همشهری آنلاین: دبیر کل جدید سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حالی قدرت را در این دست می‌گیرد که این سازمان با چالش‌های ژئوپلیتیکی فراوانی روبروست.

ینس استولتنبرگ دبیر کل جدید ناتو

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس از بروکسل، ینس استولتنبرگ (Jens Stoltenberg) نخست وزیر پیشین نروژ از روز چهارشنبه نهم مهر ماه 1393 به عنوان سیزدهمین دبیر کل این سازمان با 65 سال سابقه تاسیس کار خود را آغاز می کند.

کریستین برگ هارپوکین رییس موسسه صلح اسلو می گوید: انتظار می رود با روی کارآمدن استولتبرنگ شاهد ادبیات معتدل تر و افزایش گفت و گوها میان طرفین باشیم.

بر پایه این گزارش، برای متحدانی مانند آلمان انتظار عقب نشینی از لفاظی های آندراس فوگ راسموسن دبیر کل پیشین ناتو و نخست وزیر سابق دانمارک، دلیل حمایت از استولتبرگ بود.

استولتبرگ پنجاه و شش ساله در نشست ماه مارس سال جاری (اسفند/فروردین) شورای سیاستگذاری ناتو به نام شورای آتلانتیک شمالی به جای راسموسن انتخاب شد. استولتبرنگ به عنوان نخست وزیر نروژ در زمانی که دولت چپ میانه را در این کشور هدایت می کرد به عنوان یکی از همسایگان روسیه با 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری روسیه روابط خوبی داشت.

پوتین در ماه آوریل (فروردین/اردیبهشت) در مصاحبه ای گفت: ما روابط بسیاری خوبی داریم، حتی در حوزه روابط شخصی. او (استولتبرگ) مرد بسیار جدی و مسوولیت پذیری است، اما باید ببینیم روابط ما در دوران تصدی وی چگونه پیش می رود.

آسوشیتدپرس می افزاید: به طور سنتی یک فرد اصالتا اروپایی دبیر کلی ناتو را به عهده می گیرد و در مقر ناتو در بروکسل مستقر است، در حالی که یک مقام نظامی آمریکایی فرماندهی نظامی ارشد ناتو را در اختیار دارد.

کشورهای عضو ناتو غیر از بحران اوکراین و کاهش روابط با روسیه به اندازه روابط در حد دوران جنگ سرد، با بحران عراق، سوریه و فعالیت گروه های تروریستی در شمال آفریقا روبرو هستند. آینده نامطمئن افغانستان و طیفی از چالش های امنیتی از تهدیدهای سایبری گرفته تا دزدان دریایی از دیگر مشکلات ناتو است.

استولتنبرگ که دانش آموخته اقتصاد است در سال 2000 و در سن 41 سالگی جوان ترین نخست وزیر نروژ بود، با آنکه هفت ماه بعد به دلیل کاهش محبوبیت حزب متبوعش یعنی حزب کارگر مجبور به استعفا از این مقام شد. وی در سن چهارده سالگی به حزب پیوست و در زمان جنگ ویتنام در تظاهرات خیابانی شرکت می کرد که گهگاه به اعتراض مقابل سفارت آمریکا و پرتاب سنگ به سوی سفارت ختم می شد.

استولتنبرگ در مقام نخست وزیری طی سال های 2005 تا 2013، بودجه نظامی نروژ را افزایش داد. دبیر کل ناتو به عنوان رییس شورای سیاستگذاری ناتو به عنوان مهم ترین وظیفه باید برای به دست آوردن توافق بین 28 کشور عضو تلاش کند.

کد خبر 273683

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha