پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۱
۰ نفر

فاطمه عسگری آزاد: اسلو بزرگ‌ترین شهر نروژ و مرکز اقتصادی، فرهنگی و سیاسی این کشور است. شهری که زمانی میراث وایکینگها بود، در سال ۲۰۱۰ به عنوان دومین شهر گران دنیا شناخته شد.

also

طبیعت بکر، تلفیق معماری قدیم و جدید، موزه‌های خیره کننده و سرگرمی‌های پرانرژی فراوان باعث شده تا اسلو یکی از محبوب‌ترین شهرهای اروپا برای توریست‌ها باشد. بیشتر بازدیدکنندگان اسلو توان دل کندن از موزه‌های متعدد شهر را ندارند.

زل زدن در تابلوی نقاشی «جیغ» ادوارد مونش، پاكردن در کفش اسکی قهرمان المپیک در موزه «هولمنکولن» و پیدا کردن پنجرهای به تاریخ و فرهنگ جهان در کشتی وایکینگ‌ها، چیزهایی نیست که بتوان از کنار آنها به سادگی گذشت. به تمام اینها کافه‌ها، رستوران‌ها و فضاهای باز شهر را هم باید اضافه کرد که لذت ماندن در پایتخت نروژ را ماندگارتر می‌کند. مردم اسلو همه ورزشکار هستند؛ کوهنوردی، اسکی و دریانوردی از تفریحات روزمره آنهاست و همین تفریحات ورزشی و آب و هوای پاک باعث شده لذت زندگی در اسلو را با هیچ شهر دیگری عوض نکنند. اسلو یکی از بزرگ‌ترین پایتخت‌های اروپا از نظر مساحت (450 کیلومتر مربع) اما در عین حال با تراکم جمعیت اندک است.

همچنین اسلو تنها پایتخت اروپایی است که می‌توان در آن دوچرخه سواری، پیاده روی، اسکی و قایقرانی را با هم تجربه کرد،اما چیزی که اسلو را از تمام پایتخت‌های کشورهای جهان متمایز می‌کند سادگی خیره کننده طبیعی آن است. مگر در پایتخت چند کشور پیشرفته دنیا می‌توان با مترو به جنگل، دریاچه و مسیرهای پیاده روی رسید؟ اسلو یک شهر پر انرژی است که تمام 24 ساعت بیدار است و شما را به هیجان و شادی دعوت می‌کند.

  • تقویم سفر

بهترین زمان برای سفر به اسلو از اول بهار تا آخر مرداد است؛ یعنی زمانی که درجه حرارت هوا بالاست و قیمت اتاق‌های شهر هم مناسب‌تر می‌شود؛ شما می‌توانید در این فصل سال اتاقی با قیمت 150 تا 200 دلار کرایه کنید و این قیمت برای ماندن در شهری که دومین شهر گرانقیمت دنیاست بسیار مناسب است. هرچند این فصل سال دمای هوا بسیار مناسب است، اما فراموش نکنید که یک کت همراه خود بیاورید چون شب‌ها هوا می‌تواند سرد شود. به دليل نزديكي به قطب شمال، اسلو در تير ماه ٢٤ ساعت روز است و زمستان‌های تاریک طولانی هم دارد. تابستان و بهار اسلو با جشنواره‌های متنوع بسیار دیدنی است.

  • چی بخوریم؟
  • بفرمایید قهوه و ماهی!

اسلو به خاطر آشپزی‌اش در دنیا شناخته شده نیست، اما با این حال شما می‌توانید در این شهر انواع و اقسام غذاهای دریایی خوشمزه را امتحان کنید. ماهی شور، ماهی خشک شده و انواع و اقسام ماهی‌های دیگر در کنار نان مخصوص و سیب زمینی سرو می‌شود. اگر به این شهر آمدید نوشیدن قهوه را فراموش نکنید،زیرا کافه‌های اسلو با طعم و عطر قهوه‌هایش معروف است و مردم خود شهر هم غالبا پس از پایان ساعت کاری در کافه‌های شهر جمع می‌شوند.پس نوشیدن قهوه را در کنار مشاهده زندگی روزمره مردم تجربه کنید. اگر شما عاشق غذاهای ایتالیایی یا فرانسوی هم باشید در اسلو می‌توانید یک دل سیر از این غذاها بخورید.رستوران ایتالیایی «روفینو»،«ماما پیتزا» و«فايونا» از بهترینهاست.

  • چگونه برویم؟

برای سفر به نروژ شما احتیاج به ویزای شنگن دارید. اولین قدم برای درخواست روادید بازکردن حساب کاربری آنلاین در سایت این سفارت است و بعد از آن با انتخاب نام کشور ایران می‌توانید زمان مصاحبه خود را مشخص کنید. پر کردن فرم مشخصات فردی، شغلی و خانوادگی به صورت آنلاین هم الزامی است و هنگام مراجعه به سفارت باید عکس، کپی از صفحات گذرنامه، اصل و کپی شناسنامه، ترجمه رسمی شناسنامه (مهر دادگستری و امور خارجه الزامی است)، نامه تايیدیه تحصیلی و نامه تمکن مالی را همراه خود داشته باشید. از زمانی که مدارک خود را به سفارت تحویل می‌دهید تا زمان دریافت ویزا معمولا 20 تا 25 روز زمان میبرد. برای رسیدن به شهر اسلو شما می‌توانید یکی از خطوط هوایی قطر، ترکیش یا لوفت‌هانزا را انتخاب کنید.

  • گشت و‌ گذار در شهر
  • از تراموا تا دوچرخه

بهترین راه برای گشت و‌گذار در شهر استفاده از تراموا یا اتوبوس است. شبکه گسترده وسایل حمل و نقل عمومی در شهر غالبا شما را از تاکسی بی نیاز می‌کند و از سوی دیگر قیمت تاکسی هم بسیار گران تمام می‌شود. پس بهتر است دلتان را به دریا بزنید و سوار اتوبوس شوید. کرایه خودرو در اسلو هم منطقی نیست چون در این شهر پارکینگ بسیار کم است و برای رسیدن به تمام جاذبه‌های توریستی وسایل عمومی وجود دارد. بلیت تراموا و اتوبوس براساس مسافت حساب می‌شود و در روزهای تعطیل این وسایل تا ساعت چهار صبح به مردم شهر سرویس می‌دهند. خوشبختانه بسیاری از جاذبه‌های شهر در نزدیکی هم قرار دارند و شما می‌توانید علاوه بر اینکه در شهر قدم مي‌بزنید به مقصد خود هم نزدیک شوید. در تابستان‌ها دوچرخه سواری به شدت توصیه می‌شود.

  • بهترین مکان اقامت

شما در مورد محل اقامت در اسلو با مشکلي مواجه نخواهید شد. هتل‌ها و مسافرخانه‌های فراوانی در اين شهر وجود دار. اما استاندارد این مکان‌ها در مقایسه با اکثر هتل‌های اروپایی چندان هم بالا نیست. با این حال شما می‌توانید در شهر با توجه به بودجه‌تان یک مکان اقامت مناسب پیدا کنید.

  •   3.1 شیک و زیبا

اگر دنبال یک هتل بسیار شیک در نزدیکی مرکز شهر اسلو هستید هتل «تیف» یکی از بهترین انتخاب‌هاست. طراحی استثنایی، اتاق‌های راحت، طبیعت بکر و سالن ورزشی بسیار مدرن از امکانات این هتل منحصر به فرد است. اتاق‌های هتل با سرویس اینترنت، بالکن خصوصی و سرویس حمام بسیار راحت اقامت خوشی را در اسلو برایتان رقم خواهد زد. رستوران هتل با انواع غذاهای دریایی و نروژی در اختیار شماست. قیمت اقامت در اتاق‌های این هتل 360 دلار است.

  • 3.2 نمای پانوراما از شهر

هتل ریکا که در سال 1894 ساخته شده، نمای زیبا و پانورامایی از شهر را در برابر چشمان‌تان قرار می‌دهد. شما می‌توانید از امکانات مدرن این هتل مانند سالن ورزشی، استخر و سونا استفاده کنید یا در رستوران منحصر به فرد و تاریخی هتل طعم یک نوشیدنی دلچسب را در کنار شومینه تجربه کنید. طبیعت اطراف این هتل برای پیاده روی بسیار مناسب است و همچنین با ایستگاه اسکی هیل تنها 150 متر فاصله دارد. قیمت اقامت در این هتل 4 ستاره برابر با 190 دلار است.

  • 3.3 صمیمی اما مقرون به صرفه

هتل «پی» 200 متر از خیابان اصلی شهر «کارل یوهانس» فاصله دارد. این هتل بسیار صمیمی به تمامی اتاق‌ها، سرویس دی وی دی و اینترنت ارايه می‌کند و صبحانه به صورت بسته‌های مشخصی در هر اتاق سرو می‌شود. صبحانه شامل ساندویچ و یک میوه تازه است. در نزدیکی هتل منطقه «آکر بریگ» قرار دارد که مملو از کافه‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌هاست و شما می‌توانید از نزدیک با زندگی مردم شهر آشنا شوید. قیمت اتاق‌های این هتل 90 دلار است.

  • 3.4 عتیقه و تمیز

ميهمانخانه «کوچز پنسونات» که در سال 1920 افتتاح شد هنوز با اتاق‌های تمیز و مبلمان عتیقه یکی از بهترین مکان‌های اقامت در شهر است. این هتل رستوران و کافی شاپ 24 ساعته دارد و صبحانه آن به صورت بوفه سرو می‌شود. قیمت اقامت در اتاق‌های این مسافرخانه بیش از 50 دلار است.

  • ستاره‌های هنری اسلو

اسلو که پایتخت سیاسی نروژ است در حقیقت پایتخت ادبی و هنری این کشور هم هست. اين شهر از گذشته مهد هنر و هنرمندان بوده و در طول سال‌ها این سنت همچنان به جا مانده است. در ادامه نگاهی به زندگی هنرمندان این شهر می‌ندازیم. کسانی که با الهام از درون‌شان زندگی خود و مردم جامعه‌شان را تغییر دادند.

  • 1. ادوارد مونش

مشهورترین نقاش نروژی در سبک اکسپرسیونیسم ادوارد مونش است که بیشتر دوران زندگی‌اش را در اسلو سپری کرد. او در یک خانواده مذهبی به دنیا آمد و پدرش که به شدت به تعالیم دینی و اختلاط آنها با خرافات ایمان داشت، روی ذهن تمامی فرزندان خانواده تاثیر‌گذار بود به گونه‌ای که اکثر اعضای خانواده دچار بیماریهای ذهنی و جسمی بودند. مادر و خواهر او بر اثر بیماری سل در گذشتند و دوران کودکی و نوجوانی او در غم و رنج سپری شد، اما بعد از آن طبیعت بکر اسلو را به تصویر کشید. در سال‌های ۱۸۸۱ مونش به مدرسه سلطنتی هنر و طراحی اسلو پیوست و دنیای رنگ روغن زندگی‌اش را متحول ساخت. جیغ، مادر مرده، بلوغ و خاکسترها مشهورترین تابلوهای هنری او هستند.

  • 2. گوستاو ویگلان

گوستاو ویگلان در شهر اسلو به دنیا نیامد، اما همه دنیا او را با پارک مجسمه‌هایش که در اسلو قرار دارد می‌شناسند. او که در یک خانواده هنرمند و مجسمه ساز به دنیا آمده بود در جوانی به اسلو آمد و دوران دبیرستان خود را با پیکر تراشی روی چوب سپری کرد. او بعد از اینکه یک مجسمه ساز حرفه‌ای شد به پاریس، برلین و فلورانس سفر کرد و در سال 1896 برای برپایی نمایشگاه شخصی به نروژ بازگشت. در سال 1924 او کارگاه خود را به نزدیکی پارک فروگنر انتقال داد و همین مکان برای نصب مجسمه‌هایش تایید شد. معروف‌ترین مجسمه این پارک شامل 121 چهره روی هم فشرده است. همچنین مدال صلح نوبل توسط این هنرمند طراحی شده است.

  • هم ورزش هم تفریح

*بروگ باور - نویسنده و روزنامه نگار روزنامه نیویورک تایمز:
اسلو یکی از خلاق‌ترین و زیباترین شهرهای دنیاست. در زمستان که شب بسیار طولانی است تمام شهر مملو از شمع می‌شود. پیست اسکی با شهر 20 دقیقه فاصله دارد. پس نباید از دیدن مردم چوب اسکی به دست در تراموا یا اتوبوس تعجب کنید! شرق و غرب اسلو این روزها تفاوت چندانی ندارد جز این که معمولا در قسمت شرقی شما می‌توانید کافه‌ها و رستوران‌های ارزان‌تری پیدا کنید. پس اگر جیب‌تان خالی شده بهتر است به این سمت شهر بروید. تابستان‌ها شهر اسلو خواب ندارد؛ زیرا در این فصل سال روزها بسیار بلند است. تابستان و بهار فصل مناسبی برای قایقرانی، غواصی، ماهیگیری و شنا در اين شهر است. باید حتما گشت در اطراف شهر را با کشتی تجربه کنید. این قایق‌ها امکانات متنوعی از جمله سرگرمی، رستوران و کافه هم دارند و می‌توانند برای شما یک شب رویایی را رقم بزنند. در منطقه «رلينگن» شما می‌توانید از ساحل بسیار زیبای اسلو برای شنا و تفریح استفاده کنید. دسترسی به این منطقه به وسیله اتوبوس‌های خط 94 امکان پذیر است و علاوه بر این در این ساحل سه زمین برای بازی والیبال وجود دارد که شما می‌توانید لذت آفتاب گرفتن، در آب شنا کردن و والیبال بازی کردن را با هم یکی کنید. البته فراموش نکنید توپ والیبال هم همراه خود بیاورید زیرا در آن اطراف فروشگاه لوازم ورزشی وجود ندارد.

  • گشت و‌ گذار در پایتخت نروژ
  • 72 ساعت در مهد دریانوردی

هر گوشه اسلو زیبا و دیدنی است؛ تاریخ 600 ساله شهر و طبیعت چشم‌نواز آن هر توریستی را مدهوش خود می‌کند. قطعا برای گردش در این شهر سه روز، زمان اندکی است، اما ما تلاش داریم برنامه سفر را متنوع و هیجانی تنظیم کنیم.

  • 2.1 روز اول؛ اسلوی مجانی!

اولین نکته‌ای که مسافران اسلو به آن اشاره می‌کنند گران بودن این شهر است. در این شهر بطری آب معدنی شش دلار برای شما آب می‌خورد! اما طبیعت، هنر و جاذبه‌های توریستی رایگان اسلو هم کم نیست. قصد داریم در روز اول به نقاط رایگان شهر سر بزنیم تا از فشار قیمت‌ها کاسته شود!

  • 2.2 مجسمه‌هاي چدنی

بیشک اولین مکانی که هر مسافر اسلو به آن می‌رود، پارک مجسمه‌های «ویگلان» است که در طول سال بیش از یک میلیون بازدید کننده دارد. این پارک مملو از مجسمه‌های منحصر به فرد «گوستاو ویگلان» هنرمند نروژی است که در بین سال‌های 1869 تا 1943 میزیسته. در این پارک بیش از 200 مجسمه از جنس برنز، گرانیت و چدن قرار دارد و خود این هنرمند مسوول طراحی و معماری این پارک بوده است. هر کدام از این مجسمه‌ها تلاش دارد تا یک پیام انسانی را منتقل کند. این پارک در تمام طول سال باز و بازدید از آن رایگان است.

  • 2.3 كشف تاريخ

قلعه «آکرسهوس» در مرکز شهر اسلو بهترین مکان برای کشف تاریخ اسلو و لذت بردن از یک روز آفتابی است. ساختمان قلعه در سال 1299 ساخته شد و به واسطه موقعیت استراتژیک و استحکام بنا توانست از محاصره‌های تاریخی بسیاری در امان بماند. پادشاه کریستیان چهارم (1588-1648) قلعه را به یک مکان مدرن و پادشاهی تبدیل کرد، اما در طول قرن 17 و 18 این مکان مهجور ماند و کار بازسازی آن از سال 1899 آغاز شد.

  • 2.4 گالری ملی

گالری ملی نروژ بزرگ‌ترین مجموعه نقاشی‌ها و مجسمه‌های این کشور به شمار می‌رود که در سال 1873 تاسیس شد. تابلوی جیغ اثر ادوارد مونک و تابلوی مدونای داوینچی در این موزه نگهداری می‌شود. در این موزه نمایشگاه آثار دوران رمانتیک قرن 19 و امپرسیونیست‌های فرانسوی هم نگهداری می‌شود. شما می‌توانید در روزهای یکشنبه به طور رایگان از این موزه بازدید کنید.

  • 3.1 روز دوم، موزه گردی

در تابستان که تابش اشعه‌های خورشید تا ساعت 23 هم ادامه دارد، شهر اسلو خواب ندارد. مردم و توریست‌های زیادی به شهر هجوم می‌آورند و همین باعث طولانی‌تر شدن صف موزه ها و مراکز تفریحی می‌شود. پس بهتر است کمی حوصله کنید تا اسلوی زیبا را ببینید.

  • 3.2 موزه وایکینگها

موزه‌ای که کشتی‌های جنگجویان قرن 9 در آن نگهداری می‌شود، یکی از محبوب‌ترین موزه‌های پایتخت نروژ است. وایکینگها از اسکاندیناوی برای دستیابی به پول و زمین دل را به دریا زدند و برای مدت‌ها دریاهای اروپا را به تسخیر خود درآورند. بعد از مدت‌ها این افراد به عنوان دلیران دریا شناخته می‌شدند و کشتی‌های آنها در سخت ترین شرایط آب و هوایی توان ایستادگی داشت. دو نمونه از کشتی‌های این دلاوران به همراه برخی از ادوات جنگی آنها در این موزه نگهداری می‌شود. ساعت بازدید از این موزه 9 صبح تا 18 است.

  • 3.3 تركيبي از علم و صنعت

موزه علم و صنعت نروژ مرکز ملی فن‌آوری، صنعت، علم و پزشکی این کشور است. در این موزه بیش از 20 نمایشگاه دائمی و موقت در حوزه‌های انرژی، نفت، صنعت، پزشکی، هواپیما، اتومبیل و قطار برپاست. بازدید از این موزه برای کسانی که ذهن کنجکاوی دارند بسیار توصیه می‌شود؛ اصول فن‌آوری در زمینه‌های انرژی، فیزیک، پزشکی و ریاضیات به همراه مرکز روبات و نجوم در این مرکز قابل بازدید است. شما می‌توانید پیوند علم و صنعت را به خوبی در این موزه مشاهده کنید و کافه این موزه با انواع غذاهای ایتالیایی و یونانی از ميهمان‌ها پذیرایی می‌کند.

  • 3.4 موزه اسکی

موزه «هولمنکولن» نقطه عطفی در تاریخ ورزشی نروژ است. موزه‌ای برای بزرگداشت یک قرن اسکی در این کشور. شما می‌توانید در این مکان قدیمی‌ترین اسکی جهان را ببینید و تاریخ چهار هزار ساله این ورزش را از نزدیک دنبال کنید. قسمت بالایی برج، نمای پانورامایی از زیبایی‌های شهر اسلو را به تصویر می‌کشد. این موزه در تمام روزهای سال باز است و شما می‌توانید در تپهی آن لذت اسکی را تجربه کنید.

  • 4.1 روز سوم؛ هیجان و شادی

اسلو یکی از زیباترین و بکرترین طبیعت‌های دنیا را دارد. گشت و‌گذار در این شهر شما را خسته نمی‌کند اما اگر طالب هیجان و شادی هم هستید در اسلو تمام امکاناتش فراهم است.

  • 4.2 عكس گرفتن با پاتريك

«یک پارک با هزار وسیله سرگرمی» جمله‌ای است که به خوبی پارک «توزنفراید» را توصیف می‌کند. این پارک مکان مناسبی برای تفریح کودکان و عکس گرفتن با شخصیت‌های محبوب کارتونی مثل پاتریک و باب اسفنجی است و از سوی دیگر برای کسانی که طالب هیجان هستند؛ چرخ و فلک‌های و ترن‌های ترسناکی هم دارد. شما می‌توانید از دیگر امکانات بزرگ‌ترین پارک تفریحی نروژ مانند استخر شنا و پارک آبی هم استفاده کنید.

  • 4.3 باغ گیاه شناسی

موزه تاریخ ملی اسلو شامل چندین موزه، باغ گیاه شناسی و گلخانه است. شما می‌توانید در موزه جانورشناسی انواع و اقسام حیوانات را از ابتدای پیدایش جهان تا امروز را ببینید و در موزه دایناسور به دیدن این موجودات شگفت انگیز بروید. تنوع گیاهان باغ گیاه شناسی بسیار زیاد است و شما می‌توانید در این فضا روح‌تان را تازه کنید. بازدید از باغ گیاه شناسی رایگان است.

  • 4.4 خانه اپرا

خانه اپرای اسلو بزرگ‌ترین مرکز هنرهای نمایشی نروژ است که در سال 2008 افتتاح شد. این مرکز در منطقه بندر قدیمی ساخته شده و معماری آن در نوع خود منحصر به فرد است و تنها خانه اپرا در جهان است که به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد روی سقف راه بروند! خانه اپرای اسلو هر روز میزبان نمایش‌های متعددی است که تماشای آن برای درک فرهنگ و هنر مدرن شهر توصیه می‌شود.

  • همشهري 6 و 7
کد خبر 272991

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha