همشهری آنلاین: رییس قوه قضاییه گفت: امر به معروف و نهی از منکر ابتدا باید به زبان لین، آرام و دوستانه انجام شود. امر به معروف باید با شرایط و حدود و علم به این شرایط و حدود صورت گیرد نه اینکه برای انجام آن مرتکب یک منکر دیگر شود.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی طی سخنانی در «همایش ملی قانون و امر به معروف و نهی از منکر» با اشاره به اینکه چنین همایش‌هایی برای اولین بار است که برگزار می‌شود، گفت: طبق اصل هشتم قانون اساسی در جمهوری اسلامی دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای است همگانی و متقابل؛ یعنی دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت این وظیفه را دارند. این اصل تصریح کرده که شرایط امر به معروف و نهی از منکر را قانون معین می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر قانون نباشد اصل هشتم قانون اساسی معطل می‌ماند، افزود: بحمدالله مجلس محترم تلاش کرده است و الان در صحن علنی مجلس طرحی در رابطه با حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مطرح است.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در اسلام بحث روشنی است، گفت: در آیات و روایات متعدد به این مساله اشاره شده است. در سوره آل عمران حداقل دو آیه وجود دارد که به امر به معروف و نهی از منکر تصریح می‌کند.

آملی لاریجانی افزود: بحث مفصلی وجود دارد مبنی بر اینکه امر به معروف واجب کفایی است یا عینی و جالب است که امام صادق (ع) در روایاتی از آیات 104 و 114 سوره آل عمران در این زمینه استفاده می‌کند.

وی گفت: همچنین روایتی از امام باقر (ع) در رابطه با امر به معرف و نهی از منکر وجود دارد مبنی بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر طریق انبیاء و فریضه عظیمی است که اگر این فریضه انجام پذیرد بقیه فرایض هم اقامه می‌شوند.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه روایت دیگری وجود دارد مبنی بر اینکه چه بد قومی هستند که از امر به معروف و نهی از منکر عیب‌جویی می‌کنند، افزود: اصل اینکه امر به معروف و نهی از منکر از فرایض الهی است، از مباحث روشن در دین است و کسی نمی‌تواند در آن تردید کند.

آملی‌لاریجانی گفت: طبق این روایات اگر کسی امر به معروف و نهی از منکر را انکار کند و همچنین به این انکار ملتزم باشد از کافرین است. البته هر کدام از این قیود بحث‌هایی دارند و لازمه این انکار این است که انکار خدا و پیمغبر صورت بگیرد.

به گزارش ایسنا، آملی‌لاریجانی گفت: بر حسب آیات و روایات ما یک فریضه‌ نورانی در اختیار داریم و سوال اینجاست که چرا آنقدر از این فریضه‌ نورانی غفلت می‌کنیم. مغرب زمین که دارای تفکر لیبرالیست است این مساله را بر نمی‌تابد.

وی با اشاره به مساله اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان، گفت: متاسفانه یکسری کشورهای غربی سعی کردند این موضوع را به امر به معروف ونهی از منکر ربط دهند و واقعا این جفا و ظلم عجیبی است و متاسفانه از آن بدتر این است که برخی از رسانه‌های داخلی نیز این کار را انجام دادند.

آملی‌لاریجانی با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر فریضه الهی است، خاطرنشان کرد:‌ این فریضه الهی ربطی به کار جنایت‌کارانه و عمل شنیع و غیر انسانی ندارد. ما چرا باید فضا را آلوده کنیم. مخصوصا الان که یک طرح در رابطه با همین موضوع در مجلس مطرح است. در این فضا چرا باید این کار انجام شود.

رییس دستگاه قضا خاطرنشان کرد:‌ رفتار غربی‌ها طبیعی است که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران سمپاشی کنند و موضوع اسیدپاشی را به امر به معروف و نهی از منکر وصل کنند که البته از نظر من این خود یک جنایت است که مسائل دینی را زیر سوال ببریم.

رییس دستگاه قضا گفت: برای برخی از رسانه‌های داخلی متاسفم که این کار را انجام می‌دهند و این ظلم به نظام و متدینین به نظام است که دو مساله‌ بیگانه را به هم ربط دهند.

آملی‌لاریجانی ادامه داد: البته جنایات‌ رخ داده باید پیگیری شود و ما از همان ابتدا دستورات لازم را به رئیس دادگستری اصفهان داده‌ایم تا تلاش‌های لازم را در این راستا انجام دهند. همچنین همه‌ نیروهای امنیتی و غیره تلاش می‌کنند تا آن فرد را پیدا کنند.

وی با اشاره به موضوع امنیت عمومی گفت: همه نظام باید پای این قضیه بایستند که شهروندان امنیت داشته باشند. امیدواریم همه به هوش باشند و خط و ربط‌ها را تشخیص دهند و راه صحیح را در پیش گیرند.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر وجود مراکزی برای امر به معروف و نهی از منکر گفت: امر به معروف و نهی از منکر ابتدا باید به زبان لین، آرام و دوستانه انجام شود. امر به معروف باید با شرایط و حدود و علم به این شرایط و حدود انجام شود نه اینکه برای انجام آن مرتکب یک منکر دیگر شود. به طوری که بپریم وسط خیابان و اگر خانمی حجابش بد است شروع کنیم به داد و بیداد کردن.

وی تصریح کرد: گزارشی به من دادند که طبق آن فردی برای امر به معروف به یک ماشین چسبیده بود و ماشین حرکت کرده بود و او پرت شده بود. این کار چه لزومی دارد؟

آملی لاریجانی گفت: امر به معروف و نهی از منکر که می‌خواهد به صورت قانون در بیاید باید تمام شرایط و مراتب اش در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اختلاف نظر فقها درباره اینکه آیا ضرب و جرح در امر به معروف و نهی از منکر جایز است یا خیر گفت: درباره جرح،‌ اختلاف نظر وجود دارد ولی برخی از فقها اشکالی در ضرب نمی بینند، اما عرض من این است که در مقام تقنین اشکال ندارد که قانون مضیق تر باشد و حتی ضرب را هم اجازه ندهیم که اتفاقا من دیدم در طرح مرتبط با امر به معروف در مجلس به این مسئله توجه شده است و غیر از تذکر لسانی را اجازه نداده‌اند.

وی ادامه داد: این امر خوب است زیرا در صورتی که چنین نباشد در فضای کنونی به مجموعه ای از پرونده های قضایی تبدیل می‌شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه برخی نکات راجع به طرح امر به معروف و نهی از منکر قابل طرح است افزود: تقنین در این باب نباید سیاسی شود؛ زیرا امر به معروف و نهی از منکر یک مقوله شرعی است و همه باید کمک کنند که یک قانون روشن نوشته شود.

آملی لاریجانی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر چه از لحاظ حیطه و چه از لحاظ مراتب، ظرایف بسیاری دارد افزود: این موارد باید در مقام قانون ملحوظ شود. قانون نویسی با عبارت فقها فرق دارد. قانون یک امر واحد برای کل کشور است و باید خیلی روشن و شفاف باشد.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد که در رابطه با تصویب قانون امر به معروف و نهی از منکر نباید تسرع کرد، هر چند که گفته اند چند سال روی این طرح کار شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل طرح امر به معروف و نهی از منکر باید از مجلس محترم تقدیر کرد، گفت: من می‌خواهم فقط دو نکته را در رابطه با این طرح تذکر بدهم . یکی اینکه در ماده 17 این طرح ستادی پیش بینی شده که مسئول اجرای قانون مذکور، گسترش و ترویج فرهنگ امر به معروف و صدور مجوز برای سازمان های مردم نهاد دراین رابطه است.

وی با بیان اینکه این شاکله از ستاد خلاف قانون اساسی است گفت: در این ستاد گفته شده یک نماینده تام الاختیار از قوه قضاییه وجود دارد. ما حسب قانون اساسی حق نداریم ستاد تشکیل دهیم و اختیاراتی را از پیش خودمان به این ستاد بدهیم. اختیارات در قانون اساسی روشن است و ما نمی توانیم وظایف دستگاه ها را به یک ستاد بدهیم و بگوییم این یک قانون است.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان مکرراً به شیوه مذکور ایراد گرفته است گفت: نظیر این امر در لایحه پیشگیری از وقوع جرم یعنی لایحه ای که خود قوه قضاییه آن را تهیه کرده هم وجوددارد. ولی من می گویم مخالف قانون اساسی است و اگر هم با آن موافقت کرده‌ام به خاطر مصلحت است.

وی همچنین با قابل ایراد دانستن تعریف امر به معروف و نهی از منکر در ماده اول طرح مذکور گفت: ما نباید در قانون نویسی از الفاظ مجمل استفاده کنیم. مثلا وقتی اشرافی گری، به یک عنوان یک منکر ذکر شود ممکن است حتی کسی سوار یک پژو شود و بگویند این اشرافی گری است.

آملی لاریجانی تصریح کرد: اگر مسائل ابهام آمیز در این طرح وجود داشته باشد کسی می گوید من امر به معروف و نهی از منکر کرده ام و دیگری می گوید من اشرافی گری نکردم و این باعث بروز اختلافاتی می‌شود.

فارس نيز نوشت: آیت‌الله آملی‌لاریجانی گفت: غربی‌ها و ضدانقلاب طبیعی است که جنایت اسیدپاشی را به امر معروف و نهی از منکر وصل کنند اما من برای برخی از رسانه‌های داخلی که چنین کاری می کنند متاسفم.

آیت الله آملی لاریجانی رئیس دستگاه قضایی در همایش «قانون و امر به معروف و نهی از منکر» که صبح امروز در مجموعه فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد در خصوص امر به معروف و نهی از منکر سخن گفت.

در زیر مشروح سخنان رئیس قوه قضاییه را می‌خوانید.

امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات دین است/ انکارکنندگان از کافران هستند

آیت‌الله آملی لاریجانی اظهار داشت: در اصل 8 قانون اساسی وظیفه‌ای به عهده حکومت گذاشته شده و چنین آمده که در جمهوری اسلامی ایران دعوت به امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است.

وی افزود: در بحث امر به معروف و نهی از منکر مردم نسبت به یکدیگر،‌ دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به مردم وظیفه دارند که حد و حدود آن را قانون معین می‌کند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه در بحث امر به معروف و نهی از منکر نظام و حکومت وظیفه دارد و تردیدی در این مورد نیست، گفت:‌ خوشبختانه مجلس در این زمینه تلاش خوبی داشته و کمیسیون قضایی خوب عمل کرده است و در حال حاضر طرحی در صحن علنی مجلس در حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مطرح است، بنابراین اصل، تلاش برای این است که قانونی درست و مدون در این زمینه داشته باشیم که این یک امر روشن است.

آیت‌الله آملی لاریجانی تاکید کرد: اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در اسلام و روایات روشن است و در آیات قرآنی نیز به آن اشاره شده است، در سوره آل عمران دو آیه به امر به معروف و نهی از منکر صراحت دارد.

وی افزود: بحث این است که امر به معروف و نهی از منکر یک واجب کفایی است یا خیر، در روایتی از امام صادق از آیات قرآنی استفاده شده و چنین بیان شده که بحث امر به معروف و نهی از منکر یک فریضه بزرگ الهی است.

رئیس قوه قضائیه همچنین با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر طریق انبیاء است، گفت: اگر این فریضه را انجام دهیم مابقی فرایض هم اقامه می‌شود، درحالی که اگر شخصی به قلبش هم انکار منکر نکند، مرده‌ای در میان زندگان است.

آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر یکی از فرایض عظیم الهی است، گفت:‌ یکی از مطالب روشن در دین ما همین است که کسی نمی‌تواند نسبت به آن تعبیری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات دین است تصریح کرد: مقصود ما از این مطلب یعنی آنچه که دین بودنش بر هر کسی روشن است و اگر کسی امر به معروف و نهی از منکر را در دین انکار کند،‌از کافرین محسوب می‌شود.

ربط اسیدپاشی به امر به معروف و نهی از منکر جفای عظیمی است/برای برخی از رسانه‌های داخل متاسفم

رئیس قوه قضائیه در ادامه همایش ملی قانون امر به معرف و نهی از منکر گفت: بنا بر نظر بسیاری از علما و فقها در زمینه امر به معروف و نهی از منکر عقل استقلال دارد و حتی نیازی هم نبود که حکمی از سوی خدا در این زمینه صادر شود که البته صاحب جواهر یک ایرادی وارد می‌کند اما به اصل امر به معروف و نهی از منکر هیچ کس ایرادی ندارد.

وی افزود: این بر اساس حکم عقل امر به معروف و نهی از منکر را قبول دارد اما در یک فرهنگ دیگری که لیبرالی است امر به معروف و نهی از منکر را قبول نمی‌کند.

رئس قوه قضائیه اضافه کرد:‌ زندگی در غرب همانگونه است که کسی به کسی کاری ندارد و اصول تفکر لیبرالی که فردگرایی است در آن حاکم است و یکی از معانی‌اش این است که هر انسانی مسیر زندگی‌اش را خودش تعیین می‌کند و ارزش‌ها را انتخاب می‌کند.

وی اظهار داشت: در مغرب زمین تفکر فردگرایی لیبرالی حاکم است، که تحت نظر برخی از متفکرانشان غرب را کشاند به این سمت که آیات و راه زندگی را ما تعیین می‌کنیم در غرب یک فرهنگ رایج را پذیرفتند که افراد به هم کاری نداشته باشند.

آملی لاریجانی بیان داشت: این نحو نگاه به رابطه افراد با همدیگر یکی از ایراداتش این است که جامعه را از هم می‌پاشاند.

وی با اشاره به انتشار یک کتاب بر زمینه امر به معروف و نهی از منکر توسط یک فرد غربی نوشته شده است، گفت: در مقدمه آن نکته آورده که می‌گوید در پنجشنبه سپتامبر 1988 در یکی از شهرهای غرب زنی مورد تجاوز قرار گرفت همه آن را نگاه کردند و هیچکس پا پیش نگذاشت و منتظر بودند تا پلیس بیاید.

نویسنده می‌گوید من ماندم که چرا این جریان اینگونه شده است ولی دیدم که در اسلام مساله امر به معروف و نهی از منکر بسیار مورد تاکید واقع شده است.

آملی لاریجانی تصریح کرد: ما یک فرضیه نورانی داریم چرا از آن غفلت می‌کنیم و آن را زمین می‌گذاریم در مغرب زمین با تفکر لیبرالی این مسئله را برنمی‌تابند.

وی ادامه داد: در اسیدپاشی اخیر در کشورهای غربی سعی شد که این مساله را به امر معروف و نهی از منکر نسبت دهند که جفای عظیمی است و بدتر از آن شاهد بودیم که برخی از رسانه‌های داخلی این حرف را زده‌اند.

رئیس قوه قضائیه گفت:‌ بعید است که اگر انسانی بویی از اسلام برده باشد این عمل شنیع را انجام دهد.

وی افزود:‌ غربی‌ها و ضدانقلاب طبیعی است که این جنایت را به امر معروف و نهی از منکر وصل کنند اما من برای برخی از رسانه‌های داخلی چنین جنایتی را به امر به معروف و نهی از منکر وصل می‌کنند متاسفم.

وی اظهار داشت:‌البته این جنایت از سوی نظام پیگیری می‌شود و ما هم به دادگستری اصفهان دستور پیگیری را دادیم که فعالیت‌های خوبی هم انجام گرفته است اما بحث دیگر این است که نباید فضا را آلوده کنند.

رئیس قوه قضائیه بیان داشت: این که می‌گویند امر به معروف و نهی از منکر عقلی است،‌ به این دلیل است که این فریضه تقرب ما را به حق نزدیک می‌کند و هر چه که ما را به حق نزدیک کند، یک امر عقلی است.

آملی لاریجانی گفت: هم اکنون لایحه‌ای برای امر به معروف و نهی از منکر در مجلس است که دوستان در این همایش هم به همراه نمایندگان مجلس برای این لایحه زحمات زیادی کشیده‌اند و تلاش‌های خوبی انجام داده‌اند.

وی اعلام کردند بزرگان ما که امر به معروف و نهی از منکر را ذکر کرده‌اند مراتبش را هم ذکر کرده‌اند حتی امر به معروف و نهی از منکر زبانی را مرحله دوم می‌دانند و می‌گویند اگر می‌توان با اخم کردن امر به معروف و نهی از منکر کرد نباید زبانی گفته شود و اگر زبانی می خواهید بگویید در ابتدا باید با زبان آرام مطرح شود.

وی گفت: ما نباید به اسم امر به معروف و نهی از منکر خودمان منکر دیگری را مرتکب شویم.

نباید فضای امر به معروف و نهی از منکر را سیاسی کرد/ تذکر و فرهنگ‌سازی اثربخش‌تر است

آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه نباید به اسم امر به معروف خودمان منکر دیگری را انجام دهیم گفت: برای مثال اگر خانمی حجاب درستی هم ندارد درست نیست که ناگهان بیاییم و به او به طرز بدی تذکر دهیم.

وی ادامه داد: گاهی باید در مقام قانون حتی مصلحتاً در برهه‌ای اجازه ضرب و جرح هم ندهیم.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: برخی افراد راجع به جرح و قتل صحبت کردند اما شخص حق ندارد این کار را انجام دهد مگر حاکم اجازه دهد که حاکم هم اجازه نمی‌دهد. در بحث چه اشکالی دارد که آرام آرام امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه نهادینه کنیم.

آملی لاریجانی به یکی از ویژگی‌های مثبت این قانون اشاره کرد و گفت: در این قانون غیر از تذکر لسانی اجازه دیگری ندادند و به نظر من کار خوبی کردند ما در مقام نهادینه کردن اینگونه مقوله‌ها باید با تذکر و فرهنگسازی و به نحوی شرعی جامعه را آماده کنیم و امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهیم.

آملی لاریجانی با اشاره به طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر که هم اکنون در مجلس در حال بررسی است گفت: این طرحی را که اخیراً دیده‌ام به نظرم برخی نکات قابل طرح است، یک مسئله اینکه اول باید توجه داشت که تقنین نباید سیاسی باشد اگر بخواهیم فضای امر به معروف و نهی از منکر را سیاسی کنیم شاهد اجرای قانون خوبی نخواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر ظرایف زیادی دارد گفت: قانون‌ نویسی باید به گونه‌ای باشد که روشن و شفاف مطرح شود چرا که برای کل کشور است به همین جهت باید از به کار بردن الفاظ مجمل اجتناب کرد.

آملی لاریجانی در ادامه تأکید کرد: قانون باید چیزی باشد که برای همه پذیرفته باشد و نباید نظری بر نظر دیگر حاکم شود.

برخی ایرادات قانونی به شاکله طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر وارد است

آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه سخنان خود ضمن تقدیر از مجلی به جهت تهیه طرح امر به معروف و نهی از منکر گفت: البته برخی از نکات قابل تذکر است برای مثال در ماده 17 این طرح تشکیل ستادی در نظر گرفته شده که کار آن اجرای این قانون و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است.

وی افزود: صدور مجوز برای سازمان‌های مردم نهاد یکی از برنامه‌های این ستاد است ضمن اینکه گفته‌اند فردی از سوی قوه قضائیه به عنوان نماینده تام‌الاختیار در این ستاد حضور پیدا کند که من نمی‌دانم معنی آن یعنی چه همچنین حضور نمایندگانی از فرمانده ناجا و رئیس صدا و سیما نیز در این ستاد پیش‌بینی شده است.

آملی لاریجانی افزود: این شاکله از ستاد خلاف قانون اساسی است چرا که بر اساس قانون حق نداریم ستاد یا مجموع‌هایی را تشکیل دهیم و اختیاراتی را از جانب خودمان به آنها بدهیم.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه این امر مغایر قانون است گفت: دلیل مغایرت این است که وظایف دستگاه‌ها را به این ستاد داد ه‌اند و مکرر شورای نگهبان به این امر ایراد گرفته، یک زمانی در وزارت علوم شورایی راه انداخته بودند و برخی از وظایف مسئولان را به این شورا محول کرده بودن که ما گفتیم حق این کار را ندارند همچنین در لایحه پیشگیری از جرم همین پیش‌بینی وجود داشت در آنجا هم برای شورای عالی از پیشگیری راز وقوع جرم وظایفی را تعیین کرده بودند که برای دستگاه‌های مختلف بود البته امکان دارد که در بحث آمران به معروف و ناهیان از منکر این مشکل را برطرف کنند.

وی ادامه داد: ممکن است الزام به هماهنگی صورت گیرد که باز هم خلاف قانون است اما ممکن مصلحت این باشد در هر صورت باید شاکله این قانون که تشکیل ستاد است اصلاح شود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه به مشکل دوم اشاره کرد و گفت: در ماده اول این طرح آورده‌اند که معروف و منکر عبارتند از هر گونه فعل قول یا ترک قول و فعلی که در شرع مقدس مورد امر قرار گرفته یا نهی شده است .

آملی لاریجانی ادامه داد: یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر این است که آن فاعل و آمر بداند که معروف به منکر است که در این جا به آن توجهی نکرده‌اند.

کد خبر 275981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha