سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

عضو هیأت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اعلام اینکه تالاب گاوخونی، کانون جدید ریزگردهای سمی است، به ایسنا گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که عناصر فلزی سنگین همچون سرب، کادمیم و جیوه از طریق پساب صنایع وارد این تالاب شده است.

برنامه مقابله با گردوغبار تدوین شد

به گفته سيداحمد خاتون آبادي، درصورت بي‌توجهي به احياي زنده‌رود و عدم‌تأمين حقابه تالاب گاوخوني، كانون جديد بحران ريزگرد سمي در كشور در تالاب گاوخوني شكل مي‌گيرد و غبار و ذرات سمي با ورود جريان‌هاي بادي شرق به غرب در فصل تابستان، تا پايتخت پيش مي‌رود.

اين استاد كشاورزي با اشاره به توسعه غيراصولي صنايع در استان اصفهان گفت كه توليد 70درصد فولاد كشور در استان اصفهان با استفاده از آب زاينده‌رود كار بي‌معنا و نادرستي بوده است.وي گفت: ايجاد سد زاينده‌رود، توهم وجود بي‌حد آب را در دهه‌هاي قبل ايجاد كرد و باعث شكل‌گيري صنايع بزرگي همچون ذوب‌آهن شد كه سيل مهاجرت را درپي داشت.

اين عضو هيأت‌مديره جمعيت پيام سبز تصريح كرد: سالانه 170ميليون مترمكعب حقابه تالاب بين‌المللي گاوخوني است كه براساس برخي مطالعات اين رقم مي‌تواند تا 250ميليون مترمكعب هم برسد.خاتون‌آبادي با بيان اينكه سهم كاهش بارندگي‌ در خشكي زنده‌رود فقط 20درصد است، تأكيد كرد: 80درصد نابودي رودخانه به‌دليل سوء مديريت است و بحث‌هاي حاشيه‌اي، در واقع همان توپ به ميدان ديگري انداختن و رفع مسئوليت است.

کد خبر 272175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha