سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

در صحن علنی شورای شهر با حضور تعدادی از آتش‌نشانان، اعضا به بررسی مسائلی درخصوص ایمنی ساختمان‌ها و ارائه گزارش‌هایی درباره حوادث و آتش‌سوزی در پایتخت پرداختند.

گرامیداشت روز آتش‌نشان در شورای شهر تهران

دراين جلسه شورا مديرعامل سازمان آتش‌نشاني تهران نيز از امضاي تفاهمنامه‌اي بين اين سازمان و سازمان نظام‌مهندسي خبر داد كه بر اساس آن براي تعدادي از مهندسان ناظر دوره آموزشي ايمني در ساختمان برگزار مي‌شود.همچنين در نودونهمين جلسه شوراي شهر تهران طي مراسمي درآمد حاصل از كنسرت عبدالحسين مختاباد در برج ميلاد به همراه هدايايي از سوي شوراي اسلامي شهر تهران به سفير فلسطين اهدا شد.

به گزارش همشهري، كنسرت «همصدا با تو و مهرباني با كودكان غزه» چندي پيش با هماهنگي اعضاي شوراي شهر و شهرداري تهران به‌مدت 2شب در برج ميلاد برگزار شد و استقبال بالغ بر 4 هزارنفر از اين كنسرت منجر به جمع‌آوري حدود 240ميليون تومان شد. علاوه بر اين ديروز اعضاي شوراي شهر تهران يك هفته از حقوقشان را به مردم غزه اهدا كردند.
عبدالحسين مختاباد، عضو كميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران نيز با بيان اينكه هنرمندان افتخار دارند هرجايي كه صداي مظلومي شنيده شود حضور پيدا كنند، گفت: «متأسفانه كودكان غزه 2‌ماه در وحشت گذراندند و هنرمندان نيز در هر كجا كه توانستند قدمي براي اين كودكان برداشتند.»

مختاباد همچنين از حمايت‌هاي احمد مسجدجامعي رئيس سابق شوراي شهر تهران، مديرعامل مؤسسه همشهري، مديرعامل فروشگاه‌هاي شهروند، برج ميلاد و سازمان زيباسازي كه باعث شدند اين كنسرت به‌طور مطلوب برگزار شود، تشكر و قدرداني كرد. مهدي چمران رئيس شوراي شهر نيز با اشاره به اينكه 9مهر‌ماه روز همبستگي و همدردي با كودكان و نوجوانان فلسطين نامگذاري شده است، گفت: «قرار است در اين روز طي برنامه‌ريزي انجام شده از سوي كميته امداد و سازمان بسيج به‌مدت 3روز كمك‌‌هاي نقدي و غيرنقدي براي مردم غزه جمع‌آوري شود.»

  • ايران پنجمين كشور دنيا در تلفات رانندگي

همچنين معصومه آباد، رئيس كميته ايمني و بهداشت شوراي شهر با اشاره به رتبه ۱۸۹ ايران در ميان ۱۹۰ كشور دنيا از نظر ناايمني و آمار بالاي تصادفات رانندگي گفت: «ناايمني در معابر و خودرو‌هاي غيراستاندارد، كشته‌هاي بيشتري از جنگ 8ساله دارد.» وي گفت: «براساس آمارهاي رسمي كه از سوي سازمان بهداشت جهاني منتشر شده، ايران پنجمين كشور دنيا از لحاظ مرگ‌ومير و تلفات رانندگي است و در مديترانه شرقي نيز در جايگاه اول قرار گرفته است. اين در حالي است كه مي‌توان با تدوين و اجراي برنامه‌هاي پيشگيرانه ميان‌مدت اين تصادفات را به نصف و حتي يك‌سوم كاهش داد.» به گفته آباد، اگر آمار مرگ‌ومير حوادث ترافيكي كشور را با تلفات زلزله‌هاي 100سال گذشته مقايسه كنيم، متوجه مي‌شويم كه ناايمني در معابر و خودرو‌هاي غيراستاندارد قربانيان بيشتري را به كام مرگ فرستاده است.

معصومه آباد  از ساخت‌وساز در حريم مسيل‌ها، فرسوده بودن برخي شريان‌هاي حياتي و نيز قرار گرفتن تهران در بستري لرزه‌خيز سخن گفت و ادامه داد: «مشكلات ناشي از ترافيك، مسائل زيست‌محيطي و غيره نيز از مواردي است كه مي‌تواند اوضاع تهران را به شرايط بحراني تبديل كند.»

از سوي ديگر آباد از منظر حوادث حريق تجاري در شهر تهران، منطقه12 را با تعداد 100حريق كسبي در 9ماهه اول سال92 در رتبه نخست دانست و گفت: «روزانه 3تا 4مورد آتش‌سوزي ناشي از سيم‌كشي‌هاي برق غيراستاندارد و غيرمجاز در بازار اتفاق مي‌افتد كه اين امر لزوم توجه جدي به مسئله ايمن‌سازي‌ بازار را محرز مي‌دارد.» رئيس كميته ايمني و مديريت بحران شوراي شهر با ابراز تأسف بابت اينكه بالاترين آمار حوادث آوار و گودبرداري در 9ماهه ابتداي سال92 در منطقه يك تهران ثبت شده است، گفت: «ضريب ايمني در شهر ما هنوز با وضع مطلوب جهاني فاصله دارد به همين دليل بهبود وضعيت ايمني در حوزه‌هاي شهر‌سازي‌، عمران، حمل‌ونقل، محيط‌زيست و غيره ضروري و نيازمند انجام فعاليت‌هاي مستمر، يكپارچه و منظم است.»

  • گراميداشت شهداي آتش‌نشان

يكي از دستورات جلسه  اختصاص به گراميداشت روز آتش‌نشان داشت. دراين باره ابتدا مهدي چمران روز 7مهر (روز آتش‌نشان) را تبريك گفت و افزود: «ياد و خاطره شهداي آتش‌نشان‌ها را گرامي مي‌‌داريم زيرا اين گروه از جامعه با ايثارگري و ازخودگذشتگي اقدامات بسيار مهمي را در كشور انجام مي‌دهند.» چمران اظهار اميدواري كرد كه امكانات آتش‌نشانان و كار آموزش آنها به‌روز شود.

محسن سرخو نيز گفت: «ما چندبار مصوباتي براي ارتقاي تجهيزات آتش‌نشاني تصويب كرده‌ايم، اما متأسفانه با گذشت چند‌ماه هنوز هيچ پيشنهادي براي عملي‌كردن اين مصوبات از سوي شهرداري به‌دست ما نرسيده است.» وي از خطر گسل‌هاي تهران سخن گفت و اينكه ساختمان‌هاي بلندمرتبه‌اي كه مجوز ساخت مي‌گيرند، واحدهاي صنعتي و توليدي ناايمن و ترافيك متراكمي كه آفتي براي حضور بموقع آتش‌نشانان است بيانگر اين واقعيت است كه آسيب‌هاي زيادي درصورت وقوع زلزله خواهيم داشت.
رئيس كميته حمل‌ونقل شورا اضافه كرد: «براي ايمني ساختمان‌ها پلكان اضطراري و... كافي نيست و شروط ديگري لازم است.

بايد به آتش‌نشاني تكليف كنيم كه در نمايشگاه‌هاي مربوط به تجهيزات ايمني حضور يابد و با تجهيزات جديد آشنا شود و شهرداري نيز مكلف به فراهم كردن اين تجهيزات براي آتش‌نشاني شود.» احمد مسجدجامعي نيز با اشاره به برگزاري نمايشگاه «اميد» در گالري ايده، از دست‌اندركاران اين نمايشگاه تقديركرد كه با هدف زنده نگه داشتن ياد آتش‌نشان شهيد اميد عباسي تلاش كردند. وي گفت: «هنرمنداني از ساير شهرها به‌ويژه اسلو و سيدني نيز در اين نمايشگاه شركت كردند و استقبال خوبي از آن صورت گرفت.»

مسجدجامعي همچنين خطاب به معصومه آباد به‌عنوان رئيس كميته ايمني شوراي شهر درخواست كرد كه گزارش پيگيري مرگ 2 نفر در آتش‌سوزي در خيابان جمهوري را ارائه كند. در بخشي از اين مراسم تعدادي از كودكان كه از آنها به‌عنوان حاميان آتش‌نشان نام برده مي‌شد، درجلسه حاضر شدند و ماجراي نجات ريحانه دختر بچه‌اي كه با فداكاري شهيد اميد عباسي، زنده از آتش نجات پيدا كرد را به‌صورت داستان براي اعضاي شوراي شهر روايت كردند كه مورد تشويق اعضا قرار گرفت. ديروز همچنين از سوي كاركنان آتش‌نشاني به تمامي حاضران در جلسه علني شوراي شهر شاخه‌هاي گل سرخ اهدا شد.

  • امضاي تفاهمنامه ميان نظام مهندسي و آتش‌نشاني

همچنين از سوي سعيد شريف‌زادگان، مديرعامل سازمان آتش‌نشاني خبر تفاهمنامه همكاري بين اين سازمان و سازمان نظام مهندسي كشور اعلام شد. بر اين اساس مهندسان ناظر نظام مهندسي توسط آتش‌نشاني آموزش‌هاي لازم براي نظارت بر ايمني سازه را خواهند ديد. طبق اين تفاهمنامه از نيمه دوم مهرماه هزار نفر از مهندسان اين سازمان در 4 رشته برق، اتومكانيك، عمران و معماري در اختيار سازمان آتش‌نشاني قرار مي‌گيرند و با آموزش‌هاي خاصي كه مي‌بينند، تبديل به ناظران فني سازمان مي‌شوند تا كار نظارت بر ايمني فعاليت فعالان عرصه ساخت‌وساز به سرعت انجام گيرد و اين تحول بسيار مهمي است.

وي ادامه داد: «با استقرار شبيه‌سازهايي كه سطح آموزش را بالا مي‌برد و با تفاهماتي كه با دانشگاه‌هاي اميركبير و صنعتي شريف به عمل آمده، اين دانشگاه‌ها در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري، رشته مهندسي حريق را پيش‌بيني كرده‌اند و ما نيز در مقابل متعهد به جذب فارغ‌التحصيلان اين رشته‌ها شده‌ايم.» وي همچنين گفت: «در امر نظارت بر واردات محصولات اطفاي حريق و ايمن‌ساز نيز با سازمان ملي استاندارد تفاهماتي داشتيم.»

کد خبر 273587

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha