چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور، چهارشنبه شب سوم مرداد، میهمان برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، احمدی‌نژاد در گفتگوی ویژه خبری ساعت 21 و 45 دقیقه چهارشنبه شب، تازه‌ترین مواضع دولت را درباره مسائل مختلف تشریح کرد.

بررسی مسائل و موضوعات روز، تشریح و تبیین عملکرد دولت و بررسی مسائل منطقه و جهان از محورهای این گفتگو بود.

افزایش ناگهانی قیمت بنزین، اقتصاد را برهم می زند

رئیس‌جمهوری با تشریح تبعات منفی عرضه بنزین به نرخ آزاد اعلام کرد: افزایش ناگهانی قیمت بنزین، معادلات اقتصادی و زندگی مردم را مخدوش می کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر دکتر احمدی‌نژاد با شرکت در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در پاسخ به این سؤال که با توجه به بازگشایی مدارس در دو ماه آینده و افزایش برداشت مردم از سهمیه مقرر دولت چه تدابیری اندیشیده است گفت: مصرف سوخت در کشور ما چند برابر میانگین جهانی است وهمیشه برنامه ریزان و مردم و دلسوزان از این مشکل ابراز گله کرده اند و به عنوان یک مشکل اظهار داشته اند که منابع کشور در حال سوختن است و در ازای آن اتلاف وقت و آلودگی هوا داریم.

وی تصریح کرد: در چند سال اخیر به طور متوسط 50 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته‌ایم اما معادل 55 میلیارد دلار در داخل سوخت مصرف کرده‌ایم، که به این رقم سالی 8 تا10 درصد اضافه می شود و این قابل تحمل نیست.

احمدی‌نژاد گفت: ‌دولت برای حل ریشه‌ای این موضوع در بودجه سال 85 تبصره 13 را طراحی کرد که در آن برنامه جامعی صورت گرفت.

رئیس‌جمهور گاز سوز کردن خودروها، خارج کردن خودروهای فرسوده، توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت حمل و نقل و تغییر ساعات را از فعالیت و پیش بینی های دولت برشمرد و گفت: ما امیدواریم با این اقدامات بتوانیم 5 سال دیگر بنزین را از سبد حمایتی خارج کنیم.

وی خاطر نشان کرد: بنزین با مصرف بالایش جزو متغیرهای اقتصاد ماست و دست کاری قیمت بنزین تبعات اقتصادی فراوان دارد.

رئیس‌جمهور گفت: تا قبل از سال 85 کل خودروی گاز سوز 100 هزار تا بود و در سال 85 چهارصد هزار تا شد و امسال بیش از 500 هزار خودرو به آن اضافه می‌شود و به معنی انتقال از مصرف بنزین به گاز است.

وی افزود: تعداد اتوبوس‌ها در یکسال به 4500 رسیده است و امسال نیز این تعداد به 6 هزار و 500 دستگاه  خواهد رسید.

رئیس‌جمهور یادآور شد:‌ برای حمل و نقل ریلی نیز مطالعات تکمیلی و خطوط جدید آغاز شده است.

وی تولید کپسول را در خط گاز سوز شدن خودروها نیازی کلیدی دانست و افزود: بخش خصوصی و غیر خصوصی دراین بخش فعال شده است و کارخانجات خودرو سازی موظف شده‌اند از مرداد امسال خودروی دو گانه سوز تولید کنند.

باید رفت و آمدها مدیریت شود

رئیس‌جمهور گفت: باید بنزین را به سوخت پرثبات‌تر و کم هزینه‌تر تبدیل کنیم. رئیس جمهور گفت: باید بنزین را به سوخت باثبات تر وکم هزینه ترتبدیل کنیم.

دکتر احمدی نژاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به سؤالی در مورد سهمیه‌بندی بنزین افزود:‌حتی اگر همه مصرف سوخت کشور گاز شود باز مشکل خواهیم داشت بنابر این باید رفت وامد ها مدیریت شود.

احمدی‌نژاد کلید خوردن موتور پایه گاز سوز برای نخستین بار در کشور، جریمه کارخانجات دارای تولید خودرو با مصارف بالا و پاداش برای کارخانجات تولید خودرو باکاهش مصرف را از جمله برنامه‌های دولت دانست و تصریح کرد: تشخیص مجلس این بود که سهمیه‌بندی زودتر اعمال شود زیرا سال آینده 6 میلیارد دلار برای واردات بنزین باید هزینه می شد.

رئیس‌جمهور گفت: مجلس شورای اسلامی زمان اجرای سهمیه‌بندی بنزین را از اول خرداد تصویب کرد در حالی که ما می‌خواستیم 2 یا سه ماه دیرتر انجام شود اما مجلس روی اول خرداد پافشاری کرد وما هم سعی کردیم در اجرای این قانون به مردم فشار نیاید.

آقای احمدی نژاد با اشاره به اینکه سیستم هوشمند باید در 2 هزار و 300 جایگاه و نزدیک به 20 هزار پمپ نصب می‌شد افزود: این کار سختی بود اما انجام شد .

رئیس‌جمهور با اشاره به توزیع 10 میلیون کارت اعتباری از سوی بانک‌ها در مدت هشت سال، ارائه میلیون‌ها کارت هوشمند را در حدود دو ماه ،کاری سنگین دانست و گفت: در همین مدت کوتاه 15 میلیون کارت سوخت صادر شده است و این درحالی‌است که در بسیاری از مراحل نیاز به آزمایش بیشتری بود اما با این حال در مجموع کار خوب پیش رفت.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: سهمیه‌ای که اعلام شد نیاز 85 درصد مصرف کنندگان را تامین می‌کند و 15 درصد نیز به دلایل گوناگون مصرف بالاتری دارند که باید سعی کنیم مشکل انها را در حد مقدورات حل کنیم.

وی گفت: در هر کالایی که یارانه زیاد می گیرد دو مشکل بوجود می اید یکی سوء استفاده در خرید و مصرف ودیگری قاچاق و این مسئله درباره بنزین هم وجود داشت که یکی از اهداف سهمیه‌بندی حل این دو مشکل است.

منافع سهمیه بندی بنزین به مردم باز می گردد

رئیس جمهور در ادامه مصاحبه با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما درباره کاهش مصرف بنزین در کشورگفت: از ابتدای استفاده ازمایشی از کارت هوشمند و قبل از تعیین سهمیه‌بندی نیز مصرف بنزین حدود 10 میلیون لیتر کاهش یافت که این کاهش بعد از سهمیه‌بندی بیشتر شده است.

دکتر احمدی‌نژاد درباره آن دسته از مردم که با سهمیه‌بندی دچار مشکل شده اند گفت: ستاد تبصره 13 مرحله به مرحله در حال حل مشکل این گروه است.

رئیس جمهور افزود: علت اینکه سهمیه شش ماه اعلام شده این است که حتی کسانی که واقعا دچار کمبودسهمیه هستند فعلاً مشکلی نداشته باشند تا بعد با بررسی دقیق برای انها هم فکری کرد

احمدی‌نژاد گفت: باید اجازه داد که طرح سهمیه‌بندی اجرا شود و بعد از مدتی معقول، به بررسی نقاط مثبت ومشکلات ان پرداخت

وی با اشاره به مشکلات آژانس‌ها گفت: ابتدا در ساماندهی انها مشکل داشتیم اما بسیاری از مشکلات مرتفع شده است وبقیه مشکلات نیز باید با پیگیری دستگاههای ذیربط حل شود.

رئیس جمهور با اشاره به لزوم تغییر رفتار عمومی در بحث مصرف سوخت گفت :چاره ای جز تغییر این رفتار نداریم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که ایا با این تصمیم درانتخابات اینده دچار ریزش رای نخواهید شد وایا این تصمیم (سهمیه‌بندی بنزین )یک تصمیم انتحاری نبوده است گفت : از زمانی که در خدمت مردم بودم کلمه‌ای برای رای جمع کردن به زبان نیاورده ام و انچه را که به مصلحت کشور بود انجام داده ام چرا که معتقدم قانون باید خوب اجرا شود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال مجدد درباره حضور در انتخابات اینده ریاست جمهوری گفت: برای نامزد شدن فکری نکرده ام و تنها به فکر خدمت به مردم هستم.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه سهمیه‌بندی کاری درست بوده و برای کشور برکات زیادی داشته است افزود: اگر فقط کاهش آلودگی هوا را هم در نظر بگیریم متوجه می‌شویم چقدر سلامت مردم ارتقا یافته‌است و در آینده نیز شاهد کاهش مراجعات مردم به بیمارستان‌ها (در ارتباط با بیماری‌های ناشی از الودگی هوا) خواهیم بود.

وی گفت: در تهران روزانه 5/13میلیون سفر انجام می شود و متوسط معطلی برای هر نفر در سفر 28 دقیقه است که با سهمیه‌بندی و کاهش ترددهای غیر ضرور، این زمان کاهش خواهد یافت.

رئیس‌جمهور با اشاره به برخی تبعات منفی سهمیه‌بندی بنزین گفت: هم اکنون ما در حال بررسی اشکالات فنی و برطرف کردن عیوب طرح سهمیه‌بندی هستیم.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه برخی انگیزه‌ها در اعلام شدن قیمت آزاد بنزین سیاسی است افزود: با افزایش قیمت بنزین تورم بشدت بالا می رود و برخی قصد دارند با این اتفاق ، دولت را تحت فشار قراردهند.

وی با تقدیر از همکاری مردم گفت: کاری با این مقیاس وسیع، بسیارخوب انجام شد چرا که مردم اصل قضیه و اهداف واقعی طرح را درک وقبول کرده اند وبسیاری از مردم مخالف عرضه ازاد بنزین هستند.

رئیس جمهور بااشاره به اینکه هم اکنون روزانه 22 میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی می شود افزود: علاوه بر این با توسعه حمل ونقل عمومی و گاز سوز کردن خودروها صرفه جویی های بیشتری خواهیم داشت که بطور قطع نتایج مثبت ان به زندگی مردم برخواهد گشت.

وی گفت: حدود شش میلیون جمعیت در کشور نیاز به خدمات رفاهی اجتماعی دارند و با این صرفه جویی هاست که می توانیم از آنها حمایت کنیم و لایحه نحوه حمایت از این گروهها نیز تهیه شده است.

احمدی نژاد با انتقاد از ظلم شبکه سلطه به ملتها گفت : آنها از یک طرف نفت ما را می خریدندو از طرف دیگر به ما مصرف انرژی می اموختند و برای تحقق ان خودروهای پرمصرف به ما می دادند اما خودشان به حمل ونقل عمومی و خودروهای کم مصرف توجه کردند.

توقف منحنی صعود قیمت مسکن تا پایان سال آینده

رئیس جمهور گفت: دولت چندین برنامه سنگین در زمینه سوخت، حمل و نقل، اشتغال، بنگاه‌های زودبازده، اصل 44 قانون اساسی و واگذاری سهام عدالت در دست اجرا دارد.
  
 
دکتر احمدی‌نژاد در ادامه گفتگو با خبر شبکه دو سیما افزود: دولت نهم از آغاز روی کار آمدنش برنامه مسکن را در دستور کار خود داشته و در پی تامین مسکن برای اقشار نیازمند بوده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: دولت نهم دولتی است که علاوه بر این گونه برنامه‌های اساسی، می‌خواهد کشور را دارای انرژی هسته ای کند که این کار وقت و انرژی بسیاری از دولت برده است.

اقای احمدی نژاد گفت: برای حل مشکل مسکن تهران، ظرفیت بسیار بالایی از منابع در نظر گرفته شده است.

رئیس جمهور افزود: خبر خوشحال کننده در زمینه مسکن برای مردم این است که امیدوارم تا پایان سال آینده منحنی صعود قیمت مسکن را متوقف کنیم و ظرف سه سال مسکن از حالت کالای سرمایه‌ای خارج شود.

احمدی‌نژاد افزود: امیدوارم به جایی برسیم که هرکس بخواهد مسکن داشته باشد بتواند از آن بهره‌مند شود.

رئیس‌جمهور گفت: بحث مسکن از دغدغه‌های اصلی من است و دائم ذهن مرا آزار می‌دهد چون از تبعات افزایش اجاره وقیمت مسکن برای مردم با خبرم.

آقای احمدی‌نژاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: قیمت مسکن از چهل سال گذشته به‌طور سینوسی افزایش و کاهش داشته است و دائم با رکود و رونق مسکن مواجه بودیم.

وی گفت: از پارسال قیمت مسکن رو به افزایش گذاشت چرا که تقاضا افزایش یافت ضمن اینکه علل روانی هم که برخی آن را ایجاد و تقویت کردند به افزایش قیمت دامن زد.

احمدی‌نژاد گفت: برنامه‌ریزی برای مسکن در کوتاه مدت جواب نمی‌دهد و خود مردم باید در آن دخیل شوند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه الگوی مصرف در حال تغییر است گفت: 4 عامل زمین، نیروی انسانی، منابع و مصالح از عوامل مؤثر در بخش مسکن است که برای هر کدام از این عوامل برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه حداقل در شهرها سالانه یک میلیون و دویست هزار واحد مسکونی باید ساخته شود افزود: زمین برای ساخت این تعداد پیش بینی شده و در بیشتر شهرها واگذاری اغاز شده اما اماده کردن و تملک آن زمان می برد.

رئیس جمهور گفت : در همین زمینه 15 هزار میلیارد تومان منابع برای ساخت و ساز مشخص شده و سهمیه استانها هم تعیین شده است.

اقای احمدی نژاد درباره برنامه ریزی درخصوص تامین مصالح مسکن گفت: وزارت بازرگانی تعرفه برخی مصالح را کاهش داده ، در سیمان امسال به خودکفایی خواهیم رسید ، در لوازم بهداشتی نیزمشکل خاصی نداریم وفقط در فولاد مشکل داریم زیرا نیاز کشور ما بیش از دو و نیم میلیون تن است.

احمدی نژاد درخصوص نیروی انسانی گفت: از لحاظ نیروی انسانی چیزی کم نداریم فقط مشکل ما درخصوص نیروی انسانی ورزیده درجه یک است که در این زمینه سازمان نظام مهندسی باید تلاش بیشتری کند.

احمدی نژاد در بخشی دیگری از این گفتگو در انبوه نامه های رسیده به ریاست جمهوری و بویژه سفرهای استانی گفت: بخشی از نامه هایی که به دفتر ریاست جمهوری می رسد مستقیماً مربوط به ریاست جمهوری نیست و آنها را به مراکز مربوطه ارجاع می‌دهیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: برخی ازنامه ها نیز حاوی تقاضاهایی است که حل آنها نیازمند زمان است.

احمدی نژاد گفت: یکی دیگر از تقاضاهای مردم رفع مشکل اشتغال است و اینگونه مسائل را با ارائه وامهای زودبازده اشتغال رفع می کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه مسئولان اجرایی کشور تاکنون به دو میلیون و چهارصد هزار تقاضای کمک مالی مردم را پاسخ داده اند گفت : برخی دیگر از مشکلات پیش روی مردم مشکلات اداری است که در این زمینه کارگروههای بازرسی دولت ، استان به استان و فرد به فرد در پی پیگیری مشکلات و رفع ان هستند.

اجرای شدن بیش از 70 درصد مصوبات استانی

رئیس‌جمهور گفت : بیش از 70 درصد مصوبات استانی هیات دولت اجرا شده و یا درحال اجراست.
 
دکتر احمدی نژاد در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما  افزود: برخی مصوبات نیز در پیچ وخمهای اداری ودستگاههای مختلف دچار کندی یا توقف شده که برای حل این مسئله جلسات پیگیری مصوبات سفرهای استانی بطور مستمر تشکیل می شود.

آقای احمدی نژاد  گفت: مشکلات کشور در طول زمان بوجود آمده است و برای حل ساختاری آنها به زمان نیاز داریم .

رئیس جمهور افزود: مسئولان کشور باید با مردم رابطه عاطفی برقرار کنند زیرا یکی از لازمه های ایجاد انسجام و وحدت ارتباط مردمی و عاطفی است و دولت نهم درکنار ارتباط مردمی وعاطفی ، درحال اصلاح ساختارهاست .

احمدی نژاد گفت: اراده و زحمات مسئولان گذشته را نفی نمی کنیم اما باید برنامه ها بصورت عملیاتی طراحی می شد نه به صورت کلی وذهنی .

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: نگاه دولت نهم عملیاتی است و برای حل مشکلات کشور مسیر مشخصی تعیین شده است و دولت واقعا در پی اصلاحات ساختاری است.

وی تصریح کرد: اصلاح سازمان مدیریت بزرگترین جراحی مدیریتی و ساختاری کشور بود که در دولت نهم انجام شد.

اصلاح سازمان مدیریت بزرگترین جراحی مدیریتی کشور

رئیس جمهور تصمیم اخیر دولت درباره تغییر ساختار سازمان مدیریت و برنامه ریزی راتصمیمی قانونی و انقلابی خواند.
 
دکتر  احمدی نژاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در پاسخ به برخی انتقادها در باره تغییر ساختار سازمان مدیریت گفت : اینکه نهادی 60 سال قدمت دارد نشانه حقانیت آن نیست و براساس هیچ منطقی نمی توان اینگونه اظهارداشت که قدمت حقانیت می آورد.

رئیس جمهور افزود: دولتهای گذشته نیز از ساختار مشکل سازسازمان مدیریت همیشه گلایه داشتند اما حال که ما در ساختار این سازمان، تغییر ایجاد کرده ایم برخی انتقاد می کنند.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه کوچک سازی دولت با اینگونه اقدامات تحقق می یابد افزود: سازمان مدیریتی که ظرف شش سال حجمش دوبرابر شده است چطور می تواندموجب کوچک سازی دولت شود؟

رئیس جمهور با بیان اینکه برای برنامه ریزی نیاز به الگوهای بومی داریم گفت:. نمی خواهیم زحمات گذشتگان را زیر سوال ببریم اما تا فرمولهای بیگانه موجود دربرخی ذهنها تغییر نکند تغییرواقعی در کشورحاصل نخواهد شد.

احمدی‌نژاد تغییر ساختار سازمان مدیریت را اقدامی اصلاحی و انقلابی دانست و گفت: اگرخود رئیس جمهور دنبال بزرگ کردن دولت باشد هیچ مشکلی حل نمی شود و من به همین علت اختیارات خود رابه استانها تفویض کرده ام.

رئیس جمهور گفت: روش درست این است که دولت برنامه های کلان را تبیین کند و نظارت راهبردی توسعه یابد نه اینکه یک کارشناس سازمان مدیریت بتواند اختیارات یک وزیر را تحت الشعاع قرار دهد.

احمدی‌نژاد افزود:. درباره تغییر ساختار سازمان مدیریت از سال 73 مطالعه کرده بودم و دیدگاهم را با دولتهای قبلی نیز در میان گذاشته‌ام.

رئیس جمهور در پاسخ به برخی انتقادها که تغییر ساختار سازمان مدیریت را خلاف قانون می داند افزود: تغییر ساختار سازمان مدیریت، هم براساس قانون برنامه و هم براساس قانون اساسی، کاملاً قانونی بوده است چرا که دولت هیچ کاری نمی کند که مشکل حقوقی داشته باشد.

لزوم بازنگری در صنعت بیمه و نظام بانکی

رئیس جمهور نقش آفرینی بیمه را در همه عرصه‌های زندگی مردم خواستار شد.

دکتر  احمدی‌نژاد در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما تاکید کرد : بیمه باید پشتیبان فعالیت مردم و تسهیل کننده امور مردم باشد و برای تحقق این هدف باید نوعی بازنگری در بحث بیمه انجام شود.

وی  همچنین تغییر در جهت گیری بانکها را ضروری دانست وگفت : بانکها باید فقط خدمات بدهند و بهای آن را دریافت کنند نه اینکه سرمایه مردم را جمع آوری کنند و در راهی که خودشان می خواهند بکار گیرند.

رئیس جمهور  افزود: اگر تغییرات لازم ایجاد نشود، رابطه بازی و مناسبات ناسالم همچنان بر چرخه برخی فعالیتهای بانکی سایه افکن خواهد بود.

دکتر احمدی نژاد گفت: درنظام بانکی فعلی کشور، سرمایه‌گذار موفق از ناموفق قابل تشخیص نیست واستعدادهای واقعی اقتصادی بلوکه می شود ضمن اینکه هیچ چیز قابل ،ارزیابی صحیح نخواهد بود همچنان که بانکها هنوز نظام ارزیابی مشتری ندارند وبا این وضع رشد بالای اقتصادی را شاهد نخواهیم بود.

وی با اشاره به اقدام دولت درکاهش سود تسهیلات بانکی گفت :این گام باید با اقدامات دیگر تقویت شود.

رئیس جمهوردر باره مصارف پس اندازهای قرض الحسنه گفت: این پس اندازها باید برای  ارائه وام‌های مسکن، ازدواج، معالجه و تحصیل اختصاص یابد.

رئیس جمهور اعلام کرد : ایران با تمام دنیا تعامل بسیار فعال دارد و در مجامع بین‌المللی حضور ایران بسیار فعال و اثر گذار است.

ایران کشوری فعال و اثر گذار در مجامع بین‌المللی

دکتر احمدی نژاد چهارشنبه شب  در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با تاکید بر استمرار موضع ابتکاری دولت در عرصه سیاست خارجی گفت: همچون اوایل تشکیل دولت نهم در موضع ابتکار هستیم البته ممکن است در مقطعی به علت هدفی خاص ادبیات ما تغییر یابد اما این به معنای تغییر رویکرد نیست.

رئیس جمهور  با اشاره به آزادی 15 نظامی انگلیسی ، افزود: در حالی که در غرب به پیامبرما ناسزا می گویند ما این نظامیان متجاوز را به نام پیامبر اعظم آزاد کردیم.

وی با اشاره به برخی اقدامات ضد ایرانی دولتهای غربی از جمله اروپاییها گفت : در اروپا کسانی هستند که عاقلند و اکنون از اینگونه برخوردها پشیمان هستند.

احمدی نژاد با تشریح مناسبات خوب دولت با کشورهای مناطق مختلف جهان گفت: دستگاه دیپلماسی کشور همان مسائلی را در عرصه های جهانی و منطقه‌ای دنبال می‌کند که ملت ایران می‌خواهد.

رئیس جمهور با اشاره به افزایش سرمایه گذاری خارجی در ایران اعلام کرد : 3 تا 4 ماه دیگر موج تازه ای از اقدامات ابتکاری ایران در عرصه دیپلماسی آغاز خواهد شد.

در بحث هسته ای تسلیم فشارها نمی شویم

رئیس جمهورتاکید کرد: ملت ایران در مقابل فشارهای غربیها از برنامه خود برای استفاده از انرژی هسته ای دست بر نمی دارد واز حقوق خود صرف نظر نخواهد کرد.

رئیس جمهور  افزود: این سه راه برای آنها تقریبا مسدود شده است آنها می گویند شما تعطیل کنید ما هم تعطیل می کنیم اما این در خواست قانونی نیست ، زیرا انها یک کار غیر قانونی کرده اند و در قبال متوقف کردن ان ،از ما می خواهند که از حق قانونی خود بگذریم ضمن اینکه اگر ما فعالیتهای هسته ای خود را تعطیل ومتوقف کنیم دیگرچیزی برای مذاکره باقی نمی ماند.

احمدی نژاد در باره بحث تحریم هم گفت : آنها هرکاری از دستشان برمی آیدانجام داده و می دهند اما آنها به این نتیجه رسیده اندکه به شکل اثر گذار و ان گونه که می خواهند نمی توانند با تحریم ما را زیر فشار ببرند.

رئیس جمهور گفت : آنها فکر می کردند با بحث تحریم ، شوک بزرگی به مردم ایران وارد خواهد شد در حالیکه با اینکه دوبار قطعنامه هم علیه ملت ایران صادر کردند دیدیم که به اعتراف خودشان مردم ایران با آرامش و نشاط به زندگی خود ادامه می دهند و از تهدیدها هیچ هراسی به دل راه نداده اند.

رئیس جمهور درباره راه سوم یعنی بحث برخورد با ایران نیزگفت: برخورد برای چه ؟ مگر آنها واوضاع سیاسی دنیا ظرفیت این برخورد را دارد؟

احمدی نژاد با اشاره به اینکه افکار عمومی جهان و حتی کشورهای اروپایی به نفع ایران است گفت: در تاریخ، ما به هیچ کشوری زور نگفته‌ایم و تابه حال برای هیچ کشوری مزاحمت ایجاد نکرده ایم و اکنون نیز کاملا قانونی عمل می کنیم وافکار عمومی دنیا نیز این مسئله را درک کرده وحق را به ملت ایران می‌دهد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بیش از 75 درصد مردم دنیا در بحث هسته ای حق را به ایران داده اند افزود: این مسئله نتیجه استقامت ملت ایران وتدابیر رهبری انقلاب است به همین علت غربیها اکنون بر خلاف قبل می گویند در همین وضع هسته ای که هستید باقی بمانید در حالیکه دوسال پیش می گفتند اصولا حق ندارید که تاسیسات هسته ای داشته باشید.

احمدی نژاد  با اشار ه به روند حرکت مسئله هسته ای ایران گفت: فکر میکنم به سمت خوبی در حال حرکتیم وراه چهارم یعنی پذیرفتن حق قانونی ایران ، پایان اجتناب ناپذیر این روند است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه همه اقدامات ما در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته ای، قانونی و براساس مصوبات مجلس بوده است گفت: قطعنامه های صادر شده بر ضد ایران حتی اگربه سیصدقطعنامه برسد نمی تواند مانع تحقق حقوق ایران شود.

آقای احمدی‌نژاد، هسته‌ای شدن ایران را به معنای حضور ایران در جمع هشت کشور هسته‌ای جهان ارزیابی کرد و گفت: غربی‌ها از این مسئله ناراحتند.

وی افزود : آنها از این ناراحت نیستند که ما سوخت تولید کنیم بلکه ناراحتی آنها این است که ما با تولید سوخت هسته‌ای، در مدیریت دنیا سهیم شویم که این برای آنها سخت است زیرا تا الان منافع اقتصادی هسته‌ای بودن را هشت قسمت می‌کردند اما با حضور ایران فقط یک نهم سهم انها می شود.

رئیس جمهور با رد تأثیر محسوس قطعنامه‌های سازمان‌های ملل بر ایران گفت: آنها در گذشته در پی توقف همه فعالیتهای هسته ای و حتی بستن تأسیسات اصفهان بوده اند، اما امروز می گویند در همین حالت بمانید، در حالیکه اگر به خواسته های انها تمکین می کردیم باید برای داشتن 20 سانتریفیوژ ده سال مذاکره می‌کردیم و معلوم نبود که بعد از ان ده سال چه اتفاقی بیفتد در حالیکه اکنون شما در موقعیتی مذاکره می کنید که وارد مرحله صنعتی شده اید واین واقعیت را انها به ناچارپذیرفته اند و بحث بر سر درجه هسته ای بودن ایران است.

رئیس جمهور مشکلات ملت ایران رادر مسیر هسته‌ای شدن، کمتر از دیگر کشورها دانست و گفت: این واقعیت به علت ظرفیت وتوانایی ملت ایران است.

آقای احمدی‌نژاد چهارشنبه شب در برنامه گفتگو ویژه خبری شبکه دو سیما درپاسخ به این سئوال که مذاکره کنندگان هسته‌ای سه بحث تایم اوت، تشدید تحریم ها و برخورد را مد نظر قرار داده اند، گفت: موضوع هسته ای ایران در این سه راه منحصر نیست ،آنها بایدبه دنبال راه چهارم باشند و آن این است که حق را به ما بدهند.

سئوال رئیس جمهور از کارشناسان و نخبگان

بررسی عملکرد دولت در حوزه فرهنگ بخش دیگری از گفتگوی رئیس جمهور با بخش خبری شبکه دوم سیما را تشکیل داد.

آقای احمدی نژاد حوزه فرهنگ را فراتر از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی دانست و گفت: تلاش‌های زیادی در عرصه فرهنگ و آموزش انجام شده است و نشاط و امید و خود باوری جزو واقعیات کنونی کشور است.

رئیس جمهور افزود: دولت هیچگاه با مسائل از موضع ضعف و انفعال برخورد نمی‌کند و معتقد است ملت بزرگ ایران توانایی ساختن کشور را دارد.

وی گفت: اشتیاق به تحقیق و روحیه خودباوری در دانشگاه‌ها افزایش یافته‌است و نهادهای فرهنگی تلاش‌‌های زیادی انجام می دهند اما وضع کنونی رضایت بخش نیست وباید تقویت شود.

آقای احمدی‌نژاد در ادامه گفتگوی ویژه به تشریح فعالیت‌های دولت درباره اصل 44 قانون اساسی پرداخت و گفت: اجرای این اصل رویداد مهم و بزرگی‌است چرا که ما می‌خواهیم اقتصادی را که ده‌ها سال، دولتی بوده است تغییر اساسی دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به ظرافت‌های موضوع واگذاری در روند اجرای اصل 44 افزود: در این زمینه لایحه‌ای به مجلس داده‌ایم که راه را هموار می‌کند ضمن آنکه باید سرعت واگذاری‌ها را افزایش داد.

آقای احمدی‌نژاد تقویت فرهنگ بورس در جامعه و پشتیبانی بانک‌ها از بورس را ضروری خواند و افزود: بخش‌های وسیعی از مخابرات، مس و فولاد، آماده واگذاری‌است که در پی کارهای حقوقی این واگذاری‌ها هستیم.

رئیس‌جمهور افزود: مصمم هستیم که براساس سیاست‌های اعلام شده درباره اصل 44؛ وظایف خود را در بخش واگذاری‌ها به طور کامل انجام دهیم و موانع این کار را از پیش رو برداریم.

احمدی‌نژاد همچنین درباره مشاغل آقای الهام گفت: وزارت دادگستری، ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سخنگویی دولت کاملاً با هم در ارتباطند و در واقع یک کار محسوب می‌شوند.

رئیس جمهور همچنین با انتقاد از تعدد شوراها در ساختار دولت افزود: به عنوان رئیس جمهور باید در ده‌ها شورا شرکت کنم که طبعا چنین ساختاری اجازه پرداختن به وظایف اصلی ریاست جمهوری را نمی دهد وبه همین علت در صددیم که این شوراها را به پنج شورای اصلی و مهم در زمینه‌هایی مثل امنیت، اقتصاد، فرهنگ، اداری محدود کنیم.

رئیس‌جمهور همچنین افزایش بودجه تحقیقاتی وپژوهشی را از دیگر اقدامات دولت برشمرد و گفت: در زمینه‌هایی که به رفع نیازهای عمومی کشور بر می گردد هیچگونه محدویت بودجه تحقیقاتی نخواهیم داشت.

رئیس‌جمهور طرح افزایش امنیت اجتماعی را ضروری ارزیابی کرد وگفت : مزاحمت وتعدی به مردم قابل تحمل نیست وباید با این گونه افراد برخورد جدی شود ودولت از این برخورد کاملا حمایت می کند.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: البته در این زمینه دستگاه‌های ذیربط مثل نیروی انتظامی و دادستانی باید همه جوانب امر را رعایت کنند.

رئیس‌جمهور بااشاره به طرح‌ها و مصوبات دولت برای افزایش کارامدی ساختار دستگاه‌های اجرایی در استان‌ها و مناطق مختلف کشور گفت یکی از این طرح‌ها ایجاد فرمانداری‌های ویژه به عنوان معاون استاندار است که در جلسه روز چهارشنبه دولت تصمیماتی در این زمینه گرفته شد که احداث بیست وهفت شهرستان جدید با ساختار ساده -چهل شهر وده فرمانداری ویژه از جمله این تصمیمات است.

وی با طرح چند سوال، کارشناسان و نخبگان را به ارائه پاسخ این سوالات فراخواند و گفت: چگونگی هزینه کردن درامدهای نفتی (چقدر،چگونه ودر کدام محل )ونحوه اصلاح ساختارها (سازمان مدیریت ،بانکها وبیمه )، مهمترین سوالاتی است که دولت امید واراست اندیشمندان ودانشگاهیان با ارائه دیدگاههای خود -دولت را در جمع بندی ودستیابی به پاسخهای صحیحی وعملی آنها کمک کنند وفضای اقتصادی کشور را به فضای تعامل وهمفکری تبدیل سازند.

آقای احمدی‌نژاد در پایان بیش از دوساعت گفتگو با خبر شبکه دوم سیما با اشاره به لزوم فعال‌تر شدن روابط عمومی دستگاه‌ها و همکاری بیشتر آنها با رسانه‌ها، ابراز امیدواری کرد در فواصل کوتاهتری در گفتگوی ویژه خبرشبکه دوم سیما حضور یابد.

کد خبر 27526

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز