همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم با اعلام جزئیات آیین‌نامه ایمنی آزمایشگاه‌های دانشگاهی، گفت: آیین‌نامه ایمنی آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها در سراسر کشور به طور منسجم اجرایی می‌شود.

به گزارش پايگاه رسمي وزارت علوم، جلال بختیاری با اعلام اين خبر، در هم‌اندیشی ارتقای ایمنی در آزمایشگاه‌های دانشگاهی بر افزایش ضریب ایمنی و کاهش خطرات زیست محیطی آزمایشگاه‌های وابسته به دانشگاه‌ها تأکید کرد و اولویت نخست در بحث تجهیزات آزمایشگاهی را ایمنی دانست و گفت: آيین‌نامه ایمنی آزمایشگاه‌ها به زودی به صورت منسجم در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه تقویت آزمایشگاه مرکزی در دانشگاه‌ها در اولویت است، گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قصد دارد آزمایشگاه‌های درجه یک و دو را تقویت کند.

بختیاری در تعریف آزمایشگاه‌های درجه یک دانشگاه‌ها، اظهار داشت: آزمایشگاه درجه یک آزمایشگاه جامعی است که فقط بخش خصوصی در آن دخیل است و دارای درجه بین‌المللی است؛ همچنين تجهیزات استاندارد و بروز دارد و از لحاظ گرفتن وام، وزارت علوم تسهیلات در اختیارش قرار می‌دهد و به این بخش صندوق توسعه صادرات نیز تا هر مبلغی وام اعطا می‌کند.

وی افزود: قرار است ابتدا در تهران این آزمایشگاه به زودی شکل بگیرد و در مناطق دیگر کشور نیز که دارای توانمندی هستند این آزمایشگاه در همه ابعاد راه‌اندازی شود که علاوه بر پاسخگویی به کشور در منطقه نیز پاسخگو باشد.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم، آزمایشگاه‌های مرکزی داخل دانشگاه‌ها را آزمایشگاه‌های درجه دو دانست و تصریح کرد: آزمایشگاه مرکزی باید امسال شکل بگیرد و اگر در دانشگاه‌ها وجود دارد نیاز به تقویت دارد؛ این آزمایشگاه‌ها باید سعی کنند علاوه بر درجه کیفیت داخلی، درجه کیفیت بین‌المللی نیز دریافت کنند.

بختیاری با اشاره به اینکه امسال برای ترمیم و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی محدودیتی نداریم، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها با توجه به اعلام نیازها از طریق شبکه شاعا و بودجه‌های موجود که در اختیارشان قرار گرفته است می‌توانند اقدام کنند و با استفاده از هزینه‌هایی که در اختیار دارند ترمیم و نگهداری تجهیزات را انجام دهند.

وی گفت: برنامه ما این است که برای سال‌های آتی سعی کنیم بودجه‌ای مطمئن برای تجهیزات، ترمیم و ایمنی تجهیزات پیش‌بینی کرده و بودجه مناسب در اختیار آزمایشگاه‌ها قرار دهیم.

به گفته مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تقویت آزمایشگاه‌ها از لحاظ آموزش، تعمیر، نگهداری و ارائه سرویس به نیازمندان (دوره‌های تخصصی و خارج از محیط دانشگاه) نیز از دیگر برنامه‌های این دفتر است.

کد خبر 271996

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha