همشهری‌ آنلاین: اعضای کمیته قضایی سنای آمریکا اعلام کردند که به دادستان کل آمریکا اعتمادی ندارند و به همین دلیل خواستار استعفای وی هستند.

به گزارش مهر به نقل ازخبرگزاری فرانسه،  پاتریک لیهی رئیس کمیته  قضایی سنا گفت : این دولت با پیشینه نقض آزادی های مدنی و پنهان کاری ها اعتماد ما را از بین برده است.

وی به گونزالس که به درخواستهای مکرر اعضای کنکره برای استعفای خود بی اعتنایی کرده، گفت : من به تو اعتمادی ندارم.

 آرلن اسپکتر سناتور جمهوریخواه نیز در منازعه ای با گونزالس خواستار انتصاب یک دادستان ویژه برای تحقیق از وزارت دادگستری شد.

وی افزود: اعتبار گونزالس تا حدی از بین رفته که می تواند مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.

بوش بارها به درخواستها برای استعفای گونزالس خودداری کرده است.

گونزالس افزود: می توانم از این امر کنار بکشم و یا اینکه زمان ، تلاش و انرژی خود را به حل مشکلات اختصاص دهم.

وی تصریح کرد: از آنجا که فردی نبوده ام که کناره گیری کنم، به این نتیجه رسیدم که بهترین راه برای اقدام، ماندن و حل مشکلات است.

آخرین روزهای ماه دسامبر سال گذشته میلادی بود که گونزالس با صدور احکامی که به تایید جرج بوش، رئیس‌ جمهور آمریکا رسیده بود؛ هشت دادستان فدرال را از کار برکنار کرد. علت این اقدام قصد این دادستان ها برای تحقیق درباره ماجرای شنود مکالمات تلفنی مردم بود که گونزالس در آن مشارکت داشت.[جزئیات بیشتر]

اگرچه در احکام صادره به علت اتخاذ این تصمیم اشاره نشده بود، اما با اعتراض برخی اعضای کنگره به این اقدام، گونزالس تلویحا قضات برکنار شده را به اهمال در انجام وظایفشان متهم کرد.

کنگره اعتقاد داشت که اقدام گونزالس کاملاً سیاسی بوده و وی برای یکدست کردن ساختار قضایی آمریکا به نفع جمهوریخواهان و فراهم آوردن زمینه بهره ‌برداری سیاسی از این مسئله اقدام به عزل هشت دادستان کرده است.

از سوی دیگر، جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا پیش از این ضمن دفاع از دادستان کل این کشور، با انتقاد از تصمیم سنای آمریکا برای دادن رای عدم اعتماد به وی، این اقدام را " نمایش صرفا سیاسی" خوانده بود.

کد خبر 27454

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز