سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۳
۰ نفر

گروه سلامت: درحالی‌که هفته گذشته گزارش‌هایی از نایاب شدن واکسن فلج اطفال در مراکز بهداشتی منتشر شد، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت اعلام کرد کمبود واکسن فلج اطفال در کشور که به علت مشکلات تولید در مؤسسه سرم‌سازی رازی بوده است، با خرید این واکسن از خارج و توزیع آن، هفته آینده حل می‌شود.

دکتر رسول دیناروند این کمبود را مربوط به سه واکسن مورد نیاز وزارت بهداشت دانست و گفت: درباره دو واکسن دیگر هنوز به مرحله بحران نرسیده‌ایم و هنوز این دو واکسن در انبارهای وزارت بهداشت وجود دارد و با خرید از خارج قبل از آن‌که مردم متوجه کمبود این واکسن‌ها ‌شوند، جایگزین می‌شود.

دیناروند در گفتگو با فارس درباره جزئیات مشکل به‌وجود آمده توضیحی نداد و فقط گفت: اخیراً مشکلاتی در مؤسسه سرم‌سازی رازی به وجود آمد که موجب شد نتواند به موقع به تعهدات خود عمل کند و در تحویل واکسن‌های مورد نیاز وزارت بهداشت با تأخیر سه ماهه مواجه شدیم. واکسن سازی رازی تولید واکسن فلج اطفال را انجام داده است اما به علت مشکلاتی که در کنترل کیفی این واکسن‌ها بوده است نمی‌توانیم فعلاً اجازه توزیع این واکسن‌ها را بدهیم تا از ایمنی و سلامت این واکسن‌ها مطمئن شویم.

این درحالی است که واکسن‌سازی رازی مهم‌ترین تولید کننده و تأمین کننده واکسن مورد نیاز در کشور است و انستیتو پاستور فقط واکسن ب.ث.ژ و اخیراً واکسن هپاتیت بی را تولید می‌کند. ظاهرا به دنبال تاخیر سه‌ماهه سرم‌سازی رازی در ارائه واکسن‌ها به وزارت بهداشت، ذخیره وزارت بهداشت هم به اتمام رسید و تاخیر در خرید از خارج باعث کمبود واکسن در بازار شد. البته به گفته دیناروند، این واکسن‌ها اکنون وارد شده است که طی هفته آینده بین دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع می‌شود.

این در حالی است که دکتر استقامتی، مدیر مرکز مدیریت بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، کمبود واکسن را تکذیب کرد و در پاسخ به این پرسش که  واکسیناسیون کودکان دربرخی مراکز بهداشت متوقف شده و  آیا این امر نمی تواند دلیلی بر کمبود واکسن باشد، افزود: وزارت بهداشت سالانه برای میلیون‌ها کودک واکسن توزیع می کند و ٥ میلیون نفر در سال از واکسن فلج اطفال استفاده می کنند بنابراین شکایت‌های 10 یا 50 نفر از مردم نمی تواند دلیلی برای کمبود واکسن فلج اطفال باشد. آنچه ما اطلاع داریم این است که واکسن فلج اطفال در حد نیاز از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع شده و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر کمبود واکسن به دستمان نرسیده است.

فلج اطفال در ایران

ایران یکی از کشورهای منطقه است که توانسته به خوبی از پس بیماری فلج اطفال برآید. اگرچه بر اساس برنامه قبلی سازمان جهانی بهداشت قرار بود این بیماری تا سال 2003 حذف شود، با انجام واکسیناسیون درست و چندین بسیج ملی واکسیناسیون در کشور، فلج اطفال در ایران از سال 2001 حذف شد. مرحله حذف، یک مرحله قبل از ریشه‌کنی است و به زمانی گفته می‌شود که موارد جدید بیماری به صفر برسد.

با اینکه دانشمندان می‌گویند، ویروس فلج اطفال در هر سنی می‌تواند فرد را آلوده و بیمار کند، ولی بیشتر قربانیان این ویروس قدیمی، کودکان هستند. راه انتقال این ویروس گوارشی است و کودک باید این ویروس را بخورد تا به روده‌ها رسیده و در آنجا تکثیر پیدا کند.

از هر 200 بیمار مبتلا به این ویروس، 199 بیمار بهبود پیدا می‌کنند، اما یک نفر از هر 200 نفر دچار فلج اطفال غیر قابل برگشت می‌شود.

طبق برنامه سازمان جهانی بهداشت، باید این بیماری با کمک واکسن خوراکی فلج اطفال تا سال 2008 طوری از سطح جهان حذف شود که عملا از سال 2009 به بعد دیگر نیازی به استفاده از این واکسن نباشد.

کد خبر 27378

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز