همشهری آنلاین: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که افرادی که بنزودیازپین‌ها، داروهایی مانند زاناکس و والیوم، را مصرف می کنند، در معرض خطر بیشتر دچار شدن به بیماری آلزایمر هستند.

xanax

به گزارش تایم این بررسی که نتایج آن این هفته ‌BMJ (قبلا ژورنال پزشکی بریتانیا)‌منتشر شد،‌ رابطه‌ای میان مصرف این داروهای ضداضطراب و خواب‌آور و بیماری آلزایمر را نشان می‌دهد.

پژوهشگران سابقه مصرف دارو در ۱۷۹۶ فرد سالمند دچار آلزایمر را، به همراه ۷۱۸۴ نفر به عنوان شاهد که تشخیص آلزایمر در آنها داده نشده بود، برررسی کردند و دریافتند که استفاده از بنزودیازپین‌ها با افزایش تا ۵۱ درصدی خطر دچار شدن به آلزایمر همراه است.

این بررسی که با سرپرستی سوفی بیلیوتی دو گاژ، دانشجوی PhD در INSERM (انستیتوی پژوهش پزشکی و بهداشتی فرانسه)‌ در بوردو انجام شد، این افراد را برای شش سال دنبال کرد و رابطه محکمی میان این بیماری و این داروها را نشان داد. حتی هنگامی که این پژوهشگران نتایج را با توجه به عواملی مانند فشار خون، بیماری قلبی، افسردگی و بیخوابی تعدیل کردند، این رابطه همچنان برقرار بود.

خبر خوب این است که این بررسی رابطه‌ای میان خطر آلزایمر و مصرف بنزودیازپین‌ها برای کمتر از سه ماه (مدت مصرف این داروها بوسیله بسیاری از افراد مورد بررسی) پیدا نکرد. اما مصرف درازمدت این داروها ممکن است تاثیری مداوم بر حافظه داشته باشد، بنابراین هنگامی که قرار است مصرف یکی از این داروها را شروع کنید، مهم است که با پزشکتان درباره سابقه پزشکی‌تان و خطرات بالقوه این داروها مشورت کنید.

کد خبر 271609

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha