همشهری آنلاین: رییس جمهوری اسلامی ایران و رییس‌ جمهوری فدراسیون روسیه، در دیداری بر ضرورت توسعه هر چه بیشتر روابط سیاسی دو کشور و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کردند.

حمایت روحانی و پوتین از توافق جامع ایران و ۱+۵

به گزارش خبرنگار اعزامی واحد مرکزی خبر ، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این دیدار که روز جمعه در «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با همسایگان بویژه روسیه اهمیت زیادی قایل است.

رییس‌ جمهور با اشاره به مذاکرات یکسال گذشته خود با رییس‌ جمهور روسیه که در بیشکک و شانگهای صورت گرفته بود، افزود: پیگیری اهداف بلند مدت در روابط فی‌مابین به نفع دو ملت و کل منطقه است و ارتباطات سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی تهران - مسکو طی سال گذشته در مسیر صعودی قرار گرفته است.

دکتر روحانی، اراده جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط ایران و روسیه را جدی خواند و افزود: دو کشور در زمینه علم و فناوری همکاری‌های خوبی داشته‌اند و این روند باید با توسعه هر چه بیشتر روابط دو کشور در زمینه‌های فنی و مهندسی، تجارت و همچنین صدور خدمات و کالاهای کشاورزی تقویت شود.

رییس‌ جمهور، ارتباط هر چه آسان‌تر و بیشتر تجاری و بخش خصوصی دو کشور را پشتوانه ارزشمندی برای همکاری‌های راهبردی ارزیابی کرد و خواستار تسهیلات هر چه بیشتر طرف روسی برای سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی ایران شد.

«ولادیمیر پوتین» رییس‌ جمهور روسیه نیز با ابراز خرسندی از دیدار مجدد با دکتر روحانی، گفت: روابط دو کشور همواره در حال گسترش است و علاوه بر طرح ‌های به ثمر رسیده، طرح‌های زیادی در مسیر توافق یا اجرا قرار دارند.

رییس‌ جمهور روسیه به برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در تهران اشاره کرد و اظهار داشت: برای پیگیری و تحقق این توافقات، کمیته ویژه‌ای در روسیه تشکیل خواهد شد.

وی همچنین به برخی همکاری‌ها در زمینه علوم نوین، فناوری ارتباطات و نیز ادامه همکاری در حوزه انرژی اشاره و بر رساندن روابط فرهنگی و اجتماعی ایران و روسیه به نقطه‌ مطلوب تأکید کرد.

در این دیدار همچنین روند مذاکرات ایران و 1+5 مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و طرفین از رسیدن به توافق جامع در دوره زمانی مورد نظر حمایت کردند.


روحانی امروز در حاشیه اجلاس سران همکاری های شانگهای با رییس جمهوری افغانستان -چین -ترکمنستان و وزیر خارجه کشور هند دیدار و گفت و گو کرد.رییس جمهور ظهر امروز(جمعه ) در این اجلاس به سخنرانی کرد.

سازمان همکاری شانگهای در سال 2001 میلادی با عضویت چین - روسیه - قزاقستان - قرقیزستان - تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.جمهوری اسلامی ایران - هند- افغانستان - مغولستان و پاکستان در این سازمان مقام ناظر را دارا هستند .با توجه به آن که تاجیکستان از ماه سپتامبر سال 2013 ریاست سازمان همکاری شانگهای را برعهده گرفته است چهاردهمین اجلاس سران با عنوان "همکاری - هم رشدی - هم شکوفایی " در شهر دوشنبه برگزارشده است.

کشورهای ترکیه - سریلانکا- بلاروس و ترکمنستان به عنوان میهمانان ویژه در اجلاس سازمان همکاری شانگهای حضور دارند.

کد خبر 271664

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha