شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

نیلوفر قدیری: سخنان، اظهارنظرها و سیاست‌هایی که این روزها از زبان مقامات آمریکا درباره داعش و چگونگی مقابله با آن شنیده می‌شود، همچنان پرتناقض و سردرگم است.

جديدترين نمونه آن، واكنش كاخ سفيد و پنتاگون به اظهارنظر جان‌كري بود كه گفته بود، آمريكا با داعش در جنگ نيست و به‌كار بردن اين كلمه، اشتباه است. سخنگويان كاخ سفيد و پنتاگون به‌صورت جداگانه اين حرف وزيرخارجه را تصحيح كردند و گفتند كه آمريكا وارد جنگ شده‌است. اوباما هفته گذشته در پاسخ به انتقادات گسترده داخلي و جهاني به فقدان استراتژي واشنگتن در مقابل داعش، در سخنراني 14دقيقه‌اي، به‌اصطلاح استراتژي خود را در مقابل اين گروه اعلام كرد. اين استراتژي 3بخش اصلي داشت:

عمليات حمله هوايي آمريكا به داعش در عراق و سوريه به شيوه يمن و سومالي، عدم‌اعزام نيروي زميني در اين عمليات، همكاري با كشورهاي منطقه و تشكيل ائتلاف عليه داعش. اوباما 3هفته قبل گفته بود كه استراتژي‌اي در مقابل داعش ندارد. اين سخنراني باوجود عنوانش، نشان داد كه واشنگتن همچنان استراتژي‌اي در مقابل داعش ندارد. آنچه اوباما اعلام كرد، نه حرف و اقدام جديدي بود و نه از سردرگمي‌ها و تناقض‌هاي گذشته ذره‌اي كم كرد.

اوباما از يمن و سومالي به‌عنوان نمونه‌اي در حملات هوايي آمريكا به مواضع داعش نام برد. اين در حالي است كه خود اين دو كشور اكنون نمونه‌هاي ناموفق و فرسايشي و ورشكسته در جهان هستند. آمريكا از دهه1990 در سومالي مشغول عمليات نظامي است. يمن هم هر هفته يا‌ماه صحنه يكي‌دو حمله هوايي پهپادهاي آمريكايي است.

در هر دوي اين كشورها كه گروه‌هاي مرتبط با القاعده هدف هستند، نه‌تنها هيچ موفقيتي در اين عمليات به‌دست نيامده كه اوضاع بدتر هم شده و دورنمايي هم براي آينده، معلوم نيست. اوباما از آموزش و تجهيز گروه‌هايي كه آنها را شورشيان ميانه‌روي سوريه خوانده براي عمليات زميني عليه داعش خبر داده‌است. اما منظور از شورشيان ميانه‌رو چيست؟ رسانه‌هاي آمريكايي در روزهاي اخير نوشتند كه شورشيان سوريه ازارتش آزاد تا جبهه نصرت، گروگان‌هاي غربي خود ازجمله 3خبرنگار آمريكايي اخير را به داعش فروخته‌اند.

خشونت و جنگ‌طلبي آنها در سايه اقدامات وحشيانه داعش كم رنگ شده اما اين به معني ميانه‌رو بودن آنها نيست. تقسيم ميان شورشيان ميانه‌رو و تندرو، مانند تقسيم ميان تروريست خوب و بد است. اين همان استراتژي است كه آمريكا فكر مي‌كرد در مقابل طالبان در افغانستان مي‌تواند اجرا كند: با طالبان خوب مذاكره كند و با طالبان بد بجنگد. اما نه مذاكره به سرانجام رسيده نه جنگ پايان يافته است. بخش سوم اين استراتژي، تشكيل ائتلاف منطقه‌اي عليه داعش است.

هدفي كه جان كري به خاطرش از جده تا آنكارا و اكنون در قاهره، مشغول مذاكره است. كشورهاي عربي كه بهشت امن جمع‌آوري ميليون‌ها دلار كمك مالي براي تروريست‌هاي سلفي و تكفيري هستند، در جده تعهدنامه‌اي را براي محدودكردن اين كمك‌ها امضا كردند و اين به سند ائتلاف تبديل شده است. تركيه حتي اين تعهدنامه را هم امضا نكرده و از دراختيار گذاشتن پايگاه هوايي براي حمله به داعش هم خودداري كرده‌است. ائتلاف عليه داعش، با امضاي تعهدنامه در يك كنفرانس چندساعته به‌دست نمي‌آيد.

کد خبر 271800

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha