چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۸:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پارلمان صربستان با اکثریت قاطع تصویب کرد که کوزوو بخش جدایی‌ناپذیر از خاک این کشور است.

خبرگزاری آلمان از بلگراد گزارش داد، پس از مذاکرات هشت ساعته در پایتخت صربستان، نمایندگان پارلمان این کشور قطعنامه‌ای را تصویب کردند که درباره اعلام استقلال استان کوزوو به صورت یکجانبه هشدار می‌دهد.
در همین حال، امروز در وین گروه موسوم به تماس کوزوو پس از آن که طرح سازمان ملل برای استقلال تحت نظارت کوزوو با وتو روسیه در شورای امنیت شکست خورد، برای اولین بار جلسه برگزار می‌کند.
قرار است در این مذاکرات که احتمالا چهار ماه به طول می‌انجامد، صرب‌ها و آلبانی‌تبارهای کوزوو درباره آینده این استان با یکدیگر رایزنی و چانه‌زنی کنند.
217 نماینده مجلس صربستان در رای موافق به این قطعنامه، درباره پیامدهای استقلال کوزوو بر ثبات منطقه و پاسخ قاطع به چنین حرکتی هشدار داده‌اند. در همین حال، 12 نفر نیز به این قطعنامه رای مخالف دادند.
در این سند جزییاتی درباره پاسخ احتمالی صرب‌ها به استقلال کوزوو ذکر نشده است. اما محافل دولتی می‌گویند در این صورت روابط صربستان با کشورهایی که مسبب استقلال کوزوو شوند، کم و حتی قطع خواهد شد.
جورج بوش، رییس جمهور آمریکا در جریان دیداری که ماه ژوئیه از آلبانی انجام داد، اعلام کرد که سازمان ملل حتی می‌تواند بدون موافقت شورای امنیت، با اسقلال کوزوو موافقت کند.
برخی از کشورهای اروپایی نیز معتقدند که این امر قابل وقوع است.
کد خبر 27422

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز