همشهری آنلاین: محققان انگلیسی می‌گویند: با قرار دادن صخره‌های مصنوعی مرجانی قلیایی در کنار صخره‌های مرجانی می‌توان از این صخره‌ها محافظت کرد.

به گزارش ایرنا، یک گروه محققان زیست محیطی انگلیس پس از سال‌ها تحقیق در مورد نحوه عملکرد صخره‌های مرجانی اعلام کردند: صخره‌های مرجانی علاوه بر زیبایی برای محیط زیست دریا نیز اهمیت دارند. این صخره‌ها مانند حائلی مردم کنارِ ساحل را از اموج و طغیان آب در اثر طوفان حفظ می‌کند. از طرف دیگر به دلیل جذب ماهی برای اقتصاد محلی هم بسیار مهم هستند، اما جذب گاز دی اکسید کربن و اسیدی شدن آب دریاها این ساختارهای ظریف و زیبا را در معرض خطر جدی قرار داده است.

"نل بنت" فارغ‌التحصیل کالج سلطنتی هنر در لندن به عنوان مدیر ارشد این پروژه تحقیقاتی، بر روی راه‌های کاهش اثر آب‌های اسیدی در اطراف صخره‌های مرجانی تحقیق می‌کند.

بنت راه‌حل تازه‌ای پیدا کرده است. وی می‌گوید می‌توان صخره‌های مرجانی ساخت که شامل مواد قلیایی نظیر کربنات کلسیم و کربنات سدیم باشد.

اگر این صخره‌های مصنوعی کنار صخره‌های مرجانی طبیعی قرار داده شوند، کم‌کم در آب حل می‌شوند، آب را قلیایی می‌کنند و از میزان اسیدی بودن آب مجاور صخره‌های طبیعی می‌کاهند.

بنت می‌گوید: دست کم یکسال وقت لازم است تا این ایده تحت شرایط واقعی در طبیعت آزمایش شود.

کارشناسان می‌گویند: اسیدی شدن آب اقیانوس از شروع انقلاب صنعتی تا کنون 26 درصد افزایش یافته است و در مقایسه با 55 میلیون سال گذشته به بیش‌ترین مقدار خود رسیده است.

آن‌ها همچنین می‌گویند: اگر از میزان گازهای گلخانه‌ای به سرعت کاسته نشود، صخره‌های مرجانی موجود در مدت 100 سال از بین خواهند رفت.

نتایج این تحقیقات در نشریه نیچر به چاپ رسيده است.

کد خبر 274608

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha