همشهری آنلاین: "گنبد مینا"، بزرگترین آسمان نمای خاورمیانه با حضور شهردار تهران و جمعی از مسوولان سازمان فضایی ایران در منطقه فرهنگی،گردشگری عباس آباد افتتاح شد.

آسمان نما

به گزارش شهرنوشت، اردشير نوريان گفت: پروژه گنبد مینا گامی تاثیرگذار در جهت آشنایی هر چه بیشتر هموطنان به خصوص نسل جوان با علم نجوم است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه امروز شهرداری تهران و مجموعه مدیریت شهری وارد عرصه هایی شده اند که در آنها تاکنون اقدام موثر چندانی صورت نگرفته است.

مدیرعامل شرکت نوسازی عباس آباد با بیان اینکه پروژه گنبدمینا بستر بسیار مناسب و تاثیرگذاری برای ترویج علم نجوم در میان نخبگان کشور است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز عزیزان ما در سازمان فضایی کشور با شوق بسیار با ما در این زمینه همکاری کرده اند که جای تشکر دارد.

وی با اشاره به ویژگی منحصر به فرد آسمان نمای خاورمیانه گفت: این مجموعه فضایی علمی، فرهنگی و تفریحی با تکنولوژی بسیار پیشرفته دارد که با بیش از 1800 متر مساحت ظرفیت 150 نفر را دارد.

نوریان با بیان اینکه امکان توسعه بیش از پیش این پروژه نیز در آینده وجود دارد، تصریح کرد: علاوه بر معرفی دستاوردهای علمی کشور در این گنبد، بزرگان عرصه نجوم نیز به هموطنان معرفی خواهند شد.

مدیرعامل شرکت نوسازی عباس آباد تصریح کرد: گنبد مینا به لحاظ تکنولوژی بی نظیر و در ردیف نمونه های برتر جهان است.

ریاضی: علم نجوم نگرش شهروندان به زندگی را بهبود می‌بخشد

در ادامه این مراسم دکتر ریاضی پیشکسوت نجوم نیز ضمن تشکر از مسوولان شهرداری به خصوص شهردار تهران برای تدارک چنین پروژه بزرگی برای پایتخت ایران اسلامی اظهارکرد: اگر هموطنان ما و بخصوص جوانان ما با عظمت کیهان و فضای نجوم آشنا شوند، مطمئنا نگرش آنان به زندگی متفاوت تر خواهد شد.

وی با تاکید براینکه در قرآن کریم به کثرت از منظومه شمسی نام برده شده، گفت: بهره برداری از این مجموعه با ارزش فقط مختص بررسی مسائل نجومی نخواهد بود بلکه می تواند در بررسی مسائل شرعی همچون طلوع و غروب آفتاب نیز کمک باشد.

این پیشکسوت علم نجوم تصریح کرد: مجموعه گنبد مینا با مجموعه های مشابه خود در کشور قابل مقایسه نیست و مطمئنا می تواند در آینده سرویس های بسیار جدیدتری را به مردم ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه ما در کلاس دانشگاه برای دانشجویان درباره علم نجوم فقط صحبت می کنیم، گفت: وجود چنین فضاهایی و استفاده دانشجویان از آن می تواند تاثیرگذاری به مراتب بهتری در آموزش علم نجوم باشد.

 

 

سما نيز نوشت: شهردار تهران نيز در اين مراسم گفت: مرتب این انتقاد به شهرداری می شد که صرفا با دید خشک کالبدی به موضوعات شهر نگاه کرده است. البته معتقدیم نگاه کالبدی نیز یک ضرورت است که باید به آن توجه کنیم چرا که خیلی وقت ها برای تغییر یک رفتار نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم هستیم، اگر زیرساختی هم در حوزه کالبدی اتفاق می افتد به این دلیل است که بتوانیم تاثیر رفتاری و نرم افزاری لازم را بگذاریم.

محمدباقر قالیباف ابراز داشت: جامعه ای رستگار خواهد بود که آن جامعه بر اساس دانایی و دانایی محوری حرکت کند. از این رو بحث علم، تقویت بنیه علمی، توجه نرم افزاری و حل موضوعات جامعه در ابعاد مختلف با این رویکرد مهم ترین وظیفه همه مدیران ما در جای جای جامعه اسلامی است.

وی افزود: اگر زمانی در شهرداری بحث ما این بود که باید شهرداری را از سازمانی خدماتی به نهادی اجتماعی تبدیل کنیم، برخواسته از همین رویکرد بود. بگذریم در برخی از مقاطع که تب و تاب بحث های سیاسی بالا می گیرد، معمولا بی انصافی ها و فراز و نشیب ها شکل می گیرد و دروغ ها و راست ها با هم در آمیخته می شود، در این شرایط خیلی نمی شود قضاوت کرد.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: البته انتقاد، راه سازنده ای است و تاثیر گذاری آن نیز به نیت فرد منتقد برمی گردد که با چه نیتی این حرف زده می شود؟ حتما نقد را باید بپذیریم و ما هم با آغوش باز می پذیریم، اما مرتب این موضوع که صرفا با یک نگاه خشک کالبدی به موضوعات شهر نگاه شده به شهرداری گفته می شود. هر چند معتقدیم نگاه کالبدی نیز یک ضرورت است که باید به آن توجه کنیم چرا که خیلی وقت ها برای تغییر یک رفتار نیازمند یک زیرساخت هستیم. اگر زیر ساختی هم در حوزه کالبدی اتفاق می افتد به این دلیل است که بتوانیم اثر رفتاری و نرم افزاری لازم را بگذاریم.

محمدباقر قالیباف افزود: شاهد هستیم که وقتی زیرساخت ها در تونل نیایش و پل صدر درست می شود، رفتار ترافیکی نیز تغییر پیدا می کند. در غیر این صورت همان شهروندان وقتی از آن محیط دور می شوند، طوری رانندگی می کنند که دیگر خطوط بزرگراه ها معلوم نیست، اصلاحات هندسی و امکان کنترل وجود ندارد و خوب و بد نیز قابل تشخیص نیست. از این رو زیر ساخت ها هم ضروری است اما مهم این است که وقتی زیر ساخت ها را می سازیم بر اساس رویکرد کاملا علمی، فرهنگی و نرم افزاری به زیرساخت ها نگاه شود.

شهردار تهران با تقدیر از تمامی دست اندرکاران تپه های عباس آباد در طول سال های گذشته، گنبد مینا را مجموعه ای آموزشی، تفریحی، علمی و یک مجموعه اوقات فراغت منطقه ای با رویکرد مشخص و هدفمند توصیف کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: وقتی سازه آسمان نما بالا آمد، برای بسیاری از مردمی که از این مسیر عبور می کردند جای سوال بود که این سازه چیست؟ معلوم است این رویکرد سابقه دیرینه داشته و برای یک روز، یک ماه و یک سال گذشته نبوده است، بلکه زنجیره ای از نگاه هاست که در هر کجای شهر با یک رویکرد منطقی کار خودش را پیش می برد.

وی با بیان اینکه این نگاه علمی، تربیتی و آموزشی از باورهای دینی ما است، گفت: یکی از برنامه های جدی ما که بیش از 4 سال است در دستور کار قرار دادیم، آن است که در هر پارکی که مردم برای گذران اوقات فراعت خود مراجعه می کنند، حتما به موضوعات مهم تربیتی و آموزشی توجه کرده و یادگیری را هم مد نظر قرار دهیم. چه ایرادی دارد وقتی مردم وارد پارک می شوند، شخصیت های ما در حوزه ادبیات و تاریخ ایران را بشناسند و با هر تخته سنگ، مجسمه، کار حجمی و بیت شعری بتوانند یک تاریخ را هم ببینند؟ چه ایرادی دارد وقتی به اراضی عباس آباد می آیند با نجوم آشنا شوند و یا در پارک دیگری قدرت آب را بدانند؟ و یا در نقطه دیگری مردم می توانند با برق و انرژی به طور کامل آشنا شده و با این صنعت در تاریخ کشور آشنا شوند.

قالیباف خاطرنشان کرد: در غربی که امروز آنقدر به خودش می بالد، زمانی که بحث رصد و رصد خانه در کشور ما جای داشت، چنین علمی وجود نداشته است. این به ما قدرت خودباوری و قدرت «ما می توانیم» می دهد. درواقع به ما می آموزد که هویت خود را حفظ کرده و در مقابل تهاجم فرهنگ بیگانه، تسلیم نشویم.

شهردار تهران عنوان داشت: امیدواریم این توفیق را داشته باشیم که در مجموعه شهرداری تهران در این راه و مسیر به کمک نخبگان و بزرگان خود و با یک خردجمعی بتوانیم گام های موثرتری برای خدمت به مردم عزیز مخصوصا جوانان برداریم. انصافا امروز می بینیم که رویکرد و خواست علمی در یکایک جوانان کشور تبلور دارد و امیدواریم بتوانیم به سهم خودمان این بستر را فراهم کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک عید سعید قربان، بیان کرد: عید قربان عیدی است که ایمان و ایثار را به همه جوامع و انسان ها نشان داد.

قالیباف همچنین ضمن گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی گفت: هر کسی در راه خدا به گونه ای انفاق می کند اما خدا آن چیزی را نیکو می پندارد و قبول می کند که انسان دوست داشته باشد و جزو نیارهای حیاتی او باشد و نه مازاد بر نیازهای اساسی انسان.

شهردار تهران ادامه داد: باید خانواده های معظم شهدا را قدر بدانیم و شهدای عزیز آن ها را گرامی بداریم که جان خود را که عزیزترین داشته شان بود، در راه خدا انفاق کردند. ما هم باید تلاش کنیم در این مسیر حرکت کرده و یاد بگیریم که وقت، کار، مال، قدرت و علم خود را وقف کنیم و در این راه با یک نگاه ایثارگرایانه به موضوع نگاه کنیم.

وی همچنین ضمن تبریک آغاز هفته نیروی انتظامی عنوان داشت: انصافا این نیرو مجموعه ای پر تلاش و پر کار در عرصه های مختلف است که با امنیت، آبرو و زندگی مردم در موضوعات بسیار مهم و اساسی سر و کار دارد و مخصوصا در سامان بخشی به انضباط اجتماعی در جامعه انجام وظیفه می کند. چه آن هایی که روزها و ماه ها دور از خانواده در نقاط مرزی هستند و چه عزیزانی که در سطح شهرها و مخصوصا کلانشهرها شبانه روز مشغول فعالیت هستند.

کد خبر 274065

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha