سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نشست نقد و بررسی کتابشناسی ماه شنبه ۲۶ مهرماه با حضور سیدفرید قاسمی، مورخ تاریخ مطبوعات و کتاب دکتر هرمز همایون‌پور و مجید رهبانی و دکتر آزاده نظربلند و جمعی از کارشناسان این عرصه در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار می‌شود.

ایبنا نوشت: مجید غلامی‌جلیسه، معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی موسسه خانه کتاب با بیان این‌که «کتابشناسی ماه» هر ماه از سوی خانه کتاب منتشر می‌شود، اظهار کرد: «کتابشناسی ماه» از 4 بخش اصلی «مقدمه»، «فهرست کتاب‌ها»، «نمایه‌ها» و «جدول و آمار» تشکیل شده است.

وی درباره بخش‌های «مقدمه» و «فهرست کتاب‌‌ها» در این مجله گفت: در بخش «مقدمه» توضیحاتی درباره شیوه استفاده از کتاب‌شناسی ماه ارائه شده است. همچنین در بخش «فهرست کتاب‌‌ها» اطلاعات کتاب‌های منتشر شده در یک ماه گذشته ایران در موضوعات «علوم کامپیوتر»، «اطلاعات و آثار کلی»، «فلسفه و روان‌شناسی»، «دین»، «علوم اجتماعی»، «زبان»، «علوم طبیعی و ریاضیات»، «علوم کاربردی»، «هنر»، «ادبیات»، «تاریخ و جغرافیا» و «کودک و نوجوان» ارائه شده است.

معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی موسسه خانه کتاب با بیان این‌که در «کتابشناسی ماه» علاوه بر اطلاعات کتابشناسی اولیه، تصویر جلد کتاب‌ها و معرفی کوتاهی از کتاب‌ها ضمیمه شده است، افزود: در بخش «نمایه‌ها» 8 نمایه‌ «عنوان»، «پدیدآور»، «ناشر»، «شهر»، «زبان کتاب‌ها»، «کتاب‌های ترجمه شده از فارسی به زبان‌های دیگر»، «کتاب‌های ترجمه شده از زبان‌های دیگر به فارسی» و «موضوع کتاب‌ها» درج شده است.

غلامی‌جلیسه درباره بخش «جدول و آمار» کتابشناسی‌های ماه، گفت: در این بخش، اطلاعات و آمار کتاب‌های ایران در هر ماه و آمار مقایسه نشر کتاب ایران در ماه مشابه سال قبل با جزئیاتی مانند عناوین کتاب‌ها به تفکیک استان‌، فهرست ناشران پُرکار در حوزه‌های عمومی، کودک و آموزشی، پُرشمارگان‌ترین کتاب‌‌ها و پُرتکرارترین کتاب‌ها منعکس شده است.

نشست نقد و بررسی «کتابشناسی ماه» شنبه 26 مهرماه از ساعت 16 تا 18 در سرای اهل قلم واقع در خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه‌نصیر، شماره 2 برگزار خواهد شد.

کد خبر 274832

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha