همشهری آنلاین: مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در آستان امامزاده سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) مشهد اردهال کاشان با حضور یک میلیون زائر از سراسرکشور برگزار شد.

آیین سنتی قالیشویان در مشهد اردهال کاشان برگزار شد

به گزارش واحد مرکزی خبر ، این مراسم که هر ساله در دومین جمعه از ماه مهر برگزار می شود تنها مراسم مذهبی است که تاریخ برگزاری آن به صورت شمسی محاسبه می‌شود.

در این مراسم هزاران نفر از اهالی فین کاشان با چوبدستی های خود که سمبل مقاومت و پایداری است ، حسین حسین گویان یک تخته قالیچه را از مشتاقان حرم مطهر آن امامزاده تحویل گرفتند ودر کنار چشمه آب شاهزاده حسین شستشو دادند و مراسم عزاداری برپا کردند.

این مراسم نمایش نمادین تشییع و به خاکسپاری حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) مشهور به شهید اردهال در سال116 هجرت است که بیش از هزار سال سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده و هر ساله پرشورتر برگزار می‌شود .

رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور گفت:آیین سنتی مذهبی قالیشویان، میراثی گرانقدر در ترویج معارف دین و مجاهدت پدران خطه کاشان است.

آقای سلطانی فر افزود: امروز کاشان به عنوان یکی از شهرهای نورانی به ذکر معارف اهل بیت (ع) و خط مقدم تقوی و معنویت در ایران اسلامی مطرح است.

وی لزوم تکریم مقام امامزاده سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) و شهادت وی را راه رشد و اعتلای فکری مسلمانان بیان کرد و گفت: آن حضرت نماد روشن فهم دین وآراستگی آموزه های دینی و تبیین و گسترش آن است.

همچنین در این مراسم سنتی مذهبی لوح ثبت جهانی آیین سنتی مذهبی قالیشویان اردهال با حضور افتخار عارف حسین رییس موسسه فرهنگی اکو و استر لاروش نماینده یونسکو در ایران در اردهال کاشان رونمایی شد.

این آیین در خرداد 89 با شماره 150 به ثبت میراث معنوی رسید، در تیرماه 1391 به دفتر ثبت جهانی یونسکو ارسال شد و در هفتمین اجلاس کمیته بین المللی میراث فرهنگی ناملموس در مقر یونسکو در پاریس (15 آذرماه) به تصویب این کمیته رسید.

امامزاده سلطان علی بن محمد باقر (ع) در قرن دوم هجری قمری ،‌1314 سال پیش بنا به دعوت مردم کاشان و فین ، و به امر پدر بزرگوارش حضرت امام محمد باقر (ع) برای ترویج و تعلیم شریعت مقدس اسلام عازم کاشان شد و پس از سه سال ارشاد و هدایت مردم در منطقه اردهال گرفتار مزدوران هشام ابن عبدالملک شد و در جنگی نابرابر به شهادت رسید.

پس از آغاز این مراسم مردم شهرستان کاشان به مدت سه روز عزاداری می کنند.

مشهد اردهال در 45 کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع است.

کد خبر 273826

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha