همشهری آنلاین: مجلس عراق به ۳ نامزد معرفی شده برای تصدی مسئولیت وزارت کشور ، دفاع و دارایی رای اعتماد داد.

مجلس عراق به وزرای کشور و دفاع رای اعتماد داد

مجلس عراق در جلسه امروز خود وزرای دفاع و کشور را انتخاب کرد. این دو به ترتیب از ائتلاف عرب‌های سنی و شیعیان برای تصدی وزارتخانه‌های امنیتی معرفی شده بودند. همچنين هوشيار زيباري از ائتلاف كردها به عنوان وزير دارايي عراق انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، در نشست روز شنبه پارلمان عراق که برای تعیین وزرای باقی مانده کابینه این کشور برگزار شده بود، خالد العبیدی به عنوان وزیر دفاع انتخاب شد و محمد الغبان سمت وزارت کشور را عهده دار شد.

انتخاب وزرای امنیتی در کابینه حیدر العبادی به دلیل اختلافات میان گروه‌های سیاسی مختلف این کشور بارها به تعویق افتاد.

خالد العبیدی از نظامیان سابق ارتش عراق در زمان صدام است که به عنوان نامزد عرب‌های سنی به العبادی پیشنهاد شده بود و مورد توافق گروه‌های سیاسی عراق قرار گرفت. سیاسیون عراقی معتقدند که العبیدی به دلیل تجربه و توانایی بالایی که در فنون نظامی دارد می‌تواند در عملیات علیه داعش موفق عمل کند. هم‌اکنون بسیاری از تحرکات ارتش عراق علیه داعش با نقشه و هماهنگی این شخص انجام می‌شود.

الغبان نیز نامزد شیعیان است و با مذاکرات میان گروه‌های شیعه عراقی برای تصدی این پست انتخاب شد. جریان صدر که پیشتر خواستار در اختیار گرفتن پست وزارت کشور بود در مذاکرات داخلی ائتلاف شیعیان حاضر شد از این سمت به نفع دیگر گروه‌های شیعه دست بکشد و در مقابل یک پست امنیتی دیگر به هادی العامری، فرمانده شاخه نظامی جریان صدر داده شود.

در جلسه امروز پارلمان همچنین وزرای کُرد کابینه نیز رسما سوگند یاد کردند. کردها همچنین کرسی وزارت دارایی عراق را که به آنها اختصاص داده شده به هوشیار زیباری، معاون نخست وزیر واگذار کردند.

پیشتر روژ نوری شاویس دیگر عضو کرد کابینه اداره این وزارتخانه را بر عهده داشت. شاویس به سمت معاون نخست وزیر عراق به جای هوشیار زیباری انتخاب شد. در واقع کردها جای وزیر دارایی و معاون نخست وزیر را با هم عوض کردند.

در این نشست که با مشارکت 261 نماینده و حضور حیدر العبادی برگزار شد، عادل شرشاب نیز به عنوان وزیر گردشگری و بیان نوری به سمت وزیر زنان در کابینه حیدر العبادی انتخاب شدند.

کد خبر 275147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha