چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات بهداشتی آمریکا می‌گویند نخستین مورد ابولا در این کشور در مردی که اهل تگزاس که از سفری به آفریقا بازگشته بود، تشخیص داده شده است.

به گزارش یاهونیوز مقامات «مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا» (CDC) روز سه‌شنبه ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) اعلام کردند که ابتلای این مرد که نامش افشا نشده است، به ابولا دو روز پس از آنکه او با علائمی مشکوک در بیمارستانی در دالاس بستری شد، تشخیص داده شد.

پزشکان بیمارستان پرسبیتارین دالاس تگزاس این مرد را در «شرایط ایزوله شدید» قرار دادهند و نمونه خون او را برای آزمایش به آزمایشگاه‌های ایالتی و فدرال فرستادند.

CDC می‌گوید نتایج نشان می‌دهد این مرد دچار بیماری مرگبار ابولا است که تا به حال به مرگ بیش از ۳۰۰۰ نفر در آفریقا انجامیده است.

به گفته سازمان جهانی بهداشت تا به حال بیش از ۶۵۰۰ مورد ثابت‌شده ابولا در آفریقا رخ داده است، و کشورهای گینه، لیبریا و سیرالئون بیشترین مبتلایان را داشته‌آند.

دکتر کریستوفر پرکینز از اداره بهداشت دالاس کانتی به خبرنگاران گفت که این مرد تگزاسی پس از رسیدن به آمریکا علامت‌دار شده بود.
پرکینز گفت: «این فرد در طول مسافرت علامت‌دار نبوده است، اما پس از رسیدن به آمریکا و چند روز در خانه بودن علائم بیماری را نشان داده است. این وضعیت تهدیدی که ممکن است متوجه عامه مردم را کاهش می‌دهد.»

CDC گروهی را مستقیما به تگزاس شمالی فرستاده است تا به مقامات بهداشتی محلی در بازیابی تماس‌های این مرد از هنگام بازگشتش به آمریکا، کمک کنند.

دکتر تامس فریدمن، رئیس CDC، گفت این مرد در ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور) از لیبریا وارد آمریکا شده بود، اما تا ۲۴ سپتامبر احساس بیماری نکرده بود. این مرد جمعه گذشته برای درمان پزشکی مراجعه کرده بود، و به خانه فرستاده شده بود، اما بعد در روز یکشنبه در بیمارستان بستری شده بود.

ابولا بسیار مسری و مرگبار است، اما فقط از طریق تماس با مایعات بدنی منتقل می‌شود. زاکاری تامپسون، رئیس اداره بهداشت و خدمات انسانی دالاس کانتی، بیشتر روز خود را صرف تلاش برای آرام کردن اهالی نگران تگزاس شمالی کرد.

او در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «گرفتن ویروس ابولا به آسانی گرفتن ویروس آنفلوآنزا نیست. شما باید با ترشحات، خون و سایر مایعات بدنی بیمار تماس داشته باشید تا ویروس منتقل شود. بنابراین وضعیت به این صورت نیست که شما به خواروبارفروشی بروید و به ویروس آلوده شوید.»

علائم ابولا شامل تب ناگهانی، خستگی و سردرد است. مقامات بهداشتی می‌گویند علائم این بیمار ممکن است از ۲ تا ۳ هفته پس از قرارگیری در معرض ویروس آشکار شود.

چهار نفر از کارکنان بهداشتی آمریکایی از اواخر ماه جولای در آفریقای غربی به ابولا مبتلا شدند و به آمریکا بازگردانده شدند. سه نفر از این افراد پس از بهبودی کامل مرخص شده‌آند. نفر چهارم که در ۹ سپتامبر وارد آتلانتا شد، اما سخنگوی بیمارستان دانشگاه اموری گفته است که به علت قوانین حریم خصوصی امکان اعلام روند بیماری او وجود ندارد. روز یکشنبه یک پزشک آمریکایی که به طور داوطلبانه در یک کلینیک ابولا در سیرالئون کار می‌کرد، پس از اینکه در معرض بیماری قرار گرفت، به عنوان یک اقدام احتیاطی به «موسسات ملی بهداشت» (NIH) در شهر بتسدای ایالت مریلند منتقل شد.

ابولا در سال‌های گذشته تا ۹۰ درصد افرادی را که به آن مبتلا شده‌اند، کشته است، اما مقامات بهداشتی می‌گویند میزان مرگ و میر در شیوع اخیر به خاطر درمان زودرس به حدود ۶۰ درصد رسیده است.

کد خبر 273607

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha