شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۶:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان ژاپنی "رحمی" را برای نگهدای تخمک‌‌های به طور مصنوعی بارورشده در روزهای اول اختراع کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز این "رحم"‌مصنوعی به این تخمک‌ها امکان می‌دهد با همان سرعتی رشد کنند که در رحم طبیعی رشد می‌کنند.

در حال حاضر رویان‌های به وجود آمده در آزمایشگاه در "مایکرودراپلت‌" هایی نگهداری می‌شوند که متشکل از مخلوطی از روغن معدنی و مایع کشت است تا از خشک‌شدن محافظت شوند.

اما در این شرایط تخمک‌های بارورشده  نسبت به محیط طبیعی رحم بسیار کندتر رشد می‌کنند. چنین وضعیتی مطلوب نیست زیرا عقیده بر آن است که رویان‌های بزرگتر و با رشد سریع‌تر از بخت بیشتری برای بقا پس از کاشته‌شدن مجدد درون رحم مادر برخوردارند.

بر اساس گزارشی که در آخرین شماره مجله نیوساینتیست به چاپ رسیده است، پژوهشگران در ژاپن می‌گویند "تراشه"‌ای به قطر 2 میلی‌متر و ارتفاع نیم میلی‌متر طراحی کرده‌اند که کاملا شرایط رحم طبیعی را تقلید می‌کند.

رویان‌های تازه تولید شده با باروری آزمایشگاهی (IVF) به درون این تراشه‌ها وارد می‌شوند و بر روی غشایی از سلول‌های رحمی کشت‌داده شده قرار می‌‌گیرند. هنگامی که این رویان‌ها  آماده کاشته‌شدن در رحم مادر شدند، به آنجا منتقل می‌شوند.

تورو فوجی سرپرست این پژوهش از موسسه علوم مهندسی دانشگاه توکیو می‌گوید: " ایده این است که محیط زیست مناسب‌تری برای این رویان‌ها فراهم شود ... این تراشه مانند بستری برای این رویان‌ها عمل می‌کند."

گروه فوجی رویان‌های موش را مورد آزمایش قرار دادند و دریافتند که رویان‌ها در این تراشه‌ها نسبت به "مایکرودراپلت"‌ها سریع‌تر رشد می‌کنند و آماده جایگزینی در رحم مادر می‌شوند.

این پژوهشگران امیدوارند نهایتا از این تراشه برای رویان‌های انسانی هم استفاده کنند.

کد خبر 27584

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز