دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

اگرچه قدم زدن و بازدید از باغ موزه دفاع‌مقدس حال و هوای خوب روزهای ۸سال جنگ تحمیلی را زنده می‌کند، اما برپایی همایش تکریم همسران جانبازان اعصاب و روان که در سالن همایش‌های مجموعه باغ موزه دفاع‌مقدس برگزار شد، چهره دیگر جنگ را بار دیگر به رخ کشید.

قالیباف

آنجا كه همسران جانبازان اعصاب و روان، شهردار تهران و همرزم سابق همسران‌شان را در ميان خود ديدند، لب به گلايه از سختي‌هاي زندگي گشودند. سختي‌هايي كه همه كس را ياراي تحمل نيست و به‌گفته شهردار تهران اين همسران جانبازان هستند كه زينب‌وار سختي‌ها را به دوش مي‌كشند.

در اين نشست صميمانه بود كه قاليباف قول داد ازتمام ظرفيت‌هاي شهرداري تهران در بسيج، شركت شهرسالم، اداره كل امور ايثارگران، اداره كل بانوان، ستاد توانمندسازي خانوار، اداره كل رفاه و... براي ارتقا وبهبود شرايط زندگي و حل مشكلات جانبازان اعصاب و روان استفاده كند.

شهردار تهران خطاب به همسران جانبازان اعصاب و روان گفت: مجاهد واقعي شماييد زيرا ما يك‌بار جنگيديم و تمام شد اما شما يك عمر درحال جنگيدن هستيد و در دوراني كه بخش قابل توجهي از جامعه ما به‌خاطر شرايط حاكم غرق در بحث‌هاي دنيايي هستند شما فرهنگ جهاد و ايثارگري را زينب‌وار با صبر و تحمل و مشقت نمايندگي مي‌كنيد. وي به ملاقاتي كه چند‌ماه قبل با 30تن از همسران جانبازان اعصاب و روان داشت اشاره كرد وگفت: دراين ملاقات متوجه شدم كه چقدر از مشكلات شما خانواده‌هاي جانباز فاصله داريم درحالي‌كه نه انصاف و نه ا‌خلاق و فرهنگ جبهه و جهاد به ما اجازه مي‌دهد كه نسبت به شما اين همه كوتاهي صورت گيرد.

قاليباف در سخنان خود بارها بابت كوتاهي‌هاي صورت گرفته در حق جانبازان اعصاب وروان و همسران و فرزندان آنها عذرخواهي و طلب حلاليت كرد و گفت: نمي‌گويم مي‌توانم تمام مشكلات شما را حل كنم اما درحد خودمان سعي خواهم كرد مشكلات حياتي و ضروري شما را حل و فصل كنم. وي خطاب به مديران تحت امرش گفت: خانواده جانباز اعصاب و رواني نبايد باشد كه به‌عنوان شهروند به شهرداري و زيرمجموعه‌هايش مراجعه كند و كارش بر زمين بماند.

به گزارش همشهري يكي از كوتاهي‌هاي صورت گرفته در حق جانبازان اعصاب وروان مربوط به تعيين ميزان درصد جانبازي براي آنهاست كه هم از سوي شهردار تهران به آن اشاره شد و هم همسران اين جانبازان به‌عنوان درددل در آخر جلسه با قاليباف درميان گذاشتند و بابت محروميت‌ها و مشكلاتي كه ازاين بابت با آن دست به گريبان هستند گلايه كردند.

شهردار تهران در اين‌باره گفت: نمي‌شود درصد جانبازان اعصاب و روان را اندازه‌گيري كرد چرا كه بعضي از اين افراد هستند كه شايد به جهت درصدي بين 5تا 15درصد جانبازي داشته باشند، اما بيش از نيمي از سال را در بيمارستان بستري هستند و حتي وقتي در خانه حضور دارند نيز خود آنها شرمنده خانواده و خانواده نيز شرمنده آنها هستند كه اين موضوع از لحاظ ماهيتي كاملا با يك برادر عزيز جانباز 70درصدي كه قطع عضو شده، متفاوت است.

همچنين 2تن از همسران جانبازان اعصاب و روان به نمايندگي از سايرين با حضوردر پشت تريبون به طرح خواسته‌هاي خود از شهردار تهران پرداختند كه برخي از آنها مربوط به تأمين هزينه‌هاي درمان، اختصاص امكانات و تسهيلات لازم براي سفرهاي زيارتي و سياحتي، استفاده رايگان از خدمات فرهنگي، تفريحي، ورزشي شهرداري و مشاوره رواني و خانوادگي رايگان بود. قاليباف نيز در پاسخ تأكيد كرد كه چون توجه به اوقات فراغت و انبساط خاطر خانواده‌هاي جانبازان اعصاب وروان براي ما موضوعيت دارد از ظرفيت‌هاي شهرداري نه سالي يك‌بار كه به‌صورت متوالي براي اين منظور استفاده خواهد كرد البته براي اينكه عدالت رعايت شود اين خدمات را به بقيه جانبازان نيز به‌گونه ديگري خواهيم داد اما بايد توجه داشت كه پسوند اعصاب و روان و توجه به اوقات فراغت و انبساط خاطر خانواده‌هاي اين جانبازان براي ما موضوعيت دارد. وي همچنين بر حل مسائل جانبازان اعصاب وروان در حوزه دارو و درمان از طريق شركت شهرسالم تأكيد كرد.

شهردار تهران افزود: اگر بنياد شهيد و امور ايثارگران به هر دليلي براي تأمين برخي داروهاي خاص جانبازان معذوريت داشته باشد كمك مي‌كنيم تا بار مالي به دوش اين عزيزان نيفتد. قاليباف همچنين تأكيد كرد: اگر به لحاظ اداري فكر كنيم بايد بگوييم ما وظيفه‌اي دراين حوزه‌ها نداريم و مسئوليت با بنياد شهيد و امور ايثارگران است، اما اين رفتار نه انصاف و اخلاق است و نه فرهنگ جبهه و جهاد به ما اجازه مي‌دهد كه اين حرف را بزنيم.

شهردار تهران به موضوع اشتغال فرزندان جانبازان اعصاب و روان نيز اشاره كرد و گفت: در بحث اشتغال همه از ما توقع دارند البته در هنگام استخدام اولويت را به ايثارگران داده‌ايم و هم‌اكنون نيز بالاي 700فرزند شهيد در شهرداري مشغول به‌كار هستند اما چنين امكاني براي ما وجود ندارد كه به همه اين درخواست‌ها رسيدگي كنيم ضمن اينكه ما معتقديم يك اشكال فرهنگي وجود دارد كه بسياري از خانواده‌ها شغل را به معني استخدام در ادارات مي‌دانند، اما ما شغل را «كار» مي‌دانيم و مي‌توانيم در قالب كارآفريني و مهارت‌آموزي از فرزندان جانباز پشتيباني كنيم. وي در پايان تصريح كرد: ما قادر نيستيم همه مشكلات شما را حل كنيم اما اين قول را مي‌دهيم كه هر چه در توان داريم را انجام دهيم و ذره‌اي نسبت به جانبازان اعصاب و روان و خانواده‌هاي آنها كوتاهي نكنيم.

  • مقتل نويسي ويژه دفاع‌مقدس

ديروز خضرائي مشاور شهردار تهران و مديرعامل باغ موزه دفاع‌مقدس نيز درهمايش تكريم همسران جانبازان اعصاب وروان از تلاش براي مقتل نويسي ويژه شهداي 8سال دفاع‌مقدس خبرداد و گفت: درنظر داريم به واسطه ايثارگري جانبازان و شهداي دفاع‌مقدس متقل‌نويسي كنيم تا نسل آينده نسبت به عظمت اتفاقات دوران دفاع‌مقدس آگاه شوند. وي گفت: ما آمادگي داريم از شما همسران جانباز دراين باره بشنويم و نظرات، خاطرات و اطلاعات شما را به آيندگان منعكس كنيم.

بنابراين گزارش صميمي رئيس بنياد شهيد تهران نيز با اشاره به اينكه مجروحيت جانبازان اعصاب وروان خيلي خاص است، گفت: وقتي اعصاب وروان آسيب ببيند نمي‌شود ميزان و درصدي برايش تعيين كرد. وي قول داد كه خواسته‌هاي مطرح شده از سوي همسران جانبازان اعصاب وروان را با كمك دولت و شهرداري مورد رسيدگي قرار دهند. يكي از اقداماتي كه وي قول آن را داد راه‌اندازي پيك دارو بود تا ديگر نيازي نباشد كه جانبازان براي تهيه داروها درسطح شهرتردد داشته باشند بلكه با موتور داروها برايشان ارسال خواهد شد. صميمي از وجود 49هزار جانباز درتهران سخن گفت و افزود:‌ ارائه خدمات درماني و دارويي اين عزيزان بسيار بالاست و براي تأمين آن نيازمند كمك هستيم. ساخت بيمارستان جديد با ظرفيت 200تخت در منطقه يك تهران براي جانبازان قطع نخاعي از ديگر خبرهايي بود كه ديروز از سوي صميمي به آن اشاره شد. اين بيمارستان هم‌اكنون 40درصد پيشرفت داشته است.

  • حاشيه‌هاي مراسم

در پايان همايش تكريم از همسران جانبازان اعصاب وروان تعدادي از جاي خود برخاستند و با طرح فشارهاي روحي، جسمي و اقتصادي كه بابت نگهداري از همسران جانباز خود با آن درگير هستند فضاي همايش را به‌شدت متاثر ساختند.

درد دل‌هاي مطرح شده همه حاضرين در همايش را تحت تأثير قرار داد. قاليباف نيز سعي كرد با وجود تندي گلايه‌هاي مطرح‌شده، با سعه صدر به آ‌نها گوش داده و به تك تك آنها پاسخ دهد.

قاليباف شدت شكايت‌ها و اعتراضات مطروحه را ناشي از انباشتگي مشكلات همسران جانبازان دانست و به آ‌نها حق داد و گفت: درك مي‌كنم اگر حرف‌هاي ما را باور نكنيد اما به عنوان همرزم همسران شما كمك مي‌كنيم تا اين مشكلات حل شود.

 

کد خبر 273483

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha