همشهری آنلاین: مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران درباره بکارگیری فناوری‌های روز برای رفع مشکل تالاب‌ها و اقدامات انجام شده در این راستا گفت: برای رفع مشکل تالاب‌ها علاوه بر بکارگیری فناوری‌های روز دنیا باید فناوری و روش‌های موجود در کشور را درست و در سطح وسیعی کاربردی کرد.

به گزارش مهر، محسن سلیمانی، از گسترش الگوی توسعه پایدار در حوضه آبریز تالاب‌ها به عنوان اصلی‌ترین راهبرد برای حفاظت و احیای تالاب‌های کشور خبر داد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست نیز اقدامات اجرایی خود را بر پیاده‌سازی این راهبرد متمرکز کرده است.

سلیمانی افزود: ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌تواند در جهت حفاظت از تالاب‌های کشور گام بردارد که در گام اول باید از دانش بومی در توسعه فناوری و کاربردی شدن آن استفاده و دانش روز را در حالت بومی و محلی برای استفاده مردم تبدیل کند. در همین راستا و با توجه به نیاز هر یک از حوضه‌های آبریز تالاب‌های کشور فناوری‌های روز را بومی‌سازی کند.

وی از اجرای الگوی توسعه پایدار برای حفظ خدمات و کارکردهای تالاب‌ها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد و گفت: با توجه به این که در چند دهه گذشته توسعه ناپایدار در حوضه‌های آبریز تالابی از جمله صنعت و کشاورزی و توسعه شهرها موجب نابودی تالاب‌ها و به تبع آن خدمات و کارکردهای آنها شده و در نتیجه زندگی جوامع بشری حاشیه آنها را با تهدیدات جدی مواجه کرده است. مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست تلاش دارند تا با اجرای الگوی توسعه پایدار در جهت حفاظت از تالاب‌های کشور و حفظ خدمات این اکوسیستم‌های ارزشمند طبیعی گام بردارند.

وی خاطر نشان کرد: وقوع برخی خشکسالی‌ها روند نابودی تالاب‌ها را تسریع کرده و به همین دلیل ما باید این روند ناپایدار را به سمت پایداری سوق دهیم و الگویی مناسب برای معیشت مردم، هم‌زمان با تامین نیاز آبی و حیات تالاب‌ها اجرا کرده تا از مزایای تالاب‌ها بهره‌مند شویم.

سلیمانی با اشاره به توسعه ناپایدار و لجام گسیخته حاکم بر حوضه آبریز تالاب‌ها، اظهار کرد: ورود پساب‌های صنعتی و شهری از دیگر تهدیدات حیات تالاب‌ها بوده که با توجه به ویژگی خود پالایی کم آنها، باز هم تالاب‌ها را با بحران مواجه می‌کند.

وی با بیان این موضوع که خشکسالی‌ها محدودیت آب تالاب‌ها را تشدید می‌کند گفت: تلاش سازمان محیط زیست در جهت حفاظت از تالاب‌ها بوده و این موضوع باید به عنوان یک بحث بین بخشی مطرح شود و همه دستگاه‌های توسعه‌ای از جمله وزارت جهاد کشاورزی و منابع طبیعی، وزارت نیرو و آب منطقه‌ای، وزارت کشور و استانداری‌ها، گردشگری، شیلات و مرزبانی، جامعه محلی و محیط زیست به عنوان ذی‌نفعان این اکوسیستم‌ها باید درگیر این موضوع شوند و حفاظت، مدیریت و بهره‌برداری خردمندانه از تالاب‌های مشارکت فعال داشته باشند.

  • ورود نهادهای دولتی و سیاست‌گذاری مناسب

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزود: در مدیریت تالاب‌ها نباید تنها بدنه آبی منبع آبی دیده شوند، بلکه برای حفاظت از آنها باید به حوضه‌های آبریز آنها نیز توجه شود. گام دیگر ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی باید در جهت سیاست‌گذاری‌های مناسب و تشویقی برای مردم باشد.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به این موضوع که نهادها و ارگان‌های دولتی بیش‌تر از بحث مالی باید به بحث سیاست‌گذاری ورود مناسبی داشته باشند گفت: نهادهای دولتی با سیاست‌گذاری‌های مناسب، ترویج برخی از مکانیزم‌های بازدارنده و تشویقی برای ساکنان حاشیه تالاب‌ها و معرفی فناوری‌های روز می‌توانند بسیار نقش مهمی را در جهت حفاظت از تالاب‌های کشور ایفا کنند.

  • به کارگیری فناوری‌های قابل لمس

سلیمانی درباره به کارگیری فناوری‌های روز برای رفع مشکل تالاب‌ها و اقدامات انجام شده در این راستا گفت: برای رفع مشکل تالاب‌ها علاوه بر بکارگیری فناوری‌های روز دنیا باید فناوری و روش‌های موجود در کشور را درست و در سطح وسیعی کاربردی کرد.

وی افزود: فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها باید برای همه قابل لمس و کاربردی باشد و نحوه مدیریت استفاده از آن از اهمیت بالاتری در مقایسه با به روز بودن آنها برخوردار است.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به این موضوع که خشک شدن تالاب‌ها به طور مستقیم با زندگی جوامع بشری در ارتباط است گفت: در حال حاضر خشک شدن تالاب هامون مردم آن منطقه را با مشکلاتی از جمله از بین رفتن 70 هزار فرصت شغلی، نامناسب شدن آب و هوای منطقه و انتشار ریزگردها شده که ساکنان این منطقه را با مشکلاتی مواجه ساخته است.

به گفته وی خشک شدن تالاب‌های کشور از تمامی جوانب از جمله اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با زندگی روزمره جوامع بشری در ارتباط است.

  • فرصت باقی‌مانده برای نجات تالاب‌ها از بحران

وی درباره مشکلات پرندگان مهاجر و گونه‌های جانوری که در تالاب‌ها زندگی می‌کنند گفت: ما هنوز فرصت برای احیا کردن تالاب‌های کشور و حفظ گونه‌های جانوری و پرندگان مهاجر داریم اما در صورت عدم موفقیت اجرای الگوی توسعه پایدار با مشکلات بسیاری از جمله از بین رفتن جانوران و مهاجرت پرندگان به مناطق دیگر مواجه می شویم.

سلیمانی تاکید کرد: تالاب‌ها مزایایی از جمله فراهم کردن منابع آبی، منابع غذایی برای جوامع انسانی، ایجاد شرایط آب و هوایی مناسب را دارند که تمامی آنها در شکل‌گیری تمدن ها بسیار تاثیرگذار است. تالاب‌ها دارای سیستم‌های ویژه و خاص و تلفیقی از منابع آبی و خشکی بوده و میزان تنوع زیستی زندگی و تغدیه‌ای پیچیده و غنی را فراهم می‌کنند.

کد خبر 273427

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha