کمتر از ۱۰روز مانده به آغاز سال تحصیلی، با وجود تلاش‌های آموزش و پرورش برای شروع باشکوه فصل مدارس، کمبود‌های این حوزه پررنگ‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسند. کمبود فضای آموزشی، ایمن نبودن مدارس و تهدید خطر آتش‌سوزی تازه‌ترین مشکلاتی هستند که در روز گذشته مورد توجه کارشناسان و مسئولان قرار گرفتند.

بخاری-مدرسه


در يك مورد رئيس مجمع خيرين مدرسه‌ساز كشور آب پاكي را روي كمبود سرانه آموزش در پايتخت ريخت و گفت: تهران با مشكل كمبود فضاي آموزشي مواجه است. هم‌اكنون در تهران شرايط به‌گونه‌اي شده كه ديگر زمين براي ساخت مدرسه وجود ندارد.
درحالي‌كه به‌نظر مي‌رسد تهران به‌عنوان پايتخت بايد وضعيت آموزشي مناسب‌تري داشته باشد، محمدرضا حافظي گفته: متأسفانه تهران محروم‌ترين شهر كشور به لحاظ فضاي آموزشي است و هم در شمال شهر و هم در جنوب شهر تهران با اين مشكل مواجه هستيم كه علت اصلي آن عدم‌وجود زمين در تهران است. در منطقه 22شهر تهران اغلب زمين‌ها به انبوه‌سازي‌ اختصاص يافته و ديگر زميني براس ساخت مدرسه باقي نمانده است. در گذشته قانوني وجود داشت كه به ازاي احداث 200واحد مسكوني يك مدرسه ساخته شود كه هم‌اكنون اين قانون لغو شده است.

او با اشاره به اينكه بسياري از ساختمان‌هاي مدارس در شهر تهران استيجاري است، افزود:‌ مالكان تعدادي از مدارس، حكم تخليه را نيز از دادگاه گرفته‌اند. آموزش و پرورش درنظر دارد تا مدارس قديمي شهر تهران را كه موقعيت تجاري دارند تبديل به احسن كرده و با فروش آنها اقدام به تهيه زمين براي ساخت مدرسه جديد كند.

آنطور كه رئيس مجمع خيرين مدرسه‌ساز گفته حتي 50مدرسه‌اي كه قرار است همزمان با آغاز سال تحصيلي در استان تهران افتتاح شود هم نمي‌تواند پاسخگوي نياز اين شهر به فضاي آموزشي باشداما كمبود فضاي آموزشي تنها مشكل پايتخت نيست. حافظي با اشاره به‌وجود مدارسي در تهران كه با يك زلزله تخريب مي‌شوند، گفت: در سال‌هاي گذشته مصوب شد تا 9/3ميليارد دلار از ذخاير ارزي براي ايمن‌سازي‌ مدارس اختصاص يابد اما به‌دليل مشكلات كشور و بالا رفتن هزينه‌ها، هزينه‌هاي ساخت ساختمان آنقدر بالا رفت كه توانستيم دو سوم مدارس كشور را ايمن‌سازي‌ كنيم و هم‌اكنون يك سوم از فضاي مدارس كشور ناايمن است.

خطر آتش‌سوزي

از سويي رئيس مركز تحقيقات سوختگي نيز با استناد به آمار سال گذشته وزارت آموزش و پرورش مبني بر وجود بخاري نفتي در 150هزار مدرسه، هشدار داد و گفت: غيراستاندارد بودن مدارس مي‌تواند هرلحظه امكان حادثه مشابه آتش‌سوزي در مدرسه شين‌آباد را تكرار كند.

دكتر محمدجواد فاطمي با اظهار اميدواري مبني بر اينكه تعداد مدارس غيراستاندارد از سال گذشته تاكنون كاهش يافته باشد، افزود: دانش‌آموزان در اين مدارس به‌طور بالقوه در معرض خطر آتش‌سوزي و سوختگي قرار دارند و والدين بايد نگران تحصيل فرزندانشان در اينگونه مدارس باشند.

او با تأكيد بر اينكه به هيچ‌وجه نبايد از بخاري‌هاي نفتي و حتي بخاري‌هاي كاربراتوري در مدارس استفاده شود، گفت: در اين بخاري‌ها امكان آتش‌سوزي بالاست. براي سيستم گرمايشي مدارس بايد از پكيج‌هاي گرمايشي و شوفاژ استفاده شود.
جالب است كه اغلب مديران مدارس غيراستاندارد، خطرات بالقوه اين مدارس را به مسئولان متذكر شده‌اند اما كسي توجه نمي‌كند.

فاطمي با اشاره به هزينه‌هاي سنگين درمان سوختگي افزود: با اين بودجه‌ها مي‌توان تعداد زيادي از مدارس را استانداردسازي كرد. استانداردسازي كلاس‌هاي درسي مهم‌ترين عامل در پيشگيري از آتش‌سوزي است به‌طوري كه حتي اگر به افراد در زمينه آتش‌سوزي آموزش دهيم اما استانداردسازي نشده باشد در پيشگيري از سوختگي مؤثر نخواهد بود.

او در گفت‌وگو با ايرنا خواستار اختصاص بودجه‌هاي كافي به استانداردسازي مدارس شد و گفت: فردي كه دچار سوختگي شود، درمان نمي‌شود و ممكن است پوست آسيب‌ديده او با جراحي‌هاي ترميمي تا حد زيادي بهبود يابد اما هيچگاه تا آخر عمر به وضع طبيعي بازنخواهد گشت. پوست از بين رفته ناشي از سوختگي، هيچ جايگزيني ندارد بنابراين بهتر است با توجه به فرارسيدن سال تحصيلي جديد، استانداردهاي گرمايشي تمام مدارس بازبيني شود.

 

کد خبر 272063

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha