تبهکاران ایرانی خارج از کشور هر روز دام تازه‌ای برای فریب هموطنان مان پهن می‌کنند.

در تازه‌ترين مورد مردي شياد كه ساكن تركيه است ده‌ها دكتر و مهندس ايراني را به بهانه كار در شركت‌هاي خارجي به تركيه كشاند اما درنهايت از آنان ده‌ها هزار دلار كلاهبرداري و آنان را با جيب خالي در فرودگاه‌هاي تركيه رها كرده است.
چندي قبل مردي به نام صادق كه مهندس عمران است به دادسراي ناحيه30 تهران رفت و گفت يك ايراني خارج نشين به بهانه پيدا كردن كار فريبش داده و مبلغ 2هزار دلار از او كلاهبرداري كرده است. اين مرد در توضيح اين ماجرا گفت: مدتي قبل در آگهي روزنامه‌ها به‌دنبال پيدا كردن كار بودم كه با يك آگهي درخصوص استخدام 2مهندس عمران روبه‌رو شدم و رزومه كاري‌ام را به آدرس ايميلي كه در آگهي بود فرستادم. حدود 10روز صبر كردم تا اينكه جواب ايميل را دريافت كردم. اطلاعاتي كه دريافت كردم نشان مي‌داد من را براي كار در يك پروژه عظيم نفتي در كشور قطر قبول كرده‌اند؛

پروژه‌اي كه شرايط مالي بسيار خوبي داشت و قرار بود بابت آن ماهانه 7هزار دلار به من دستمزد داده شود. فورا با شماره تلفني كه در انتهاي پيام بود تماس گرفتم و مردي كه خودش را مجتبي معرفي مي‌كرد گفت براي انجام مقدمات كار بايد به‌مدت يك هفته به تركيه بروم. من هم در نخستين فرصت راهي استانبول شدم. او در لابي هتلي مجلل با من قرار ملاقات گذاشت و از من پذيرايي مفصلي كرد. او يك‌بار ديگر شرايط كار در قطر را توضيح داد و گفت به‌جز من چند دكتر و مهندس ديگر را هم براي كار انتخاب كرده است. در آن لحظات آنقدر خوشحال بودم و در روياهايم غوطه ور شده بودم كه حتي يك لحظه هم به او شك نكردم.

او مداركم را از من گرفت و گفت بايد مبلغ 2هزار دلار هم به او بدهم تا با آن كارهاي مربوط به ويزا و خريد بليت هواپيما را انجام دهد. من هم هر كاري كه گفت انجام دادم و بعد به هتل رفتم و چند روز بعد طبق برنامه به فرودگاه رفتم و منتظر مجتبي ماندم اما هرچه صبر كردم خبري از او نشد. او ديگر به تماس هايم پاسخ نمي‌داد و آن زمان بود كه باورم شد سرم كلاه رفته است. اين مرد ادامه داد: ديگر هيچ پولي نداشتم و نمي‌توانستم به ايران برگردم. از طرفي هيچ دوست و آشنايي در تركيه نداشتم و مجبور شدم 3روز در وضعيت خيلي بدي در فرودگاه استانبول بمانم تا خانواده‌ام به اندازه هزينه بليت برگشت برايم پول بفرستند. در اين سه‌روز گرسنه و تشنه بودم و دائم به اعتماد بي‌جايي كه به مرد شياد كرده بودم فكر مي‌كردم. تا اينكه وقتي به ايران برگشتم تصميم گرفتم فورا از او شكايت كنم.

شكوائيه اين مرد در حالي در اختيار بازپرس قرار گرفت كه به‌جز او چند نفر ديگر نيز از مرد كلاهبردار شاكي بودند. شاكيان كه همه‌شان مهندس يا دكتر بودند گفتند متهم با شگردي مشابه آنها را به تركيه كشانده و در ادامه به بهانه‌هاي مختلف ازجمله خريد بليت يا گرفتن ويزا از آنها مبالغي بين هزار تا 8هزار دلار كلاهبرداري كرده و آنها را بدون پول در فرودگاه رها كرده است.
در چنين شرايطي بازپرس پرونده به كارآگاهان اداره چهاردهم پليس آگاهي دستور داد در اين‌باره تحقيق كنند. تجسس‌هاي اوليه نشان مي‌داد هويت اصلي مرد شياد آرش است و او به دروغ خودش را با اسامي ديگري به طعمه هايش معرفي كرده است. او همچنين براي جلب اعتماد طعمه هايش تصاويري جعلي از خودش در كنار مقامات تركيه ساخته بود كه نشان مي‌داد او روابط بسيار نزديكي با آنها دارد و مرد پرنفوذي است و مي‌تواند هر كاري انجام دهد.

براساس اين گزارش هم‌اكنون مأموران پليس آگاهي به كمك پليس بين‌الملل به‌دنبال يافتن سرنخ‌هايي از اين مرد شياد هستند. كلاهبرداري‌هاي اين ايراني ساكن تركيه در حالي صورت مي‌گيرد كه سال‌هاست ايراني ديگري كه ساكن سوئد است از ايرانيان داخل كشور كلاهبرداري مي‌كند. او نيز با وعده كمك‌هاي خيريه، طعمه‌هايش را به تركيه مي‌كشاند و در ادامه با ترفندي ويژه آنها را فريب مي‌دهد و دست به كلاهبرداري‌هاي كلان مي‌زند.

کد خبر 273852

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha