيت منطقه نيز افزايش پيدا كند.
ساماندهي برج آزادي و مجموعه مهرآباد يكجا ديده شود تا ساماندهي هر دو با درنظر گرفتن يكديگر صورت بپذيرد.

 

کد خبر 276050

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha