همشهری آنلاین: آزمایش یکی از کارکنان بهداشتی که در بیمارستانی در تکزاس در درمان مرد لیبریایی درگذشته به علت ابولا شرکت داشت، از لحاظ ویروس ابولا مثبت شده، و به این ترتیب ضربه‌ دیگری به پیکار جهانی برای ریشه‌کنی شیوع اخیر بیماری وارد آمده است.

ebula

به گزارش خبرگزاری فرانسه مقامات بهداشتی ارشد ایالات متحده می‌گویند اگر آزمایش‌ها درباره این مورد بیماری به تایید نهایی برسد، دومین مورد تشخیص داده شده ابولا در خارج از آفریقا و نخستین مورد انتقال بیماری در خاک این کشور- و بیانگر رعایت نکردن پروتکل‌های ایمنی در بیمارستان است.

این رویداد- به همراه اعلام این موضوع که پرستار اسپانیایی مبتلاشده به ابولا پس از مالیدن دستکش آلوده‌اش به صورتش به ویروس آلوده شده است- باعث بروز تردیدهایی درباره کارآیی اقدامات انجام‌شده برای جلوگیری از انتشار بیماری ابولا شده است.

فرودگاه جی اف کی نیویورک از روز شنبه ۱۱ اکتبر برای نخستین بار در آمریکا غربالگری بهداشتی مسافران ورودی از کشورهای ابولازده غرب آ‌فریقا را آغاز کرد. سایر کشورها نیز بازرسی‌های مشابهی را برقرار کرده‌‌اند.

بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت از ابتدای سال میلادی جاری تا به حال بیش از ۴ هزار نفر از هفت کشور به علت ابولا درگذشته‌اند و به نظر می‌رسد که همه‌گیری بیماری از تلاش‌ها برای مقابله با آن پیشی گرفته است.

رعایت نکردن پروتکل‌های ایمنی

دیوید لیکی، رئیس اداره خدمات بهداشتی ایالت تکزاس در این باره گفت: «ما اطلاع یافته‌ایم که مورد دومی از ابولا ممکن است رخ داده باشد، و داریم برای این رویداد احتمالی آماده می‌شویم. ما تیم‌مان در دالاس را گسترش داده‌ایم و حداکثر تلاش‌مان را برای پیشگیری از انتشار بیشتر بیماری انجام می‌دهیم.»

پرستاری که در بیمارستان پرسبیتارین دالاس تکزاس روز شنبه در آزمایش‌های مقدماتی از لحاظ ویروس ابولا مثبت شد، اکنون در وضعیت پایداری در بخش ایزوله این بیمارستان بستری است.

تامس فریدمن، رئیس مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده (CDC) در واکنش به این خبر پذیرفت که باید به نحوی تخطی از پروتکل‌های ایمنی در بیمارستان صورت گرفته باشد.

فریدمن در مصاحبه‌‌ای با برنامه Face the Nation تلویزیون سی بی اس گفت: «واضح است که از پروتکل‌ها تخطی شده است» و ابراز نگرانی کرد که مقامات بیمارستان تگزاس از این تخطی بی‌خبر مانده بودند.

این بیمارستان محل درمان تامس اریک دانکن، مرد لیبریایی مبتلا به ابولا بود که چهارشنبه گذشته به علت این بیماری درگذشت.
تصور بر این است که دانکن ویروس ابولا را پیش از ترک کردن لیبریا و سفر هوایی برای دیدار بستگانش در تکزاس گرفته است.

ابولا از ما پیشی گرفته است

این آخرین مورد ابتلا به ابولا بر هشدارهای سازمان ملل و نگرانی‌های فزاینده در ایالات متحده درباره این بیماری که در حال حاضر دارو یا واکسنی برای ان وجود ندارد، تاکید می‌گذارد.

آنتونی بانبری، رئیس ماموریت اضطراری ابولای سازمان ملل پس از سفری به لیبریا، گینه و سیرالئون، سه کشوری که شدیدترین همه‌گیری ابولا را متحمل شده‌اند، خطاب به رهبران جهان گفت: «این ویروس بسیار جلوتر از اقدامات ما است و هر روز وضعیت بدتر می‌شود.»

مسافرانی که از این سه کشور وارد فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی در نیویورک می‌شوند، مورد اندازه‌گیری درجه حرارت بدن قرار می‌گیرند، و از لحاظ نشانه‌های بیماری غربالگری می‌شوند و باید به پرسش‌هایی درباره در معرض قرارگیری احتمالی به این بیماری پاسخ دهند.

CDC در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «غربالگری مسافران خروجی از این کشورها ممکن است همه اشخاص مبتلا را پیدا نکند...اما به کاهش انتشار ابولا کمک خواهد کرد.» چهار فرودگاه عمده دیگر آمریکا نیز از هفته آینده بازرسی‌‌‌های مشابهی را آغاز خواهند کرد.

CDCپیش‌بینی کرده است که اگر اقدامات گسترده‌ای برای مهار ابولا انجام نشود شمار موارد بیماری در بدترین سناریو تا ماه ژانویه ممکن است به ۱.۴ میلیون نفر برسد.

پرستار اسپانیایی بهبود می‌یابد

توجهات در اسپانیا بر پرستار ۴۴ ساله ترزا رومرو، پرستار اهل مادرید متمرکز است که نخستین فردی است که در خارج آفریقا به این تب خونریزی‌دهنده مبتلا شده است.

یک منبع بیمارستانی در این باره گفت: «وضعیت او در شب بهبود یافت.» برادر رومرو نیز بهبودی حال او را تایید کرد و گفت: «او هشیار است و گاهگاهی که سر حال باشد، حرف می‌زند.

تصور می‌شود رومرو در اواخر سپتامبر در بیمارستان کارلوس سوم در مادرید هنگام درمان یک مبلغ مذهبی اسپانیایی مبتلا شده به ابولا در آفریقا که بعدا درگذشت، به ویروس ابولا آلوده شده باشد.

پانزده نفر - عمدتا کارکنان بیمارستان و نیز شوهر رومرو- در حال حاضر در این بیمارستان تحت نظر قرار دارند. به گفته مقامات این بیمارستان هیچکدام از این افراد تا به حال علائم بیماری را بروز نداده‌آند.

سازمان جهانی بهداشت گزارش داده است تا ۸ اکتبر ۴۰۳۳ نفر از مجموع ۸۳۹۹ مورد ثبت‌شده ابولا در هفت کشور به علت این بیماری درگذشته‌اند.

ابولا باعث تب، اسهال، استفراغ و در برخی موارد خونریزی داخلی و خارجی می‌شود. این بیماری با تماس و تبادل مسقیم مایعات بدنی منتقل می‌شود.

افزایش شدید در شمار موارد مرگ و میر ناشی از ابولا در حالی رخ می‌دهد که سازمان ملل می‌گوید وعده‌ها برای کمک به مقابله با شیوع این بیماری بسیار کمتر از یک میلیارد دلار مورد نیاز است.

کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول (IMF) ، روز شنبه از کشورهای جهان خواست که توجه داشته باشند که همه آفریقا دچار ابولا نشده است.

در حالیکه سیرالئون، گینه و لیبریا از هم اکنون به علت شیوع بیماری دچار سقوط اقتصادی شده‌اند، لاگارد تاکید کرد: ؛«ما باید بسیار محتاط باشیم که این تصور را در جهان ایجاد نکنیم که ابولا همه آفریقا را گرفته است.»

کد خبر 274656

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha