شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین -مهدی تهرانی: کریستوفر نولان (Christopher Nolan) کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده فیلم انگلیسی-آمریکایی است.

کریستوفر نولان

کریستوفر نولان در لندن به دنیا آمد. پدر وی که در کار بازاریابی و تبلبغات بود در  روز تولد ۸ سالگی‌اش یک دوربین سوپر ۸ به وی هدیه کرد. به گفته‌ی خود نولان این هدیه کاربردی اساسی برایش داشت و زندگی‌اش را متحول نمود. چراکه عمده اوقات فراغت وی تا نوجوانی با دوربین کوچکش سپری شد.

برادر کریستوفر؛ جاناتان نولان نیز به ادبیات و نویسندگی علاقه داشت و اولین ساخته‌ی مهم کریستوفر یعنی ممنتو "یادآوری" محصول ۲۰۰۰ از نوشته‌ی جاناتان اقتباس شده بود.تحصیلات نولان در کالج دانشگاهی لندن پیگیری شد و از سال ۱۹۹۸ ساخت فیلم بلند را آغاز نمود. فیلم تعقیب در همین سال توسط او ساخته شد.

نولان در سال ۲۰۰۰ فیلم تحسین شده ممنتو را با بودجه‌ای  چهار و نیم میلیون دلاری ساخت و موفقیت فیلم برایش اعتبار آورد. این فیلم نامزد ۲ اسکار از جمله اسکار بهترین فیلمنامه برای نولان شد.ممنتو در حقیقت به یک اصل برای روایت سینمایی از سوی این فیلمساز تبدیل شد. او ساختار غیرخطی را در روایت‌هایش دنبال می‌کند. یعنی ابتدا و انتهای داستان قرار نیست به ترتیب روایت گردد.

در ۲۰۰۲ فیلم بی‌خوابی در ژانر پلیسی معمایی با حضور آل پاچینو بازهم مورد اقبال قرار گرفت. ۳ سال بعد؛ با شکستن قواعد ژانر در گونه‌ی تریلر ؛ بهترین بتمن تاریخ سینما یعنی "بتمن آغاز می‌کند" توسط نولان ساخته شد.

۲۰۰۶ پرستیژ؛ ۲۰۰۸ شوالیه تاریکی؛ ۲۰۱۰ سرآغاز؛ ۲۰۱۱ شوالیه تاریکی بر می خیزد دیگر آثار مهم و موفق این سالهای اخیر کریستوفر نولان به شمار می‌آیند.

لئوناردو دی کاپریو در نمایی از سرآغاز ساخته کریستوفر نولان ۲۰۱۰

فیلم‌های مهم:

تعقیب ۱۹۹۸

ممنتو ۲۰۰۰

بی خوابی ۲۰۰۲

بتمن آغاز می کند ۲۰۰۵

پرستیژ ۲۰۰۶

شوالیه تاریکی ۲۰۰۸

سرآغاز ۲۰۱۰

شوالیه تاریکی برمی‌خیزد ۲۰۱۱

در میان ستارگان ۲۰۱۴

دانکرک ۲۰۱۷

تنت ۲۰۲۰

افتخارات:

نامزدی ۳ جایزه اسکار برای فیلم های ممنتو ۲۰۰۰ و سرآغاز ۲۰۱۱

دو نامزدی گلدن گلوب برای فیلم های ممنتو و سرآغاز

کد خبر 272364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha