دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

به موازات درگرفتن درگیری‌های خونین میان حزب‌الله لبنان و گروه تروریستی جبهه النصرت در شمال لبنان، در شمال سوریه هم گروه تروریستی داعش توانست وارد بخش‌هایی از شهر محاصره شده کوبانی شودوکنترل آن را به‌دست گیرد.

داعش

خبرگزاري رويترز ديروز گزارش داد كه در پي يورش گروه تروريستي جبهه النصره از گروه‌هاي فعال در سوريه به 10پايگاه حزب‌الله در مناطق كوهستاني شهر مرزي عرسال در شمال شرق كشور، درگيري‌هاي شديدي ميان دوطرف درگرفت. در اين درگيري كه تازه‌ترين درگيري خشونت‌بار در مرزهاي سوريه و لبنان تلقي مي‌شود، دست‌كم 16نفر از جبهه النصره و همچنين تعدادي از گروه داعش كه در كنار آنها در اين درگيري حضور داشتند، كشته شدند.

يك مقام آگاه در لبنان تأكيد كرد كه شماري از اعضاي حزب‌الله از مناطق ديگر براي مقابله با اين يورش، به منطقه عرسال عزيمت كردند. يورش افراد جبهه النصره در مساحتي وسيع از جنوب منطقه بعلبك آغاز شد و تا منطقه مرزي عرسال امتداد يافت.
اين نخستين‌بار نيست كه گروه تروريستي جبهه النصره، مواضع حزب‌الله را در اين نقطه مرزي هدف مي‌گيرد.

پيش از اين، براي چندين‌بار، خودروهاي بمبگذاري‌شده‌اي در مقابل مقرهاي اين حزب در عرسال منفجر شده و باعث كشته و زخمي شدن ده‌ها نفر از ميان غيرنظاميان و ارتش لبنان شده‌اند. اما مهم‌ترين اين درگيري‌ها به‌ماه اوت برمي‌گردد؛‌ زماني كه اعضاي جبهه النصره با يورش به عرسال، شماري از نظاميان ارتش لبنان را كشته و تعداد نامشخصي را اسير كردند. از آن زمان 3نظامي اسير لبناني كشته شده‌اند.

به موازات اين درگيري، شهر محاصره شده كوباني در شمال شرق سوريه هم صحنه درگيري‌هاي خونين ميان ساكنان كرد و اعضاي گروه تروريستي داعش بود. رسانه‌هاي خبري اعلام كردند كه داعش با وجود ادامه بمباران‌هاي ائتلاف در شمال سوريه، وارد شهر كوباني شده و بخش‌هاي شرقي آن را به كنترل خود درآورده و حتي پرچم خود را بر ساختمان‌ها برافراشته است. اين تحول درحالي صورت مي‌گيرد كه همچنان درگيري‌هاي خونيني ميان ساكنان كرد و داعش در جريان است و در تازه‌ترين آنها، داعش شامگاه دوشنبه كوشيد كنترل يكي از ارتفاعات مشرف به شهر را به‌دست گيرد اما موفق به اين امر نشد.

پرور محمد علي مترجم حزب اتحاديه دمكراتيك كرد سوريه در كوباني اعلام كرد كه داعش ارتفاعات مستانور را با تانك و خمپاره‌انداز بمباران مي‌كند تا حركت نيروهايش به سوي شهر را تسهيل كند. در اين درگيري‌ها كه داعش توانست كنترل بخش جنوبي ارتفاعات مستانور را به‌دست گيرد دست‌كم 11فرد كرد و 16عضو داعش كشته شدند. كوباني در مرز ميان سوريه و تركيه واقع شده و كنترل داعش بر آن، امكان سيطره اين گروه تروريستي را بر نوار مرزي گسترده‌اي ميان دو كشور فراهم مي‌آورد. پيشروي داعش به داخل شهر كوباني و احتمال سقوط اين شهر به‌دست آن درحالي صورت مي‌گيرد كه بمباران‌هاي آمريكا و متحدانش نتوانسته است مانع اين پيشروي‌ها شود؛ مسئله‌اي كه موفقيت رويكرد آمريكا در تعامل هوايي با داعش را به چالش مي‌كشد.

  • حمله انتحاري يك زن عليه داعش

منابع خبري كرد اعلام كردند، يك زن كرد در عملياتي انتحاري، خود را ميان تجمعي از اعضاي داعش در كوباني منفجر كرد. در اين رويداد كه نخستين عمليات در نوع خود است، چندين نفر از اعضاي داعش كشته شدند.

کد خبر 274114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha