احمد دنیامالی: در طول سال‌های گذشته، توان مهندسی کشور رشد قابل توجهی داشته است.

دنیا مالی

اگر روزگاري ساخت تونل رسالت 9سال زمان برد، اگر روزگاري ساخت يك پروژه تقاطع غيرهمسطح بزرگراهي چند سال طول مي‌كشيد، امروزه ساخت يك پروژه عمراني زمان كمتري مي‌برد. دانش فني كه امروزه جامعه مهندسي كشور به آن دست يافته بيانگر توان و عزم ملي توأم با مديريت جهادي است.

طليعه اين اتفاق را مي‌توان در مديريت شهري تهران ديد. ساخت بزرگراه‌هاي امام علي، تونل نيايش و همچنين پل عظيم صدر كه چهارمين سازه برتر جهان در سال 2014اعلام شده است بيانگر توان و خودباوري جامعه مهندسي كشور است.نماد اين عزم و تلاش را در پايتخت به خوبي مي‌توان مشاهده كرد كه در طول 9سال گذشته توانسته پروژه‌هاي بزرگي را در سطح شهر به سرانجام برساند. البته نمي‌توان از تلاش‌هايي كه در دوره شهرداري كرباسچي آغاز شد نيز به راحتي عبور كرد، روندي كه در دوره شهرداري دكتر قاليباف به اوج خود رسيد و واقعيت اين است كه جامعه مهندسي كشور توانسته است علاوه بر مديريت كيفيت و ساخت پروژه‌ها به مديريت زمان در اجراي يك پروژه مهندسي دست پيدا كند و كمتر شاهد آن هستيم كه پروژه در سطح شهر آغاز شود و تا سال‌ها نيمه تمام باقي بماند. اين عزم را مرهون تلاش مديريت جهادي در شهرداري تهران و مديريت شهري پايتخت هستيم.

دانش ساخت پل‌ها در پايتخت تنها به پل‌هاي سواره محدود نمي‌شود. ساخت پل طبيعت نمونه‌اي است از تلاش مهندسان كشور براي ساخت يك پل غيرخودرويي كه با الهام از طبيعت و در دل قطب فرهنگي پايتخت احداث شده است. اين پل به‌عنوان سازه برتر فولادي كشور در سال 92معرفي شد و در ساخت آن از فناوري بسيار پيشرفته‌اي استفاده شد. براي ساخت اين پروژه از دانش ساخت اسكله‌هاي نفتي بهره گرفته شد كه در نوع خود بي‌نظير است.

اينكه هم‌اكنون جامعه مهندسي كشور به توانمندي اينچنيني دست يافته گامي است بسيار بزرگ. پل طبيعت نمونه‌اي است هوشمندانه از به كار‌گيري فناوري مهندسي براي پروژه‌هاي توسعه پايدار. اين پروژه تنها يك اتفاق فني و مهندسي نيست، بلكه در هم آميزي توان مهندسي و حفظ محيط‌زيست و در خدمت توسعه پايدار پايتخت. بيش از 14هزار قطعه فولادي در ساخت پل طبيعت استفاده شده است. 102كيلومتر در اين سازه جوشكاري اجرا شده است. 15هزار تن بتن ريزي در اين پروژه انجام شده است.

پلي به مساحت 7هزار مترمربع بر فراز يكي از پرتردد‌ترين بزرگراه‌هاي پايتخت و در ارتفاع 40متري از آن احداث شده است درحالي‌كه حتي يك روز اين بزرگراه مسدود نشده است. همه ويژگي‌هاي اين پل بيانگر آن است كه اين پل نسبت به پل‌هايي كه براي تردد خودرو ساخته مي‌شده چيزي كم ندارد. بنابراين مي‌توان تصور كرد كه حجم كار انجام شده در اين پل چقدر عظيم و گسترده بود. پل طبيعت يكي از مظاهر دستيابي مهندسان كشور به دانش فني جديد در عرصه پل‌سازي‌ است و استقرار آن در منطقه عباس‌آباد نيز گواه اين مدعاست كه گام‌هاي استوار جامعه مهندسان كشور به سمت توسعه پايدار در حركت است. پل طبيعت ادامه راهي است كه از تكميل برج ميلاد و تونل رسالت آغاز شد و به احداث تونل توحيد انجاميد و سپس به احداث بزرگراه امام علي و بزرگراه طبقاتي صدر و تونل نيايش منجر شد. اين راه كه بيانگر خودباوري و تلاش جهادي در كشور است، همچنان ادامه دارد.

  • رئيس كميسيون عمران شوراي شهر تهران
کد خبر 274573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha