شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۸
۰ نفر

رئیس منطقه خودمختار کاتالونیا در شمال شرق اسپانیا دستور برگزاری همه‌پرسی استقلال این منطقه در ۹ نوامبر (۱۸ آبان) را امضا کرد تا کاتالون‌های اسپانیا الگوی اسکاتلندی‌ها را برای جدایی و تشکیل کشوری جدید پیگیری کنند.

رویارویی بارسلونا و مادرید برای جدایی

با برگزاري همه‌پرسي استقلال در اسكاتلند، ساكنان منطقه كاتالونيا هم در هفته‌هاي گذشته خواستار برگزاري راي‌گيري مشابه براي تشكيل كشور مستقل خود شده بودند. آرتور ماس، رئيس منطقه ثروتمند كاتالونيا با وجود مخالفت دولت مركزي سرانجام مصوبه پارلمان اين منطقه كه بارسلونا مركز آن است را امضا كرد تا موج جدايي طلبي در اروپا به اسپانيا برسد.

ماريانو راخوي، نخست‌وزير اسپانيا با برگزاري همه‌پرسي مخالفت كرده و گفته است مانع از هر تلاشي براي جدايي مي‌شود. در ۱۹سپتامبر نمايندگان پارلمان كاتالونيا با ۱۰۶رأي موافق در مقابل ۲۶رأي مخالف، برگزاري همه‌پرسي استقلال را تصويب كردند. مقام‌هاي دولت مركزي اسپانيا اما هر قدمي براي جدايي را غيرقانوني خوانده‌اند.

نخست‌وزير اسپانيا قرار است به‌زودي در نشست ويژه كابينه اقدام‌هاي دولت در اين رابطه را بررسي كند و احتمالاً مسئله را به دادگاه قانون اساسي خواهد برد. كاتالون‌ها سال‌هاست كه به‌دنبال جدايي از اسپانيا هستند اما در سال‌هاي اخير با مشكلات اقتصادي دولت اسپانيا، اين تمايل به استقلال از حاميان بيشتري برخوردار شده است. حاميان جدايي و تشكيل كشور مستقل كاتالونيا اعتقاد دارند كه ساكنان اين منطقه درصورت استقلال مي‌توانند زندگي بهتري به‌ويژه از لحاظ اقتصادي داشته باشند و نمي‌خواهند كه ديگر به مناطق فقير اسپانيا كمك كنند.

كاتالونيا با جمعيت5.7ميليون‌نفري يكي از ثروتمند‌ترين مناطق صنعتي اسپانياي 42ميليون نفري به‌حساب مي‌آيد كه از سال۲۰۰۶ خودمختاري‌هاي زيادي داشته است و يكي از 4موتور محركه اقتصاد اروپا خوانده مي‌شود. ۲۷درصد صادرات اسپانيا از اين منطقه است و ۲۵درصد توريست‌هاي اسپانيا نيز مقصدشان كاتالونياست. اين منطقه به لحاظ مالي، بانكي و امور بندري مهم‌ترين بخش‌ خودمختار اسپانيا به‌حساب مي‌آيد و نزديك به ۲۰ درصد توليد ناخالص ملي اسپانيا از منطقه كاتالونياست. توليد ناخالص ملي كاتالونيا بيش از ۳۱۴ ميليارد دلار است كه بالاترين ميزان در اسپانيا به‌حساب مي‌آيد.

کد خبر 273240

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha