مژگان جعفری: ۱۵۰ سال پیش ناصرالدین شاه، چهارمین حکمران قاجار در کاخ صاحبقرانیه در منطقه ییلاقی نیاوران در تالار جهان‌نمای این کاخ بر صندلی شاهانه می‌نشست و از همانجا تا حرم حضرت عبدالعظیم را می‌توانست ببیند.

tabiat

گفته‌مي‌شد؛ از همین‌رو بود که نام تالار را «جهان‌نما» گذاشته بودند تا استعاره‌ای باشد از «تهران»ی که آن روزها «جهان» ایران به شمار می‌آمد. در همان روزگار بود که مردمان تهران برای رفتن به ییلاقات شمالی دارالخلافه ناصری، از روی «پل چوبی» می‌گذشتند تا از شهر بیرون روند و به سوی باغ‌هاي خوش آب و هوای شمالی ره بسپارند،آن‌گونه كه در فيلم پل چوبي مهدي كرم‌پور مطرح شده؛پل چوبی معبری بود بر خندق شمالی طهران، مابین پایتخت و ییلاق شمیران... محل اتصال طهران قدیم و تهران مدرن. این‌جا و اکنون، محله پل چوبی یادگار گذشته است. نامی به‌جا مانده در قلب شهر پر هیاهو؛ محل رخداد عاشقانه‌ای ناآرام.

امروز پس از 150سال که از آن روزگار می‌گذرد، نام پلی دیگر در پایتخت بر سر زبان‌ها افتاده است که از بلنداي آن می‌توان روشنایی‌های شهر را به تماشا نشست و «جهان» ایران، یعنی تهران را دید؛ پنجره‌ای که از شمال به کوهستان البرز راه می‌برد، از جنوب به تهران قدیم، از شرق و غرب به دو پارک مشهور پایتخت و درختان پرشمار آن‌ها و سرانجام از زیر پا به بزرگراه‌هایی که خودروها شتابان و بی‌درنگ می‌تازند؛ پل طبیعت!

ايده طراحي پل طبيعت پس از ساخت پارك آب و آتش شكل گرفت. افتتاح پارك آب و آتش در تابستان 1388 اتفاق تازه‌اي را در پایتخت رقم زد. در همان ابتدای گشايش درهاي پارک به روي شهروندان، برنامه‌ریزی‌هایی انجام گرفت تا آب و آتش با گذر از بزرگ‌راه سرسبز مدرس به دیگر پارک پردرخت در آن‌سو، یعنی طالقانی بپیوندد؛ جایی كه روزگاری تپه‌های داوودیه نامیده می‌شد. پل طبیعت این‌گونه برنامه‌ریزی و ساخته شد. پل طبیعت در بیستم مهر 1393 خورشیدی پس از 2سال کار اجرایی رسما گشایش یافت. امروز می‌خواهیم با پل طبیعت همراه شویم تا دریابیم تازه‌ترین جاذبه گردشگری تهران چه ویژگی‌ها و امکاناتی دارد.

  • 100 ساله مقاوم

شرکت سازه‌های پارچه‌ای دیبا، طراحی معماری پل طبیعت را برعهده داشته است. رستوران برج میلاد، مسجد جامع شهرک غرب، آمفی‌تئاتر آب و آتش، باغ پرندگان لویزان، سایبان رواق‌های تالار قم و ورودی موزه سینما، برخی از مهم‌ترین سازه‌هایی‌اند که شرکت طراح معماری پل طبیعت تاکنون انجام داده است.

در لابه‌لاي اين پروژه‌ها اگر بخواهيم پل طبيعت را از نظر فني بررسي كنيم، به نكاتي مي‌رسيم كه تصور اجراي آنها روي بزرگراه پرتردد پايتخت (بزرگراه مدرس) حيرت‌آور است. برشکاری، مونتاژ قطعات، نصب و جوشکاری در کنار بهره‌مندی از سازه‌های فضایی در ارتفاع 40 متری از جمله اقداماتي است كه در نهایت موجب شده سازه‌ای بزرگ در پهنه فضای سبز میانی بزرگراه مدرس نمایان شود. وزن کل سازه فلزی پل به بیش از 2000 تن مي‌رسد و در آن بیشتر از 14هزار قطعه فولادی با بیش از 102کیلومتر جوشکاری به هم متصل شده است.

به هر ترتيب برای ساخت پل طبيعت تهران از مصالح ویژه و لوله‌های خاصی استفاده شده و بالاترین استانداردها و ضریب ایمنی برای آن در نظر گرفته شده‌است. براساس قولی که پیمانکار اجرایی طرح داده پل طبیعت از زمان بهره‌برداری 100سال عمر خواهد کرد و در برابر حوادث و بلایای طبیعی حتی زلزله بالای 7ریشتری مقاوم است.

نكته‌اي بايد اينجا در نظر گرفت اين است كه ساخت پل، بزرگراه مدرس را روي تردد خودروها نبسته‌است. براي اين منظور ساخت دو تونل موقت حفاظتی در دو سوی بزرگراه، در دستور كار قرار گرفت. در اين بين سازه‌هاي پل در جاي ديگري ساخته شدند و سپس توسط جرثقيل‌‌هاي بزرگ در جاي خود - يعني در ارتفاع 40متري از سطح زمين- نصب شدند. بماند كه باران و برف و سرماي سال گذشته كار را براي کارگران و مهندسان سخت و طلاقت‌فرسا كرد، اما خوشبختانه فعاليت‌ آنها بدون حادثه به پايان رسيد.

  • همچون یک درخت؛ پر از رمز و راز اما ساده

نماد جدید گردشگری تهران بر اساس ارگانیزم درخت طراحی شده است. روی آن در کنار مسیرهای پیاده‌روی، فضاهاي ويژه نشستن و دوچرخه و کالسکه سواری و نيز فضاهایی با عملکرد فرهنگی به همراه پوشش گیاهی پدید آمده است.

طراحی پل طبیعت نمونه‌ای از یک‌معماری ایرانی اسلامی است و کارشناسان ‌معماری آن‌را جسورانه قلمداد می‌کنند تا جایی كه مهرداد مال عزیزی؛ طراح بوستان آب و آتش می‌گوید سازه پل طبیعت شفاف و بی‌پیرایه بوده و با شاخه و برگ‌ درختان اطرافش در هم تنیده شده است. به گفته وی اين پل مي‌تواند يكي از ممتازترين پل‌هاي غيرخودرويي جهان باشد. اشاره این طراح به مواج بودن سازه است که می‌تواند نمونه‌ای از پیچیدگی‌های حرکت شهروندان در دل پایتخت باشد. پل طبيعت زندگی تهران را به تصویر می‌کشد.بنابراين می‌تواند یک نماد شهری به حساب آید.

  • شبيه پل خواجو

شاید این دومین باري باشد که پل خواجو در نمایی جدید در دنیا ساخته می‌شود. چند سال پیش در دل جنگل‌های مالزی پلی ساخته شد که شباهت زیادی به پل طبیعت ما دارد؛ پلی که گفته می‌شود تا حدی شبیه به پل خواجوست. گفتنی است که پل واقع در مالزی به نام پل آسمانی یا لنکاوی در ارتفاع ۷۰۰ متری از سطح دریا و به طول ۱۲5متر ساخته شده است. البته نمونه مشابه این پل در پارک‌های ملی و طبیعی کشورهای فرانسه، کانادا، هلند، بلژیک و استرالیا نیز وجود دارد.

  • پل طبیعت چه مخاطبانی دارد؟

طبیعت پلي براي مكث و ديدار است و چشم‌انداز زيبايي از تهران را در برابر شهروندان قرار می‌دهد. 1400 متر آن به فضای سبز و 480 متر آن به رستوران‌ها، کافی‌شاپ و دیگر فضاهای فرهنگی و تفریحی اختصاص دارد. بنابراين شما مي‌توانيد روی کفپوش‌های چوبی پل با مساحتی حدود 5100 متر مربع پیاده‌روی کنيد یا از مسیرهای دوچرخه‌سواری و کالسکه‌سواری آن لذت ببريد.
به‌طور خلاصه مي‌توان گفت كه این پل 7هزار متر مربعي داراي 3طبقه است که طبقه اولش 1450متر مساحت دارد و بيشتر به‌منظور حركت و تردد شهروندان پيش‌بيني شده است. طبقه دوم پل نيز 2هزار و 870متر مساحت دارد؛ اینجا همان جایی است که می‌توانید بر فراز بزرگراه مدرس مکث کنید و از وجود فضاهاي تفريحي آن مثل نمايشگاه، كافي شاپ، گالري و رستوران‌هاي متنوع به‌عنوان يك مقصد گردشگري جذاب استفاده کنید. طبقه سوم نيز با مساحت 571 متر مربع كه روي پايه‌هاي پل قرار گرفته بازهم فضايي براي استراحت و تفريح فراهم مي‌آورد. البته یکی از ویژگی‌های دلچسب پل وجود كالسكه و دوچرخه در برخی قسمت‌هاي آن است.

در واقع پل طبیعت برای مخاطبان گوناگوني طراحی شده؛ آنهايي که می‌خواهند پیاده از آن بگذرند، کسانی که می‌خواهند در فضای گسترده پل بنشینند و حضور در یک ایستگاه جذاب را تجربه کنند، شهروندانی که به دنبال دوچرخه‌سواری و گشت‌وگذار با کالسکه‌اند و سرانجام آنهایی که می‌خواهند از فضاهای فرهنگی و امکانات گردشگری بهره ببرند.همچنين در اين پل فضاهايي ويژه سالمندان،معلولان و حتي نابينايان در نظر گرفته‌شده‌است.

  • نگاه به آسمان شهر

با دیدن تابلوهای نصب‌شده روي پل به آسانی می‌توان به طبقات گوناگون راه يافت. پل طبیعت که از سوی شهرداری تهران، سازه برتر فولادی و بزرگ‌ترین پل غیر خوردرویی کشور نام گرفته، شکوه یک پل در مسیر طبیعت را به نمایش می‌گذارد. شب اگر مسیرتان به سوی این جاذبه گردشگری بیفتد، با نورپردازی‌های هنرمندانه‌ای روبه‌رو می‌شوید که شما را معلق در آسمان تهران به تماشای زیبایی‌های پایتخت فرامی‌خواند.

  • جایی برای ماندن

همچون پل خواجو، کف‌پوش‌های چوبی پل، حس جالبی به ره‌گذران می‌دهد. پیاده‌روی در مساحتی حدود 5هزار متر مربع، می‌تواند در کنار تفریح، فرصتی برای ورزش شهروندان در آسمان تهران فراهم آورد. طبقه سوم پل، آنجا که گردشگران نگاه خود را به آسمان می‌دوزند، به زودی شاهد فضاهای تفریحی و فرهنگی خواهد بود. این طبقه حتما برای گردشگران جذابیت بیشتری خواهد داشت.

  • ورودی‌های دو سوی پل

عرض ورودي پل از سمت پارك آب و آتش زياد است تا جايي كه حتي شكل يك ميدان به خود مي‌گيرد. در سمت دیگر؛ یعنی ورودی پارک طالقانی، شیب زمین، طراحان را برآن داشته تا از طريق جانمایی پلکان، گردشگران را از بالاترین نقطه پارک، از میان درختان، به سوی پل راهنمایی کنند.

  • پیونددهنده بزرگراه‌های اصلی شهر

پل طبیعت روی بزرگ‌راه مدرس و در میانه‌های این بزرگ‌راه و دو بزرگ‌راه حقانی و همت جای گرفته است. این پل زیبا با حالت تعلیقی که در مخاطب پدید می‌آورد، پارک‌ها آب و آتش و طالقانی را به یکدیگر پیوند می‌دهد و شاید بهتر است بگوییم آ‌نها را در خود حل می‌کند. چگونه به پل طبیعت برسیم؟

تازه‌ترین جاذبه گردشگری درون شهری تهران، شاید دسترس‌پذیرترین مقصد تفریح فرهنگی پایتخت باشد. ایستگاه متروی حقانی، شبکه تندروی اتوبوس‌رانی در میدان ونک، مسیرهای گوناگون تاکسی‌رو در بزرگراه‌های مدرس، حقانی و همت، مسیر خودروهای شخصی از بزرگراه‌های یادشده و سرانجام مسیرهای پیاده از پارک‌های طالقانی در کنار ایستگاه متروی حقانی و نیز پارک آب و آتش می‌تواند شما را به پل طبیعت برساند.

  • همه پل‌های عباس‌آباد

پل طبيعت تنها پل مجموعه اراضي عباس‌آباد تهران نيست. در آن شما با 18پل برای دسترسی جذاب به مكان‌هاي تفريحي روبه‌رو هستيد. هم‌اكنون 3 پل ابریشم نيز در این مجموعه در اختیار شماست. در آینده هم پل‌های آب و آتش، آسمان و حقانی ساخته خواهد شد. آن گونه كه گفته مي‌شود با تکمیل مجموعه پل‌ها، 18هزار متر مربع پل در اراضی عباس آباد احداث خواهد شد كه واقعا شگفت‌انگيز است. در زير پل‌هاي معروف عباس‌آباد آمده است:

1. پل طبیعت
پل طبیعت با طول 276 متر حد فاصل بوستان بنادر و طالقانی در سه سطح بر روی اتوبان مدرس احداث شده است.با توجه به قرار گیری این پل در میان فضای طبیعی تلاش شده تا سازه آن شبيه به يك درخت تنومند باشد.براي اينكه پل فقط يك مكان عبوري نباشد با استفاده از پیچشی که در پلان در نظر گرفته‌شده فضا از سادگي در آمده و به اين طريق، پویايي و پرجنب و جوش را بین دو بوستان ایجاد کرده است.احداث رستوران‌ها و کافه‌ها نيز در پيچ‌هاي پل از دیگر امکاناتی است که زمینه را برای حضور بيشتر مردم روي اين پل فراهم می آورد.

2. پل ابریشم یک
پل ابریشم یک به عنوان فضایی جهت دسترسی بر روی اتوبان همت میان دو بوستان بنادر و سفرهای آسمانی ساخته شد.

3. پل ابریشم دو
این پل به عنوان یک مسیر دسترسی شرقی غربی بر روی بازار گل ساخته شده‌است. سازه چادری نصب شده بر روی اين پل جلوه خاصی به فضای موجود داده است.

4. پل ابریشم سه
پل ابریشم سه به عنوان یک دسترسی شمالی- جنوبی به موازات پل ابریشم دو، بوستان سفرهای آسمانی را از حاشیه اراضی به بوستان نوروز شمالی متصل می کند.موقعیت این پل بر فراز بازار گل علاوه بر تسهيل دسترسی، چشم‌اندازي مناسب به مجموعه عباس آباد نیز بخشيده‌است. پل در زمان برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هايي نظیر شهر گل، محل استقرار گروه مختلف بازدیدکنندگان است.

  • همشهري 6 و 7
کد خبر 275590

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha