همشهری آنلاین: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امام خمینی (ره) می‌گفتند برای ادامه جنگ به جایی بروید که مردم نیستند،از همین رو عملیات‌هایی همچون خیبر و فتح فاو نیز در جاهایی که مردم عراقی حضور نداشتند،انجام شد.

هاشمی رفسنجانی

به گزارش ایسنا، آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که امروز در «همایش ملی دفاع‌مقدس و دانشگاه» در جمع فرماندهان دوران دفاع‌مقدس و ‌اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها در دانشگاه آزاداسلامی واحد شهر ری سخن می‌گفت،یادآور شد: ابعاد جنگ تحمیلی ناگفته‌های بسیار زیاد دارد که باید بیان شود. دشمن از همان ابتدا اجازه نداد که ما فعالیت‌های خودمان را در راستای ایجاد تمدن اسلامی آغاز کنیم و همیشه ما را مشغول کردند اما این بزرگترین اشتباه آن‌ها بود چرا که همین مشغول‌سازی‌ها برای ما مقدمه‌ساز ریشه‌ دواندن انقلاب اسلامی است.نمونه‌ای از این مشغول‌سازی‌ها تحمیل جنگ بر ما بود.

وی بیان کرد:این جنگ از پیش علیه انقلاب احتمالی ایران که مردمش در آستانه انقلاب قرار داشتند،طراحی شده بود چرا که احساس می‌کردم در آن شرایط که رهبر انقلاب در خارج از کشور در تبعید است و مدیران و فرماندهان نظامی‌اش عمدتا زندان هستند نمی‌توانند کاری انجام دهند اما مردم ایران پرچم را بلند کردند و همین موجب شد که دنیا غافلگیر شود.این موضوع یک شعار نیست که بخواهم در خطابه آن را عنوان کنم. دشمنان ایران اینگونه انقلاب‌ها را تحلیل کرده بودند که اگر انقلابی می‌خواهد به نتیجه برسد باید به حزب و احزاب متکی باشند و اگر این احزاب نیز می‌خواهند به اهداف خود برسند باید به بیرون مرز‌ها وابستگی داشته باشند. همین مسئله باعث غافلگیری آن‌ها شد چرا که حتی مسلسل‌ها نیز نتوانست مردم را به خانه بازگرداند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه دشمن با ابزار مادی ایران را محاسبه کرده بود،یادآور شد: محاسبات دشمن از اوضاع و شرایط آن زمان که در کشور حاکم بود باعث شد که گمان کند حالا که فرماندهی کل قوا که شاه بود و فرار کرده بود،مشتساران آمریکایی که کشور را ترک کرده بودند و برخی از سران و فرماندهان نظامی که در زندان یا فراری بودند به جنگ با ما بیایند چرا که از درون هم می‌خواستند مردم را فریب بدهند و می‌گفتند که به دنبال اصلاح مملکت هستیم اما این گونه نبود.از همین رو آن‌ها ساده‌ترین راه را برای مقابله با انقلاب ایران انتخاب کردند که همین راه گروه‌های مارکسیستی و التقاطی دوران انقلاب بود که با اسلحه می‌جنگیدند.

وی ادامه داد: باید بگویم که تعدادی کمی افراد مخلص در این گروه حضور داشتند.منافقین به غارت کلانتری‌ها و اسلحه‌ها پرداخته بودند و سرنخ آن‌ها نیز به سفارت آمریکا وصل می‌شد و حتی در دانشگاه‌ها نیز اتاق جنگ و اسلحه داشتند. یادم می‌آید محسن هاشمی نیز جوانکی بود. او هم مثل همه جوانان انقلابی بیرون رفته بود و یک کلت و مسلسل برداشته بود. منافقین که او را می‌شناختند سلاحش را گرفته بودند و خودش را آزاد کردند. آن‌ها در این شرایط که از نظر دفاعی و امنیتی کشور با مشکل روبرو بود،در کردستان،‌خوزستان و ترکمن‌صحرا به دنبال تجزیه‌طلبی بودند. در آن شرایط ما فقط کمیته انقلاب اسلامی را داشتیم و سپاه نیز تازه تأسیس شده بود. منافقین، همان‌هایی که ما آن‌ها را از زندان آزاد کردیم و شعار ضدامپریالیسم می‌دادند،اکنون با گدایی، خبرفروشی و خیانت به آغوش آمریکا پناه برده‌اند.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: خواستند از درون ما را شکست دهند و برای همین بنی‌صدر را در مقابل شهید دکتر بهشتی که نامزد اصلی نیروهای انقلابی بود عنوان کردند.بنی‌صدر پیروز شد و فرماندهی کل قوا نیز به او واگذار شد و در مرکز درگیری‌ها نیز جنگ به راه افتاده بود.او می‌خواست زمین بدهد تا زمان بگیرد اما این کار درست نبود،چرا که صدام آدم دیوانه،فرصت‌طلب وعجیبی بود که هرگز خیلی‌ها او را نشناختند و می‌پنداشتند که قهرمان عرب است. از سوی دیگر قارون‌های منطقه و ارتجاع منطقه نیز به او کمک مالی می‌کردند.همچنین آمریکا به طراحی و ابتکار عمل سیاسی و هدایت جنگ می‌پرداخت. روسیه نیز که آن زمان شوروی بود،کاملا ارتش عراق را حمایت می‌کرد. آن‌ها گمان می‌کردند که صدام بهترین گزینه برای مقابله با ایران است و فکر می‌کردند که ارتش ما خواب است. در حالی که ما پیش از آن 600 بار از طریق وزارت خارجه به مراکز بین‌المللی به دلیل تجاوز عراق به ایران نامه نوشته بودیم. آنچه که از سوی دشمنان پیش‌بینی نشده بود،حضور نیروهای معتقد بود که اگر خودشان را به جنگ نمی‌رساندند کار مشکل می‌شد. همین مقاومت‌های مردمی باعث شد که عراق به اهداف خود که قصد داشت هفت روزه به تهران بیاید،نرسد. در آن موقع بنی‌صدر سپاه و نیروهای بسیجی را نمی‌خواست که در جمع باشند.

هاشمی رفسنجانی افزود: من از اولین لحظه‌ای که صدای غرش هواپیماهای عراق را در تهران شنیدم تا پایان جنگ در همه مقاطع در جریان آن قرار گرفتم و خودم را به منطقه رساندم. اگرچه در این جنگ هزینه‌های انسانی زیادی بالغ بر دویست و چند هزار شهید دادیم اما در حقیقت استعدادهای آن‌ها شکوفا و در نزد خدا نقد شد چرا که آن‌ها و خانواده‌هایشان سرمایه‌های کشور شدند. از سوی دیگر شهید با آثارش همواره انسان پرورش می‌دهد. اگرچه در جنگ ما تلفات داده‌ایم اما اگر بخواهیم تلفات هشت سال جنگ تحمیلی را با تلفاتی که در همین هشت سال گذشته بر اثر تصادفات جاده‌ای مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که تعدادش بسیار کم است چرا که سالانه 30 هزار کشته جاده‌ای و خیابانی داریم. بنابراین ما می‌دانیم که در جنگ تلفات داده‌ایم و بهترین انسان‌ها بوده‌اند اما یک ارتش عظیم تبلیغاتی برای کشورمان به راه انداختیم که پس از این در هر جا که نیاز باشد حضورشان کم نخواهد شد. شهدا، جانبازان و رزمندگان همواره برای کشور الهام‌بخش هستند.

وی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به آثار علمی و ابتکارات جنگ توضیح داد: اکنون بیشتر پیشرفت‌های ما در همه حوزه‌ها از برکت وجود جنگ تحمیلی است. به عنوان مثال در حوزه موشک‌سازی یکی از قدرت‌ها به حساب می‌آییم و تمام موشک‌هایی که اکنون در کشور موجود است حاصل تلاش خودمان است و نتیجه مجاهدت افراد معتقد به دین، اسلام و انقلاب است. پیش از انقلاب می‌خواستند به کمک اسرائیل برایمان در سیرجان یک کارخانه بسازند برای همین 500 میلیون دلار از ما گرفتند اما پس از انقلاب این کار را انجام نداند و حتی غرامتش را هم به ایران نپرداختند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگر سخنانش گفت: اکنون همه دنیا می‌خواهند علیه داعش بایستند و علیه آن جنگ جهانی راه انداخته‌اند اما قطعا شکست خواهند خورد چرا که آن‌ها در خانه‌های مردم پنهان شده‌اند. در جنگ آسمانی نمی‌توانند آن‌ها را هدف قرار دهند و مردم را بکشند. داعش به صورت چریکی می‌جنگد و قطعا در این شرایط تلفات آن‌ها بسیار کم خواهد بود. اکنون که آمریکایی‌ها مجبور شده‌اند که دوباره به عراق بیایند خودشان معتقد که باید ایران هم حضور داشته باشد و یکی از تحلیل‌گران برجسته آمریکایی می‌گوید اگر در رابطه با داعش،ایران کمک نکند ائتلاف با هواپیما نمی‌تواند داعش را از عراق بیرون کند.

وی افزود:اکنون هم اگر میدان نبرد دیگری در عراق شکل بگیرد، کار اساسی با ایران است.من نمی‌گویم که در عراق نیرو داریم.ما مشاوره می‌دهیم، هدایت می‌کنیم و کمک تسلیحاتی داریم. خود آمریکایی‌ها نیز این را اعتراف کرده‌اند که با کمک ایران سد موصل و شهر آمرلی آزاد شده است. در همین حوادث اخیر عراق اشاره ایران مشکل را حل کرد چرا که چند ماه قبل عراقی‌ها می‌خواستند دولت جدید تشکیل دهند، آقای نوری مالکی به دلیل اینکه بیشترین آرا را آورده بود نمی‌خواست کنار برود، از طرفی هم احزاب سنی و کرد با او مخالفت داشتند تا اینکه ایران اشاره کرد. اگرچه عراق به کمک خارجی‌ها حزب بعث و صدام را از بین برد اما اکنون متکی به ایران است. نصرت خدا و وعده‌های خداوند در جنگ همین ‌جاها پدیدار می‌شود. عراق اگرچه در دوران جنگ تحمیلی حمایت پنج عضو از سازمان ملل را داشت اما محکوم شد و ما برنده شدیم و باید به ما غرامت بپردازد اما اکنون در این شرایط درست نیست که آن را درخواست کنیم اما به دلیل اینکه عراق کشور ثروتمندی است یک روز خواهیم گرفت.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به جنگ اقتصادی نیز یادآور شد: اکنون به عنوان یک حربه تبدیل شده‌ایم و در جنگ اقتصادی نیز ما هم خودمان کار خودمان را انجام می‌دهیم. این قدرت ناشی از جنگ تحمیلی است. این نیز یکی دیگر از آثار پیش‌بینی نشده جنگ بوده است. داعش اکنون توانسته است یک سوم کشور سوریه را بگیرد و 80 درصد از منابع نفتی را در اختیار داشته باشد. در دوران انقلاب هم با ما می‌خواستند چنین کاری کنند اما رهبری امام (ره) و مردم موجب شد که این نقشه عملی نشود.

وی در پایان سخنانش گفت:پس از انجام عملیات «الی بیت‌المقدس» و آزادسازی خرمشهر ما می‌توانستیم عراق را با توجه به توانی که داشتیم و شرایط نابسامان ارتش این کشور، بگیریم اما امام(ره) اجازه ندادند.امام (ره) نه با توقف جنگ موافقت کردند نه با حضور نظامی ما در خاک عراق. و می‌گفتند برای ادامه جنگ به جایی بروید که مردم نیستند،از همین رو عملیات‌هایی همچون «خیبر» و فتح «فاو» نیز در جاهایی که مردم عراقی حضور نداشتند،انجام شد چرا که امام می‌دانستند مردم همواره هنگامی که کشوری به کشورشان حمله کند از عراق دفاع خواهند کرد. ما در دنیا به عنوان مظلوم شناخته شدیم در حالی که آن زمان ما را جنگ‌طلب می‌نامیدند. آن زمان اگرچه 12 میلیون دلار به دلیل واردات کالاهای ضروری بدهی داشتیم اما یک میلیون دلار نیز پول در اختیار داشتیم.ایران کشورش را ساخت اما عراق همچنان درگیر جنگ است.

کد خبر 273345

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha