همشهری‌آنلاین - دکتر محمدمهدی مظاهری*: در زمانه‌ای که ابزارهای ارتباط جمعی و رسانه‌های گروهی، رشد و تغییر فرم و محتوای مشهود و غیرقابل تصوری را تجربه کرده و به هیچ وجه با شرایط یک دهه پیش خود قابل قیاس نیستند، روابط عمومی‌ها به عنوان عناصر پیشتاز و سردمدار یک مجموعه نمی‌توانند از قافله پرشتاب این تغییر عقب بمانند چرا که این کناره‌گیری به هر بهانه و به هر دلیل، بیش از همه منافع سازمان را هدف می‌گیرد.

محمدمهدی مظاهری

مخاطب امروز که در محاصره رسانه‌های مختلف و همیشه همراه، تازه‌ترین اطلاعات را در لحظه و به ساده‌ترین شکل ممکن دریافت می‌کند، بدون شک به یک روابط عمومی دیجیتال نیازمندتر است تا روابط عمومی سنتی، واپس گرا و کم سرعت که به استفاده از ابزارهای روز و اهرم های دیجیتال برای سرعت بخشیدن به امور و اغنای فعالیت‌های خود اعتقادی ندارد.

از این رو کارگزاران روابط عمومی برای سهم خواهی بیشتر از میزان رضایتمندی مخاطبان، باید خود را به تمامی ابزارهای ممکن در این فرآیند، مجهز کنند تا اهداف سازمانی به بهترین شکل پیاده‌سازی شده و پیش روی مخاطب قرار گیرد. در فضای امروز، یک روابط عمومی آرمانی، تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی‌های خود را در بستر دنیای دیجیتال رقم می زند چرا که با علم به نیاز و منابع مورد وثوق مخاطب، گام برداشته و حرکت‌های خود را هوشمندانه و بر این اساس تنظیم می کند.

اما نباید این نکته را از نظر دور داشت که صداقت، شفافیت و کیفیت اطلاع رسانی و ارایه خدمات نه تنها با گسترده‌تر شدن دامنه منابع، امکانات و ابزارها فراموش نمی‌شود بلکه مسوولیت‌ها را مضاعف‌تر خواهد ساخت چرا که در این شرایط بهانه‌ای برای نا آگاهی و غفلت باقی نمی‌ماند، پرسش‌گری از سوی مخاطب به اوج می‌رسد، در دسترس بودن محقق شده و روابط عمومی توجیه‌گر به کناری رانده می‌شود. در نتیجه تنوع ابزارها به معنای رفع تکلیف و سلب مسوولیت نیست بلکه امکان پاسخگویی به مخاطب را سهل می‌سازد.

در شرایطی که مسوولان کشور بر اعتلای نام ایران در افق 1404 و در سطح منطقه تأکید دارند، ابزارهای جهانی ارتباطاتی می تواند گام بنیادی و مهمی برای تحقق این امر باشد. روابط عمومی‌ها در بخش‌های مختلف کشور از علم و فرهنگ تا تجارت و تولید، پژوهش و تحقیق هر یک به سهم خود می‌توانند بخشی از این هدف عظیم را به سرانجام رسانده و پازل هزار تکه بالندگی و شکوفایی ایران عزیز را تکمیل کنند تا در نهایت آن چه از مجموع فعالیت این تلاشگران در عرصه های مختلف به مخاطب جهانی ارایه می شود، پیکره‌ای شکوهمند و پرتوان از قامت سرافراز میهن عزیزمان، ایران، باشد.

* رییس یازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران
منبع: شارا

کد خبر 274459

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha