جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

دکتر رضا غنی‌لو: هفته نیروی انتظامی در هر سال فرصتی دوباره به سازمان پلیس می‌دهد تا خود را هم از نظر بررسی‌ شاخص‌های کارایی درون سازمانی و هم از نظر مردم درخصوص اثر بخشی مجموعه فعالیت‌های برقراری نظم و امنیت عمومی پایش کند.

سرهنگ دکتر رضا غنی‌لو

در مقوله احساس امنيت، امروز هركس كه توجهي به اخبار صحنه بين‌المللي كند متوجه مي‌شود در عرصه امنيت داخلي تعداد قابل توجهي از كشورهاي جهان ازجمله كشورهاي منطقه خاورميانه و تقريبا تمامي همسايگان جمهوري اسلامي ايران از عدم‌ثبات و تهديدات بنياديني در رنج هستند. اما كشور ايران با توجه به تنگناهاي اقتصادي كه از تحريم‌هاي همه جانبه بين‌المللي به‌وجود آمده همچنان جزيره ثبات منطقه محسوب مي‌شود و تقريبا تمام تهديدات عملي شده هم در مدت كمي خنثي و عاملين آن شناسايي شده‌اند و به مجازات عمل خود مي‌رسند و از ساير آنها نيز پيشگيري مي‌شود.

در بخش تحول و خلاقيت براي نمونه، امروز مي‌توان پليس فتاي ايران را در جنوب غرب آسيا پيشتاز به شمار آورد پليس ايران از معدود پليس‌هاي جهان است كه با رشد و توسعه فعاليت‌ها در فضاي مجازي با آن همگام شده و70درصد شكايات واصله در اين حوزه را كشف و مجرمان را به سيستم قضايي معرفي مي‌كند. اين در حالي است كه اكثر پليس‌هاي منطقه هنوز سازوكاري براي رسيدگي به جرايم سايبري ندارند.

درخصوص دانش بنياني عملكرد پليس، امروز مي‌توان از نظر شكلي ناجا را به گواهي سازمان‌هاي مربوطه جزو 10سازمان برتر در حوزه مديريت مبتني بر دانش در كشور حساب آورد. جامعه محوري از ديگر شاخص‌هاي مقبوليت فعاليت‌هاي پليس ايران است. معاونت اجتماعي ناجا علاوه بر اينكه از طريق مؤسسه‌هاي افكار سنجي خود و دانشگاه‌ها و ساير ابزارها خواسته‌ها و نيازهاي مردم را رصد مي‌كند، نتايج اين يافته‌ها را براي آگاهي عمومي منتشر مي‌كند تا مجددا نظرات مردم را دريافت و از آنها بهره‌برداري كند.

توسعه سامانه‌هاي فوريت‌هاي پليسي(110)، نظارت همگاني(197) و دفاتر پليس+10 و شركت‌هاي خدمات انتظامي امنيتي نشانه ديگري از حركت پليس به سوي مردم است. آمار شهدا و جانبازان ناجا در هنگام انجام ماموريت از شاخص‌هاي عيني و قابل استناد ديگر در اين زمينه است. البته پرواضح است كه تنها ديكته‌اي كه غلط ندارد ديكته نانوشته است و توسعه و پيشرفت بايد پرشتاب‌تر و باسهولت بيشتري صورت گيرد. در پايان ذكر اين نكته ضرورت دارد كه امنيت يك توليد جمعي است و متولي خاص و انحصاري ندارد و سهم سازمان‌ها و بستر فرهنگ مردمي و پشتوانه‌هاي قانوني يكسان نيست ولي بديهي است كه بايد پيشروي آنها هماهنگ باشد تا به امنيت پايداري رسيد.

  • دبير شوراي اطلاع‌رساني ناجا
کد خبر 274450

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha