چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۲
۰ نفر

گروه سلامت - فرنوش صفوی‌فر: تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان در بهترین دوره زندگی‌شان، با ضایعات پوستی، به نام جوش‌های غرور جوانی یا آکنه درگیری دارند.

برای پیشگیری از بروز این جوش‌ها و عارضه‌دار شدنشان، راه‌های گوناگونی توصیه شده بود، اما نقش تغذیه چندان پررنگ نبود. حداکثر توصیه تغذیه‌ای پزشکان در این باره این بود که اگر فکر می‌کنید غذایی هست که با بیشتر خوردن آن بیشتر جوش می‌زنید، آن غذا را از رژیم‌تان حذف کنید.

اما خبر جدید این که محققان استرالیایی به این نتیجه رسیده‌اند که غذاهایی که انتخاب می‌کنیم و می‌خوریم واقعا نقشی مهم‌تر از اینها دارند. در مطالعه این محققان از مرکز تحقیقات RMIT، در ملبورن، مشخص شده وقتی در رژیم غذایی از کربوهیدرات‌های با اندکس گلایسمیک پایین استفاده شود، به احتمال زیاد، جوش‌ها زودتر از بین می‌روند.

اما اگر بپرسید اندکس گلایسمیک چیست و پایین بودن آن چه فایده‌ای دارد، جواب چندان پیچیده نیست. همه کربوهیدرات‌ها، از جمله نشاسته، از واحدهای قندی درست شده‌اند. موقع هضم و جذب غذا، این زنجیره‌های طولانی، باید به واحدهای قندی شکسته شوند.

اگر شما خوراکی‌های شیرین، مثل قند و آب‌نبات بخورید، بلافاصله قند خون‌تان بالا می‌رود. اما اگر کربوهیدرات‌های پیچیده‌تر، یعنی خوراکی‌های پرفیبر، مصرف کرده باشید، مدت زمانی طول می‌کشد تا این تجزیه به قندهای ساده انجام شود و بنابراین قند خون بعد از گذشت مدت زمان بیشتری، و به تدریج، بالا می‌رود. این نوع غذاها، اندکس گلایسمیک پایین‌تری دارند.

تحقیقات گوناگون نشان داده حجم بالاتر غذاهای با اندکس گلایسمیک پایین، باعث می‌شود سلول‌ها به اثر انسولین، هورمونی که قند خون را وارد سلول‌ها می‌کند، حساس‌تر باشند. بنابراین قند خون زودتر مصرف می‌شود و دیگر شاهد چاقی و همین طور عوارض دیابت نخواهیم بود.

تمام این فایده‌ها باعث شده بود کارشناسان توصیه کنند همه افراد از غذاها و تنقلات شیرین کمتر بخورند و به جای آن از مواد غذایی فیبردار، مثل میوه‌جات و کربوهیدرات‌هایی مثل نشاسته، استفاده کنند.

هدف این توصیه‌ها بیشتر کاهش وزن و کم کردن احتمال بروز دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی بود، ولی این بار اثر آنها در رفع این ضایعات پوستی هم مشخص شده است.

به گزارش رویترز، در مطالعه اخیر، مصرف خوراکی‌های با فیبر بیشتر، مانند برگه‌های ذرت صبحانه و همین طور نان‌های سبوس‌دار (مثل نان سنگک و نان جوی خودمان) به مدت 12 هفته در 43 مرد 15 تا 25 سال، هم آکنه‌های آنها را به طور قابل ملاحظه‌ای کم کرده بود و هم باعث پایین آمدن وزن و نمایه توده بدنی آنها شده بود. نتایج این مطالعه در شماره جولای نشریه «تغذیه بالینی» آمریکا منتشر شده است.

البته پیش از این شواهد پراکنده‌ای در مورد رابطه مصرف این نوع غذاها و کم شدن بروز آکنه دیده شده بود، اما این اولین بار است که فرضیه‌ تاثیر تغذیه در بروز آکنه، با یک مطالعه مداخله‌ای و به صورت تصادفی، بررسی شده است. به همین علت می‌توان با خیال راحت توصیه کرد که تا می‌توانید میوه و نان سبوس‌دار بخورید که فایده آن را با پوست و گوشت خود حس خواهید کرد.

کد خبر 27497

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز