مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از مشهورترین تلسکوپ‌های جهان، هابل، اسپیتزر و کپلر با همکاری یکدیگر موفق به آسمانب آبی و بخار آب در اتمسفر سیاره‌ای در فاصله ۱۲۰ سال نوری از زمین شده‌اند.

سیاره

براساس گزارش گيزمگ، كشف اين سياره كه ابعادي برابر سياره نپتون دارد نه‌تنها مي‌تواند در درك دقيق‌تر نحوه شكل‌گيري سياره‌هاي غول‌پيكر كمك كند، بلكه مي‌توان از آن به عنوان ابزاري براي رديابي آب در سياره‌هاي شبه‌زميني كه در مدار ديگر ستاره‌ها در حركتند استفاده كرد.

اخترشناسان شيفته آسمان‌هاي صاف زمين هستند، زيرا رصد اتمسفر و فراتر از آن برايشان آسانتر خواهد‌شد. داشتن آسمان صاف براي ديگر سياره‌ها نيز مزيتي بزرگ به شمار مي‌رود زيرا اخترشناسان مي‌توانند به راحتي سطح سياره را رصد كنند،‌درغير اين‌صورت تنها بايد توده‌اي از ابرها را شاهد باشند كه روي سياره در حركتند.

سياره HAT-P-11b سياره‌اي شبه نپتوني است كه هر پنج روز يكبار در مدار كوتوله‌اي نارنجي حركت مي‌كند. اين سياره كه در فاصله 120 سال نوري از زمين در صورت فلكي سيگنوس واقع شده، سياره‌اي داغ است كه از هسته‌اي سنگي برخوردار بوده و اتمسفري گازي آن را احاطه كرده‌است.

براساس گزارش ناسا، اين كوچكترين سياره‌اي است كه تاكنون هرنوع مولكولي روي آن كشف شده‌است. پيش از اين مولكول‌هاي حاوي بخار آب در اتمسفر سياره‌هاي هم‌اندازه و بزرگتر مشتري مشاهده شده‌بود. اما سياره جديد كوچكترين سياره‌اي است كه تاكنون بخار آب در اتمسفر آن رديابي شده‌است.

براي رديابي آسمان صاف در سياره از تكنيكي به‌نام طيف‌نگاري انتقالي استفاده مي‌شود. در اين تكنيك بر ميزان نفوذ نور در اتمسفر سياره در حين عبور آن از برابر ستاره ميزبان مطالعه مي‌شود. در اين مطالعه دوربين WFC3 هابل به مطالعه نوري پرداخت كه از اتمسفر سياره عبور مي‌كرد و آن را با نور دريافتي از ستاره ميزبان مقايسه كرد.مقايسه اين دو نوع نور مي‌تواند حضور يا عدم حضور مولكول‌هاي طبيعي را نيز در اتمسفر سياره تعيين كند.

دانشمندان همچنين براي تعيين ماهيت مولكول‌هايي كه در اتمسفر اين سياره موجود هستند از اطلاعات تلسكوپ‌هاي اسپيتزر و كپلر استفاده كردند. به گفته ناسا، اين سياره از اتمسفري متشكل از بخار آب، هيدروژن، و ديگر انواع گازها برخوردار است.

کد خبر 273327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha