شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: کنگره آمریکا با تصویب لایحه ضدتروریسم به توصیه‌های کمیسیون تحقیق 11 سپتامبرعمل کرد

مجلس نمایندگان لایحه پیشنهادی دمکرات‌ها را روز جمعه با 371 رای مقابل 40 رای و تنها یک روز پس از تصویب آن در سنا، گذراند.

بی‌بی سی گزارش داد کنگره آمریکا با به تصویب رساندن یک لایحه ضدتروریسم بسیاری از توصیه‌های کمیسیون تحقیقی را که پس از حملات 11 سپتامبر تشکیل شده بود به اجرا گذاشته است.
این لایحه که انتظار می‌رود جورج بوش رئیس جمهور آمریکا آن را امضا کند بخش بزرگتری از بودجه امنیتی را به شهرهایی تخصیص می‌دهد که در معرض خطر حمله تروریستی بیشتری قرار دارند.

براساس این مصوبه دولت ملزم است بازرسی دقیق کلیه محموله‌ها در هواپیماهای مسافربری و کشتی‌های باربری (کانتینری) را ظرف پنج سال آغاز کند.

دمکرات‌ها زمانی که پس از پیروزی در انتخابات میان دوره‌ای گذشته به اکثریت رسیدند، این لایحه را در صدر دستور کار خود قرار دادند.

اگر بوش آن را امضا کند این سومین قول از شش قول انتخاباتی دمکرات‌ها خواهد بود که جامه عمل می‌پوشد.

مصوبه ضدتروریسم افزایش قابل توجه بودجه امنیت داخلی را مجاز می‌سازد و 4 میلیارد دلار طی چهار سال به امنیت ترابری، سالانه 750 میلیون دلار برای امنیت فرودگاه ها و 8/1 میلیارد دلار در سال آینده برای بهبود امنیت ایالات و شهرهایی که در معرض بیشترین خطر هستند، اختصاص می دهد.

در مقابل، همانگونه که کمیته 11 سپتامبر توصیه کرده بود، ایالاتی که در معرض خطر شدید حملات تروریستی تلقی نمی‌شوند، بودجه امنیتی آنها نصف خواهد شد.
این لایحه همچنین خواستار آغاز بازرسی کلیه هواپیماهای مسافربری و باربری طی سه سال آینده و بازرسی کلیه کشتی های باربری برای یافتن وسایل اتمی پیش از ترک مبدا ظرف پنج سال می شود.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان، پیش از رای گیری گفت: "با این لایحه به قول خود به خانواده های 11 سپتامبر وفا خواهیم کرد، کار کمیسیون 11 سپتامبر را مورد تقدیر قرار خواهیم داد و امنیت مردم را افزایش خواهیم داد."

دمکرات ها برای جلب رای جمهوری‌خواهان حاضر به اصلاح برخی بندهای لایحه و حذف کامل یک ماده آن شدند. آن ماده به خدمه بازرسی فرودگاه ها اجازه می داد اتحادیه کارگری تشکیل دهند که گنجاندن آن در لایحه باعث شد جورج بوش تهدید به وتوی لایحه کند.

کاخ سفید پس از تصویب لایحه گفت که هنوز محذوراتی درباره آن دارد اما افزود که نگرانی های اصلی‌اش برطرف شده است و بنابراین "رئیس جمهور آن را امضا خواهد کرد."

کمیسیون ملی تحقیق درباره حملات تروریستی 2001 که به کمیسیون 11 سپتامبر معروف شد گزارش نهایی خود را در سال 2004 پس از شهادت بیش از هزار شاهد و بررسی تعداد زیادی اسناد محرمانه به صورت یک کتاب منتشر کرد.[متن کامل گزارش به زبان انگلیسی با فرمت PDF]

کمیسیون ملی تحقیق نوشت: دولت آمریکا "در حفاظت از مردم آمریکا" ناکام مانده است.

کد خبر 27589

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز