همشهری‌آنلاین: در تهرا‌ن‌گردی این هفته مسجدجامعی با طرح‌های کارت‌های صدآفرین دیدار و خاطرات استاد شاگردی در دیدار با نوه میرزای شیرازی مرور شد.

مسجد جامعی

به گزارش تسنيم، احمد مسجدجامعی، در تهرانگردی این هفته خود با حضور در منطقه 6 تهران و خیابان کریمخان، برنامه تهرانگردی خود را متفاوت‌تر از همیشه آغاز کردند. در این برنامه تعدادی از هنرمندان نامدار کشور حضور داشتند و برخی از آن‌ها به اجرای برنامه نیز پرداختند.

تهرانگردان ابتدا برای رونمایی از اثر تازه طبع شده غزال غزل به انتشارات فرهنگ و هنر گویا رفتند تا صبحانه را در جمع هنرمندان نامدار این برنامه صرف کنند. در این برنامه هنرمندان و اساتیدی چون علی اکبر صادقی، علیرضا و مصطفی آقامیری، اسرافیل شیرچی، سهیل محمودی، فاضل جمشیدی، حجت شکیبا، نصرالله حدادی، مدیران انتشارات نگار و ثالث و تعدادی از مسئولان اتحادیه ناشران و همچنین دکتر سعیدآبادی، مدیرکل یونسکو در ایران، حضور داشتند.

در این برنامه با حضور مسجدجامعی، از کتاب غزال غزل که به اهتمام سیدجمال هادیان طبائی زواره آماده و با همکاری بنیاد بین‌المللی امام رضا و انتشارات فرهنگ و هنر گویا به صورت نفیس و مطلا چاپ شده است رونمایی شد.

به گفته هادیان، این کتاب مشتمل بر 256 غزل از شاعران متقدم و متأخری است که در آستان حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) غزلسرایی کرده‌اند. وی گفت: این کتاب در قطع رحلی بزرگ با چاپ 10 رنگ، به صورت مطلا با جعبه تولید شده و مزین به مینیاتور، تشعیر و خوشنویسی هنرمندانی چون استاد محمود فرشچیان، علیرضا آقامیری، کاوه اخوین و تعدادی از هنرمندان جوان است.

همچنین در گردآوری و کارشناسی اشعار این اثر 9 نفر از شاعران کشور همکاری داشته‌اند.

هادیان ادامه داد: این‌که این کتاب در چنین روز مبارکی که روز ویژه حضرت ثامن‌الحجج(ع) است و زیارت و صلوات و سلام بر آن امام بسیار توصیه شده برای همه ما مایه مسرت و شادمانی است. وی سپس از همه تهرانگردان و هنرمندان حاضر در این مراسم قدردانی کرد.

در ادامه این مراسم تابلوی تمثال حضرت امام رضا(ع) که 80 سال پیش توسط نقاشی به نام عنایت با استفاده از گچ و پاستل طراحی شده بود رونمایی شد. به گفته استاد حجت شکیبا، مینیاتوریست، این نخستین تمثالی است که با خلاقیت یک هنرمند از حضرت رضا ترسیم شده و تقریبا همه هنرمندانی که بعد از آن تمثال‌هایی را رسم کرده‌اند با تأسی به این تصویر بوده است.

در این مراسم همچنین ناصر میرباقری مدیر انتشارات فرهنگ و هنر گویا درباره تاریخچه استقرار کتابفروشی‌ها در خیابان کریمخان توضیحاتی داد.

وی گفت: ابتدا انتشارات زند و بعد از آن در سال 1341 انتشارات لاروس که نماینده یک انتشارات فرانسوی بود در کریمخان تأسیس شدند و پس از آن در سال 1361 انتشارات لاروس خریداری و با نام فرهنگ و هنر گویا فعالیت خود را دنبال کرد.

وی ادامه داد: پس از آن نشر نقره و نشر چشمه نیز به جمع کتابفروشی‌های خیابان کریمخان پیوستند و به تدریج این خیابان به عنوان چهارمین مرکز کتابفروشی پس از بازار، شاه‌آباد و انقلاب مشهور شد.

در این مراسم همچنین فاضل جمشیدی و غلام رضایی به اجرای قطعاتی از موسیقی سنتی پرداختند و آقای داودی، مدیر انتشارات نگار، از مسجدجامعی به عنوان تنها مدیر فرهنگی که در طول ادوار مختلف همواره همراه و یاور هنرمندان و ناشران بوده است قدردانی کرد. در انتهای این مراسم مسجدجامعی و تهرانگردان در جمع هنرمندان حاضر عکس یادگاری گرفتند.

  • مرور خاطرات استاد شاگردی در دیدار با نوه میرزای شیرازی / خانواده‌ای با چهار شهید و دو جانباز

مسجد جامعی و گروه تهرانگردان این هفته در بخشی از برنامه مشهور تهرانگردی به منزل آیت‌الله آقا سیدرضی شیرازی، از نوادگان مرحوم میرزای شیرازی، رفتند. آیت‌الله سید‌رضی شیرازی از علمای مورد احترام محله یوسف‌آباد و از نوادگان میرزای شیرازی است. او با شوخ طبعی از تهرانگردان استقبال کرد و گفت: آقای مسجدجامعی از آقایان ریشه‌دار و اصیل تهران است که توفیق خدمت به ده دوازده میلیون مردم تهران را پیدا کرده است. وی ادامه داد: داشتن ریشه و اصالت برای مسئولان بسیار مهم است.

این روحانی بزرگوار سپس به بیان خاطرتی از جد خود، آیت‌الله میرزای شیرازی پرداخت و گفت: میرزای شیرازی چند ویژگی داشت. نخست آن‌که ایشان به سامرا رفتند و این نقطه را که مدفن دو تن از امامان شیعه است را احیا و آباد و در آنجا حوزه علمیه سامرا را راه‌اندازی کردند. هدف اصلی ایشان هم وحدت میان شیعه و سنی بود تا جایی که حتی وقتی یکی از فرزندانشان به شهادت رسیدند برای حفظ وحدت، موضوع شهادت ایشان را پیگیری نکردند.

بعدها انگلیس‌ها که از وحدت سنی و شیعه و گسترش تفکر شیعی در سامرا هراس داشتند میرزای شیرازی را مجبور به ترک سامرا کردند. دوم؛ سبک وی در درس و مباحثات علمی بود. وی ساعت‌ها بالای منبر می‌رفتند و با طلاب مباحثه می‌‌کردند و بدین لحاظ مکتب و سبک تدریس و مباحثه در سامرا با نجف متفاوت بود.

وی شاگرد شیخ مرتضی انصاری بود و خود نیز شاگردانی چون آخوند خراسانی، شیخ فضل‌الله نوری و آیت‌الله آشتیانی نیز در دامانشان پرورش خوردند. از ویژگی‌های بارز میرزای بزرگ احترام ویژه ایشان برای استادش، شیخ مرتضی انصاری بود؛ به نحوی که به احترام استاد تمایل به ظهور و بروز و نشر آثارش نداشت تا یک وقت آثار و شخصیت استاد تحت تأثیر شاگرد قرار نگیرد؛ نکته‌ای که در جامعه امروز ما کم‌تر دیده می‌شود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین فتوای میرزای شیرازی، فتوای تحریم تنباکو در جریان جنبش مشروطه بود که همه نگاه‌ها را به آن عالم بزرگ معطوف ساخت.

آقا رضی با اشاره به تنها تصویر باقی مانده از میرزای شیرازی گفت: نقل است که بعد از جریان تحریم تنباکو فردی از دستگاه سلطنتی قاجار مأمور شد به سامرا برود و عکسی از ایشان تهیه کند که این کپی همان تصویر است و اصل آن در کاخ گلستان نگهداری می‌شود.

مسجد جامعی نیز در این دیدار ضمن سوالاتی درباره شخصیت و ویژگی‌های میرزای بزرگ گفت: آقای سیدرضی در فلسفه، حکمت و اخلاق از روحانیون به نام تهران هستند و برادرشان نیز بنیانگذار تعمیر و مرمت علمی در میراث فرهنگی بودند.

مسجدجامعی و تهرانگردان پس از ساعتی گپ و گفت دوستانه و صمیمانه با این عالم خوش مشرب، نماز جماعت را به امامت ایشان اقامه کردند.

  • شهیدانی که پیش از انقلاب تیر خوردند و در دفاع مقدس شهید شدند

مسجدجامعی و تهرانگردان این هفته نیز مانند رسم دیرین هفتگی با حضور در منطقه 6 به خانه 5 شهید و جانباز رفتند و با خانواده حسن، علی‌اصغر و علی‌اکبر جواد سپهری، دیدار کردند.

وی در این دیدار گفت: وظیفه ما بود که برای عرض ارادت خدمت این خانواده برسیم و ادای دینی به مقام شامخ این شهدای والا مقام کنیم.

برادر شهدا گفت: از 5 فرزند این خانواده 3 فرزند و دایی‌شان به فیض شهادت نائل شد‌ه‌اند و دو فرزند دیگر از جانبازان انقلاب اسلامی هستند.

وی با ذکر خاطره‌ای ادامه داد: ما قبل از انقلاب شاگردان مدرسه مروی بودیم. بسیاری از فرماندهان دفاع مقدس مثل شهید فکوری هم از دانش‌آموزان این مدرسه بودند. آن روزها ما در ساماندهی اعتراضات و تظاهرات نقش داشتیم و من و دو تن از برادرانم در جریان تظاهرات قبل از انقلاب تیر خوردیم اما موفق به فرار شدیم. در آن حادثه تعداد زیادی از مردم و به ویژه دانش‌آموزان مجروح یا شهید شدند.

مادر این خانواده نیز با احساس رضایت از تقدیم چند شهید به انقلاب و اسلام گفت: من از تقدیم این شهدا به اسلام و انقلاب ناراحت نیستم و خوشحال هم هستم. وی به گرمی از گروه تهرانگردان استقبال و هنگام خداحافظی آن‌ها را با احترام مشایعت کرد.

  • چه کسی کارت‌های صدآفرین را طراحی کرد؟

مسجدجامعی و تهرانگردان، در بخشی از برنامه هفتگی خود به دیدار صادق صندوقی، تصویرگر کتاب‌های درسی رفتند تا دوباره خاطرات دوران سال‌های شیرین تحصیل در مدرسه را مرور کنند. نام صادق صندوقی برای دانش‌آموزان دیروز و مردان و زنان امروز تداعی کننده خاطرات دوران تحصیل و کتاب‌های درسی آن سال‌هاست. استاد صندوقی به گرمی از تهرانگردان پذیرایی کرد و درباره نحوه ورود خود به حوزه تصویرگری کتاب توضیحاتی داد.

وی با ذکر خاطره‌ای گفت: وقتی کلاس اول ابتدایی بودم در همدان به مدرسه می‌رفتم. روزی کلاس نقاشی داشتیم و من تصویر یک خرگوش کشیدم. همه بچه‌های کلاس گفتند نقاشی تو قشنگ است و باید برای ما همان نقاشی را بکشی و من کشیدم. وقتی معلم آمد و دید همه نقاشی‌ها شبیه هم است پرسید این کار کیست و بچه‌ها مرا نشان دادند و من هم ترسیدم و در انتظار تنبیه بودم. اما این معلم گفت: برایش دست بزنید و من از آن موقع تشویق شدم که نقاشی را ادامه بدهم و اگر آن معلم مرا تنبیه می‌کرد قطعاً دیگر نقاشی نمی‌کشیدم و این بیانگر تأثیر نقش معلم فهیم در پیشرفت بچه‌هاست.

صندوقی سپس با نشان دادن تصاویری از کتاب‌های درسی سال‌‌های دور و کارت‌های صدآفرین و هزار آفرین، یاد گذشته را برای تهرانگردان زنده کرد. او گفت هر چند حقوق من بسیار کم است اما کارم را دوست دارم و همچنان ادامه می‌دهم.

مسجدجامعی درباره این هنرمند خاطرنشان کرد: صادق صندوقی بنیانگذار نقاشی مذهبی مدرن در ایران است که از سال 1366 و به همت دکتر حداد عادل، وارد تصویرگری کتاب‌های درسی شده است.

  • بنیاد ایران درودی تأسیس می‌شود

تهرانگردان پس از دیدار با صادق صندوقی، از محدوده خیابان کریمخان و یوسف‌آباد خارج شدند و به سمت خیابان توانیر رفتند تا به دیدار یکی از مشهورترین نقاشان معاصر ایران بروند؛ هنرمندی که برخی از آثارش جنبه بین‌المللی دارد.

ایران درودی میزبان تهرانگردان بود. هنرمندی که علی‌رغم کهنسالی همچنان با روحیه‌ای پرنشاط نقاشی می‌کشد و با همین روحیه از تهرانگردان استقبال کرد.

درودی با توضیح سبک سورآلیستی کارهایش گفت: یکی از مهم‌ترین آثار من سال‌ها پیش با موضوع نفت بود که مورد توجه قرار گرفت و کارهایی با موضوعات مشابه را ادامه دادم. وی ادامه داد: تمام اقدامات برای راه‌اندازی بنیاد درودی از جمله انتخاب هیئت مؤسس و تنظیم اساسنامه انجام و هزینه ساختمان نیز فراهم و بیش از 200 تابلو نقاشی نیز برای موزه در نظر گرفته شده است اما هنوز زمین برای ساخت بنیاد در اختیار ما نیست.

در ادامه مسجدجامعی با اشاره به شخصیت هنری درودی تصریح کرد: ایران درودی شخصیتی ملی و چهره‌ای جهانی دارد و در میان هنرمندان بسیار محبوب است.

وی گفت: در جشن هنرمندان پیشکسوت، پیشنهاد تأسیس موزه و بنیاد ایران درودی به محمدباقر نوبخت، معاون محترم رئیس‌جمهور داده شد و مورد استقبال هم قرار گرفت و قرار شد این مسأله هر چه سریع‌تر پیگیری شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه تهرانگردی به مناسبت سالروز بازگشایی مدارس، به مدارس تاریخی و قدیمی تهران رفت و از مدارسی چون مدرسه ناشنوایان باغچه‌بان، مدرسه دخترانه نوشیروان و دبیرستان البرز بازدید کرد.

کد خبر 272508

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha