محمد باریکانی: روز جهانی گردشگری در ایران آنقدر ضعیف برگزار شد که جز یک سیاه چادر تزیینی عشایر در ورودی سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی نشانی از جامعه محلی به‌عنوان شعار اصلی روز جهانی گردشگری، به‌عنوان مهم‌ترین رویداد گردشگری کشور نبود.

روزجهانی گردشگری

نكته جالب ديگر اينكه امسال برخلاف سال‌هاي گذشته كه تلاش‌هاي بخش خصوصي در حوزه تورهاي گردشگري مورد تقدير قرار مي‌گرفت، لوح‌هاي تقدير به مديران مجتمع‌هاي تفريحي و جالب‌تر از آن به مديران دولتي تعلق گرفت.

اعتراض به تخريب‌هاي زيست‌محيطي

رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز تنها مهمان ويژه اين روز در ايران بود كه بيش از نيمي از سخنان خود را به مواضع سياسي ايران در قبال حوادث منطقه، شكل‌گيري داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي در خاورميانه و رويكرد دوگانه آمريكا و انگلستان به تروريسم و البته مواضع اخير انگلستان بر ضد‌ايران اختصاص داد.

علي لاريجاني در سخناني مرتبط با گردشگري نيز نياز جامعه شهري به سفر را به‌دليل فرار از زندگي ماشيني و دور ماندن از طبيعت بكر اعلام كرد و نسبت به هجوم بي‌ضابطه گردشگران و تخريب‌هاي زيست‌محيطي در شمال كشور به بهانه بهره‌برداري گردشگري از اين مناطق هشدار داد. رئيس مجلس همچنين نسبت به افزايش حجم سفرهاي داخلي در آينده نزديك به مناطق طبيعي هشدار داد.

لاريجاني گفت: اگر نگاه كشورهاي ديگر كه درآمد هنگفتي از محل گردشگري دارند در ايران نيز جا بيفتد، سهم درآمدهاي نفتي در بودجه‌هاي جاري كشور كاهش مي‌يابد و اين بودجه صرف ايجاد زيرساخت‌ها خواهد شد.

رئيس مجلس از سازمان ميراث فرهنگي درخواست كرد تا سازوكاري براي ترغيب بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري در صنعت گردشگري ايجاد شود.

رئيس مجلس با تأكيد بر خلق مدل‌هاي جديد گردشگري به‌ويژه در حوزه سفر به مناطق طبيعي كشور خواستار جلوگيري از روند دستكاري در طبيعت به بهانه توسعه گردشگري شد.او گفت: در شمال كشور آنقدر نمادهاي جديد و جاده‌هاي كثيف در جنگل احداث كرده‌اند كه ديگر نمي‌توان در اين مناطق تجربه ارتباط با طبيعت بكر را داشت.

رئيس مجلس همچنين گرانترين مكان‌ها در كشورهاي خارجي براي گردشگران را خانه‌هاي تاريخي و نه هتل‌هاي جديد خواند. لاريجاني از فعالان صنعت گردشگري كشور خواست تا با حفظ و احياي اقامتگاه‌هاي سنتي و سنت‌هاي قديمي، جاذبه بيشتري از مهمان نوازي ايراني براي گردشگران ايجاد كنند.

او همچنين خواستار تلاش براي گنجاندن نام ايران در فهرست كشورهاي مقصد گردشگري در كتابچه‌هاي سفر در دفاتر گردشگري خارج از ايران شد.

لاريجاني همچنين شرط اختصاص بودجه بيشتر به سازمان ميراث فرهنگي را در ايجاد زمينه رونق اقتصادي در سرمايه‌‌گذاري در صنعت گردشگري خواند و گفت: درصورتي كه سازمان ميراث فرهنگي اين كار را انجام بدهد مي‌توان از صندوق توسعه ملي كمك گرفت و مجلس نيز در برنامه ششم توسعه و بودجه آينده كشور سهم بيشتري به سازمان ميراث فرهنگي اختصاص بدهد.

نياز سازمان ميراث فرهنگي به بودجه بيشتر

رئيس سازمان ميراث فرهنگي اما به همشهري مي‌گويد: نياز سالانه سازمان ميراث فرهنگي در حوزه عمراني 20برابر بيش از بودجه‌اي است كه هم‌اكنون در اختيار اين سازمان است و در حوزه احيا و بهره‌برداري از اماكن ثبت ملي شده كشور نيز به 15ميليارد تومان بودجه نياز است. سلطاني‌فر البته در سخناني در مراسم روز جهاني گردشگري با اشاره به آمار سازمان جهاني جهانگردي از آمار يك‌ميليارد و 180ميليون گردشگر جهان در سال 2013 توجه به گردشگري حلال را الزامي خواند و گفت: چگونه تاكنون از خود نپرسيده‌ايم كشورهاي مسلمان مي‌توانند از ويزاي مشترك گردشگري استفاده كنند؟

اين سخن رئيس سازمان ميراث فرهنگي در حالي مطرح شد كه از سال‌ها قبل موضوع طراحي ويزاي مشترك كشورهاي اسلامي در ايران مطرح بوده و پيش‌تر قرار بود مذاكرات با كشورهاي اسلامي براي طراحي اين ويزاي مشترك شبيه به آنچه در اتحاديه اروپا وجود دارد انجام شود.

سلطاني فر همچنين در اين مراسم احترام به گردشگران خارجي و حفظ حقوق قانوني آنها را وظيفه همه دستگاه‌ها خواند و خطاب به رئيس مجلس گفت: بخش گردشگري مي‌تواند موتور محرك خروج اقتصاد ايران از ركود باشد.

او گفت: امكان اينكه تا پايان سال 1404عقب ماندگي 9سال گذشته جبران شود وجود دارد ولي اين مهم نيازمند حمايت، همراهي و نظارت مجلس شوراي اسلامي است.

 

کد خبر 273266

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha