جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: تشکیل ائتلافی نظامی از سوی آمریکا به بهانه مقابله با گروه تروریستی داعش، فرصتی طلایی را برای شرکت‌های اسلحه سازی آمریکا فراهم کرده است.

هواپیماهای جنگنده

به گزارش شبکه العالم، ریچارد ابو العافیه نایب رئیس مرکز پژوهشی تیل گروپ تأکید کرد: این جنگ برای شرکت‌هایی که با ارتش آمریکا همکاری می‌کنند، فرصتی طلایی ایجاد کرده است.

حملات هوایی علیه مواضع داعش، در واقع به این معنا است که میلیون‌ها دلار باید برای خرید بمب و موشک و قطعات یدکی هواپیماها هزینه شود؛ و همچنین بهانه‌های بیشتری را برای ارتقای جنگنده‌ها و هواپیماهای مختلف فراهم می‌کند.

از زمان اعزام مشاوران نظامی آمریکایی به عراق از سوی رئیس جمهور این کشور، ارزش سهام شرکت‌های اصلی وابسته به پنتاگون همچنان در حال افزایش است، که این روند با آغاز عملیات هوایی ائتلاف علیه مواضع داعش همچنان ادامه دارد.

به عنوان مثال ارزش سهام شرکت لوکهید مارتن طی 3 ماه اخیر، به نسبت 9.3 درصد افزایش یافت، ارزش سهام رایتیون و نورثروب هم 3.8 درصد، و سهام شرکت جنرال دینامیک 4.3 درصد ارتقا یافت.

هواپیماهای جنگنده

شرکت لوکهید مارتن، سازنده موشک هلفایر است که در پهپادهای هجومی و جنگنده‌های ارتش عراق استفاده می‌شود.

ماه گذشته و چند روز پس از آغاز عملیات در سوریه، شرکت رایتیون قراردادی 251 میلیون دلاری را برای تحویل موشک‌های کروز تام هاک به نیروی دریایی بست.

در 23 سپتامبر، ناوهای آمریکایی در نخستین شب عملیات 47 موشک تام هاک به سوریه شلیک کردند. ارزش هرکدام از این موشک‌ها حدود 1.4 میلیون دلار است.

با وجود آنکه تأثیر این عملیات تا کنون ناچیز بوده است؛ به گفته کارشناسان این نتایج موجب کاهش توجه سرمایه گذاران به کارخانه های اسلحه سازی آمریکا نشده است.

لورین تامسون عضو پژوهشکده لکزینگتون که روابط بسیاری با صنایع دفاعیی آمریکا دارد، تأکید کرد که وضعیت امروز شرکت‌های بزرگ اسلحه سازی، بسیار بهتر از آن چیزی است که سه سال قبل، پیش بینی می‌شد.

شرکتهای امنیتی خصوصی آمریکا که در سایه اشغال عراق و افغانستان به صورت قابل ملاحظه‌ای رشد کرده‌اند، امیدوارند که جنگ کنونی موجب بسته شدن قراردادهای جدیدی در عراق شود.

کد خبر 274451

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha