سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: وقتی در تابستان سال ۲۰۰۶ ، اکران فیلمهای خانوادگی و چند کارتون که از تبلیغات کلانی نیز برخوردار بودند ، با سردی تماشاگران و عدم استقبال آنها روبه رو شد ؛ کمپانی های بزرگ فیلمسازی وعده روزهای کریسمس و تعطیلات زمستانی را دادند.

مروری بر دوره‌های اسکار ۷۸،۷۷ و ۷۹

اگر در سالهای گذشته ؛ فهرست 50 نفره یا 50 عنوانی با وسواس فراوان و دقت نظر خاص تبدیل به نامزدی پنجگانه برای رشته های مختلف اسکار می شد ؛ این بار زور زدن ها و تنظیم جداول و انتخاب فیلمهایی برای گلدن گلاب و اسکار با مشقت همراه بود. به هر حال با اعلام نامزدهای اسکار 79 ، پیش بینی‌های گلدن‌گلوب این بار حداقل مانند سالهای پیش بود.

از آنجا که به طور عمده نامزدهای گلدن گلوب سهم قابل توجه و زیادی در فهرست اسکار دارند و بسیاری از نامزدها وقتی برای گلدن گلوب جشن می‌گیرند ، بسیار اطمینان دارند که در مراسم اسکار نیز حضور داشته باشند.

  • فهرست‌های کم رمق
اسکار 79 به نسبت اسکار 78 و 77 تفاوت‌های بسیاری داشت. فهرست‌های اعلام شده در اسکار 78 در قسمت بهترین فیلمها شامل اين فيلم ها مي‌شدند: کوهستان بروکبک؛مونیخ؛ شب بخیر و موفق باشی ، کاپوتی و کرش (تصادف) . که در نهایت فيلم crash اسکار بهترین فیلم سال را دریافت کرد و هر 4 فیلم دیگر البته بجز کوهستان بروکبک که حرف و حدیثهایی به همراه داشت از قوت ساختاری برخوردار بودند.

اسکار 77 فهرست پروپیمان‌تری نسبت به 2 دوره گفته شده داشت. به فهرست 5 فیلم سال توجه کنید: هوانورد (اسکورسیزی) و عزیز میلیون دلاری (ایست وود) به همراه پیدا کردن ناکجاآباد ، ری و راههای فرعی.

اکنون این فیلمها را کنار فهرست امسال یعنی اسکار 79 و فهرست 5 فیلم برتر سال قرار دهید که آن 5 فیلم از این قرار بودند: بابل (آلخاندرو گونزالس ایناریتو) ، رفتگان (اسکورسیزی) به همراه نامه‌هایی از آیو جیما ، ملکه و ليتل ميس سان شاين.

از یک طرف کلینت ایستوود باز هم در فهرست حضور داشت و جدال با اسکورسیزی یادآور اسکار 77 بود (هوانورد و عزیز میلیون دلاری ) ؛ اما همگان انتظار داشتند که این بار فیلم استاد ، برنده جایزه اسکار شود.

ضمن این که گلدن گلوب در فهرست 5 فیلم درام خود شامل: بابل (ایناریتو) ، بابی (استه وز)، رفتگان (اسکورسیزی) بچه‌های کوچولو (فیلد) و ملکه در «سه فیلم» و در فهرست فیلمهای کمدی یا موزیکال خود شامل: دختران رویایی ، برات ، شیطان پرادا می پوشد ، ليتل ميس سان شاين و از سیگارتان متشکرم ، در یک فیلم با نامزدهای اسکار شباهت دارد.

یعنی از 10 فیلمی که گلدن گلوب برای برترین فیلمهای سال شامل فیلمهای درام ، کمدی و موزیکال ارائه کرده در 4 مورد با فهرست اسکار توافق دارد و مهمترین تفاوت عدم حضور فیلمهای کلینت ایستوود است. 2فیلم کلینت ایستوود یعنی «نامه هایی از آیوجیما» و «پرچمهای پدرانمان» که اولی در فهرست کاندیداهای بهترین فیلم حضور دارد در بین 10 فیلم گلدن گلوب موجود نیست و توضیح آخر این که 2 فیلم «بابل» و «دختران رویایی» برندگان گلدن گلوب نام گرفتند. 
  • گلدن گلوب پیش زمینه اسکار
جایزه گلدن گلوب و فهرستی که ارائه می‌شود از سوی نویسندگان و خبرنگاران سینمایی است که امریکایی نیستند و اين مهمترین صفت این انجمن است. در این سالها یک نظریه که بیشتر به حواشی مرتبط می‌شود و بار روانی ایجاد می‌کند بر این قائل است که بیشتر نامزدان گلدن گلوب در حقیقت اسکاربگیران امسال هستند. از این روست که توجه به فهرست و کاندیداهای گلدن گلوب در این چند ساله بسیار مورد توجه قرار گرفته و موجودیت آن را با تثبیت فراوان روبه رو کرده است ؛ اما این نظر می‌تواند کمی تا قسمتی هم انحرافی باشد. چنان که همیشه هم تفاوت‌هایی به وجود آمده است.

یکی از مهمترین دلیل‌های مشترک بودن اسامی نامزدان گلدن گلوب با اسکار در این است که نامزدهای اين جايزه در بسیاری از رشته ها دست کم 2برابر نامزدهای دریافت اسکار ، کاندیدا معرفی می‌کنند. از آنجایی که در آشفته بازار فیلمهای هالیوودی خیلی راحت می‌توان فیلمهای خاص و به زبان واقعی سینما را تشخیص داد ، طبیعی است که فهرست چند برابر گلدن گلاب می‌تواند نامزدهایی را در بر داشته باشد که اتفاقا پس از برگزاری و اهدای جایزه گلدن گلوب و شناسایی همه برندگان در فهرست اعلام شده از سوی آکادمی علوم سینمایی نیز جای داشته باشد.

  • سهم دیگر مجامع سینمایی
اعلام کاندیداهای برترین سینما در سالی که گذشت به وسیله نشریات و مجامع سینمایی پیش از اعلام نامزدان آکادمی علوم سینمایی رویدادی است که دوستداران سینما و خود اهالی آن با علاقه و جدیت آن را دنبال می کنند. 

این روند به تثبیت و قدرت رسانه‌های نوشتاری در امریکا برمی‌گردد. برای مثال آنچه که تعدادی از نویسندگان شناخته شده و حتی بین المللی در خصوص سینما و فیلمهای روز در روزنامه‌ها می‌نویسند ، در بسیاری از مواقع حتی نظر قشر خاص (البته کمتر) و قشر عام سینما دوست را می‌تواند تغییر دهد. ضمن این که نظر آنها حتی می تواند نظر شخصی اطلاق شود ، چنانچه «راجر ایبرت» یکی از سرشناس ترین این منتقدان در روزنامه اش یعنی شیکاگوسان تایمز به تحلیل فیلمها می پردازد ، اما جوامع سینمایی نیز فهرست و تاثیرگذاری خاص خود را دارند.

انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس (LOS Angeles film critics association) ، انجمن منتقدان فیلم نیویورک (newyork film critics circle) ، جامعه منتقدان فیلم بوستون و چندین و چند انجمن دیگر با جدیت هر ساله اقدام به انتخاب آثار برگزیده و بهترین هنرپیشه ها و کارگردان‌ها می‌کنند. در میان این انجمن‌ها ، گاهی ممکن است انتخاب‌هایی دیده شود که هرگز از سوی گلدن گلوب یا آکادمی علوم سینمایی لحاظ نشده باشد.

همچنان که ممکن است در بسیاری موارد بیشتر آنها به یک نام یا عنوان هم برسند. چنانچه در اسکار 77 رای اکثریت انجمن‌های منتقدان فیلم برای بهترین بازیگر زن نقش اول ، «ایملدا استانتون» برای فیلم «ورا دریک» (قابله ای که مخفیانه ، اما بر اساس اصول اخلاقی سقط جنین می‌کند)بود. ولی در اسکار 77 ضمن این که استانتون نیز نامزد بود ، اما نظر و رای اصلی به روی «هیلاری سوانک» به دلیل بازی در «عزیز میلیون دلاری» بود که سرانجام اسکار بهترین هنرپیشه نقش اول را دریافت کرد.
کد خبر 272371

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha