دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۳
۰ نفر

ندا نوربخش: سردی و خشکی هوای پاییزه می‌تواند به‌سادگی باعث آسیب دیدن پوست بدن، به‌خصوص پوست دست‌ها و صورت ما بشود و خشکی و خارش موضعی یا عمومی را برایمان به‌دنبال داشته باشد.

پاییز-خشکی پوست

اگر كمي زرنگ باشيم و به نكته‌هاي ريزي توجه كنيم، مي‌توانيم خيلي راحت و بدون به‌وجود آمدن كوچك‌ترين مشكلي براي پوستمان، از دست تأثيرات اين سرماي خشك و آزاردهنده خلاص شويم اما بي‌توجهي به هواي پاييزي مي‌تواند خشكي مزمن پوست و عوارض ناشي از آن را براي ما به‌دنبال داشته باشد. شما مي‌دانيد در برابر آسيب‌هاي هواي پاييزي بايد براي پوست خود چكار كنيد؟

سردي و خشكي هوا را جدي بگيريد

يكي از شايع‌ترين دلايل خشك شدن پوست در فصل پاييز و زمستان، پايين بودن رطوبت هوا ست. به‌طور كلي، ميزان رطوبت در هواي گرم و حتي داغ، بيشتر از هواي خشك است، به‌همين دليل هم پوست ما در فصل‌هاي سرد سال، با كاهش رطوبت و خشكي مواجه مي‌شود.

چاره چيست؟

براي رهايي از خشكي هوا و پوست بدن در پاييز مي‌توان 2 اقدام اساسي انجام داد؛ اگر در منزل يا محل كارتان هستيد، از دستگاه‌هاي مرطوب‌كننده هوا كمك بگيريد. اگر هم توانايي مالي كافي براي خريد دستگاه‌هاي مرطوب‌كننده هوا نداريد، مي‌توانيد يك كتري كوچك را پر از آب كنيد و آن را روي بخاري، شوفاژ يا ساير وسايل گرمايشي منزل و محل كارتان قرار دهيد. با اين كار شما همان عمل مرطوب‌سازي‌ فضا را انجام مي‌دهيد. اما اگر ساعت‌هاي زيادي از روز را بيرون از منزل مي‌گذرانيد يا راننده انواع وسايل نقليه هستيد، عمل آبرساني به پوست دست و صورت‌تان را با كمك كرم‌هاي مرطوب‌كننده، انجام دهيد. مرطوب‌كننده‌ها، آب را در سطح پوست‌تان محبوس مي‌كنند و جلوي خشكي و خارش آن را مي‌گيرند. از طرف ديگر، شما مي‌توانيد پس از استحمام در پاييز و زمستان، پوست تمام بدن خود را با كمك لوسيون‌ها و كرم‌هاي مرطوب‌كننده سنگين‌تر، نرم و مرطوب نگه داريد. براي دوري از خشكي و خارش قسمت‌هايي از پوست مانند آرنج‌ها يا زانوها كه با ميز يا زمين در ارتباط هستند هم مي‌توانيد از نرم‌كننده‌هاي برپايه چربي در كنار نرم‌كننده‌هاي برپايه آب استفاده كنيد.

بادهاي سرد هم مقصرند

يكي از ويژگي‌هاي پاييز و زمستان، بادهاي سرد و نسبتا خشك آنهاست. زماني كه اين بادهاي سرد به پوست بدن برخورد مي‌كنند، باعث كاهش ميزان چربي‌هاي سطح پوست مي‌شوند. با كاهش چربي‌هاي سطحي، سد محافظ پوست در برابر خشكي از بين مي‌رود و پوستمان كم‌كم خشك، قرمز و ملتهب مي‌شود.

چاره چيست؟

تاجايي كه مي‌توانيد هنگام وزش باد از منزل خارج نشويد. در غيراين‌صورت و قبل از خروج از منزل، حتما دست‌ها و صورت خود را با تركيبي از كرم‌هاي ضدآفتاب و مرطوب‌كننده بپوشانيد. سپس دستكش و كلاه بپوشيد و صورت‌تان را هم با كمك يك شال مناسب از شر باد در امان نگه داريد. حواستان باشد كه اين توصيه‌ها را حتما براي بچه‌ها و سالمندان كه پوست خشك‌تر و حساس‌تري دارند هم رعايت كنيد. استفاده از عينك‌ آفتابي هم مي‌تواند براي پيشگيري از خشكي پوست اطراف چشم‌ها در روزهاي سرد و خشك زمستاني مفيد باشد.

حمام داغ ممنوع!

واقعا هيچ‌چيزي مانند يك دوش آب داغ در روزهاي سرد پاييزي و زمستاني نمي‌چسبد اما اين لذت كوتاه‌مدت مي‌تواند منجر به خشكي شديد و حتي اگزماي پوستي شود. پوست بدن ما در فصل‌هاي سرد سال، خودبه‌خود و به‌دليل كاهش رطوبت هوا، مستعد خشكي و خارش مي‌شود. حالا زماني كه ما با رفتارهاي نادرست ديگري مانند دوش گرفتن با آب داغ، چربي‌هاي سطح پوستمان را هم از بين ببريم، بيشتر باعث تحريك و خشكي آن مي‌شويم.

چاره چيست؟

دوش آب ولرم را جايگزين دوش آب گرم يا داغ كنيد. زمان استحمام را به كمتر از 10دقيقه برسانيد. بدنتان را با ليف‌هاي زبر نشوييد و پوست‌تان را با اين ليف‌ها، تحريك و خشك‌تر نكنيد. از شوينده‌هاي بدن حاوي نرم‌كننده و ملايم كمك بگيريد. بعد از استحمام، پوست‌تان را با كمي روغن زيتون يا روغن بادام مخصوص پوست، ماساژ دهيد. دور شوينده‌هاي صابوني و خشك‌كننده پوست را هم خط بكشيد. براي خشك‌كردن بدن هم حوله را روي پوست بگذاريد و برداريد و از ساييدن آن به بدن، خودداري كنيد.

نوشيدني‌هاي كافئين‌دار؛ آري يا نه؟!

بسياري از ما دوست داريم كه در روزهاي سرد پاييزي، خودمان را براي گرم‌شدن به يك فنجان قهوه، چاي يا شكلات داغ دعوت كنيم اما به‌نظر شما اين دعوت لذت‌بخش، مي‌تواند براي پوستمان بد باشد؟! جواب مثبت است. خشكي پوست يكي از عوارض جانبي مصرف بيش از اندازه نوشيدني‌هاي حاوي كافئين است.

چاره چيست؟

ما اصلا نمي‌خواهيم قهوه و چاي يا حتي خوراكي‌ها و آشاميدني‌هاي حاوي شكلات را از برنامه غذايي پاييزي حذف كنيد اما بهتر است اين نوشيدني‌ها را در فصل‌هاي سرد سال، كمي رقيق‌تر مصرف كنيد. شير بيشتري به آنها بيفزاييد و در ازاي هر يك فنجان چاي يا قهوه در طول روز، يك فنجان هم آب ولرم بنوشيد، ضمن اينكه جايگزين كردن دمنوش‌هاي گياهي فاقد كافئين در طول روزهاي سرد سال مي‌تواند گزينه خوبي براي گرم شدن بدن و پيشگيري از خشكي پوست باشد.

لباس‌هاي پاييزي و تحريكات پوستي

يكي ديگر از مهم‌ترين دلايل خشكي و خارش پوست در فصل پاييز، تغيير جنس لباس‌هاست. معمولا در فصل پاييز و زمستان بيشتر از لباس‌هايي با الياف پشمي استفاده مي‌كنيم كه اين الياف مي‌توانند به‌طور مستقيم باعث تحريك، خشكي و خارش پوست شوند.

چاره چيست؟

اگر نمي‌توانيد دور لباس‌هاي پشمي يا لباس‌هايي با الياف مصنوعي خط بكشيد، زير اين لباس‌ها از زيرپوش‌هاي نخي يا ابريشمي سفيد استفاده كنيد. راستي! يادتان باشد كه شستن لباس‌هاي پاييزي با شوينده‌هاي سنگين و عطري هم مي‌تواند تحريك و خشكي پوست را به‌همراه داشته باشد. از اين رو، توصيه مي‌شود كه لباس‌هاي پاييزي‌تان را با پودر صابون مخلوط‌شده با كمي مواد نرم‌كننده بشوييد تا پوست‌تان بيش از اندازه خشك و ملتهب نشود.

از نور آفتاب غافل نشويد

خيلي از ما خطرات ناشي از تابش اشعه‌هاي مضر نور آفتاب را مي‌دانيم اما توجهي به آفتاب زمستاني نداريم و آن را براي پوستمان مضر نمي‌دانيم. اين در حالي است كه گرچه به‌دليل دور شدن خورشيد از كره زمين در فصل‌هاي پاييز و زمستان، گرماي آن هم كمتر مي‌شود اما اشعه‌هاي مضر UV آن همچنان در فضا وجود خواهد داشت و آسيب خود را هم به پوستمان خواهد رساند.

چاره چيست؟

مي‌توانيد در روزهاي سرد پاييزي هم پيش از خروج از منزل، ضدآفتاب بزنيد؛ هم پشت دست‌ها و هم روي صورت‌تان. پوشيدن دستكش‌هاي نخي را هم فراموش نكنيد. اگر پوست‌تان بيش از اندازه خشك است يا اگزما داريد، از ضدآفتاب‌هاي حاوي روغن كمك بگيريد.

امان از شومينه

برخي از افراد عادت دارند كه به محض خنك شدن هوا در پاييز، شومينه‌ها را روشن كنند و سيستم‌هاي گرمايشي اصلي منزل را در روزهاي سردتر سال راه بيندازند. گرماي خشك و مستقيم شومينه مي‌تواند به‌سرعت باعث خشك شدن پوست صورت و پوسته‌ريزي و التهاب آن بشود.

چاره چيست؟

از روشن كردن شوميه پرهيز كنيد. اگر مجبور به اين كار شديد، حداقل تا يك و نيم متري آن ننشينيد يا نخوابيد. هميشه هم روي آتش مستقيم و خشك آن، يك ظرف پر از آب قراردهيد تا كاهش ناگهاني رطوبت هوا، خشكي و التهاب پوست را برايتان در پي نداشته باشد.

خانه‌هاي گرم، پوست‌هاي خشك

يكي از عادت‌هاي نادرست بسياري از ما، گرم كردن بيش از اندازه فضاي منزل در روزهاي پاييزي و زمستاني است. اين گرماي بيش از اندازه مي‌تواند تبخير رطوبت هوا و در نتيجه خشك‌شدن پوست را به‌خصوص براي بچه‌ها، به همراه داشته باشد.

چاره چيست؟

در فصل‌هاي سرد سال از دستگاه‌هاي بخور براي مرطوب كردن هوا در خانه كمك بگيريد. اگر نمي‌خواهيد اين دستگاه‌ها را در تمام منزلتان به‌كار ببريد، حداقل آنها را در طول شب و در اتاق خواب، روشن نگه داريد. مرطوب كردن پوست بدن با يك مرطوب‌كننده سبك برپايه آب هم مي‌تواند پيشنهاد مناسبي براي شب‌هاي پاييزي باشد.

چند نكته باريك‌تر از مو

افزايش رطوبت داخلي مي‌تواند افزايش رطوبت سطحي بدن را هم در پي داشته باشد. از اين‌رو توصيه مي‌شود كه در روزهاي سرد و خشك پاييزي براي پيشگيري از خشك شدن و آسيب‌ ديدن پوست خود، مصرف روزانه غذاهاي گرم و رقيق مانند انواع سوپ‌هاي رقيق كه سريع‌الهضم هستند را در رژيم‌ غذايي روزانه خود داشته باشيد.

مصرف ميوه‌هاي فصل مانند مركبات كه سرشار از ويتامينC هستند هم مي‌تواند به پيشگيري از خشكي پوست و حفظ شادابي و لطافت آن كمك زيادي كند. گاهي مي‌توانيد براي مرطوب نگه داشتن پوست‌تان از ماسك طبيعي ميوه‌ها كه با كمي عسل مخلوط شده‌اند كمك بگيريد؛ مثلا كمي سيب رنده‌شده و عسل را روزي نيم ساعت روي پوست‌تان بگذاريد و سپس با آب ولرم بشوييد.

شستن روزانه صورت با گلاب هم مي‌تواند شادابي و رطوبت آن را در روزهاي سرد و خشك سال حفظ كند.
نوشيدن روزانه 8 ليوان آب و مصرف خوراكي‌هاي سرشار از اسيدهاي چرب امگا3مانند ماهي‌هاي چرب، گردو و روغن كانولا هم مي‌تواند به پيشگيري از خشكي پوست در فصل پاييز كمك كند.

کد خبر 274044

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha