همشهری آنلاین – سپیده بهکام: مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ورود سرمایه گذاران خارجی برای خرید سهام شرکت مخابرات ایران را مثبت ارزیابی کرد.

دکتر داوود زارعیان گفت: چنانچه این سرمایه گذاران خارجی، ایرانیان مقیم کشورهای دیگر باشند ما به شدت از این امر استقبال می کنیم.

وی توضیح داد: بعد از ابلاغ فرمان مقام معظم رهبری در خصوص بند صدر اصل 44، شرکت مخابرات اولین شرکتی بود که برای ورود به بورس اعلام آمادگی کرد.

دکتر زارعیان گفت: دولت در تاریخ 8 اسفند ماه 85، مصوبه ای را تصویب کرد که بر اساس آن 32 شرکت از 33 شرکت مخابراتی به بخش خصوصی واگذار شود و برای عرضه این سهام 4 روش را تعیین کرد.

دکتر زارعیان ادامه داد: بخشی از این سهام که در حدود 30 تا 40 درصد است در قالب سهام عدالت و بخش دیگر به شکل ودیعه‌های مشتریان- در صورت تمایل آنها - که تقریبا 13 تا 14 درصد است عرضه می‌شود.

وی گفت: 5 درصد نیز سهم کارکنان شرکت مخابرات است  و مابقی هم از طریق بورس واگذار می شود.

دکتر زارعیان توضیح داد: بورس هر کشوری یک عمق مشخص دارد و میزان پولی که در این بخش چرخش می کند در هر کشور متفاوت و در ایران نیز محدود است.

وی گفت: اگر قیمت اسمی مخابرات را 14 هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم پیش بینی ما این است، چنانچه این مبلغ وارد بورس شود  ارزشی بالای 40 هزار میلیارد تومان پیدا خواهد کرد.

وی با طرح این پرسش که در  صورت عرضه سهام مخابرات چه کسی خریدار آن خواهد بود؟ گفت: به طور کلی دو مکانیسم کلی برای خرید این سهام  وجود دارد، نخست اینکه افراد حقیقی و حقوقی با مراجعه به بورس به نسبت توانایی خود اقدام به خرید سهام کنند. به رغم اینکه پیش بینی ما این است که سهام مخابرات مطلوبیت دارد و متقاضی خرید سهام آن بالاست اما فروش به این شیوه به تنهایی  کافی نیست.

وی از شیوه بلوکی به عنوان دومین روش یاد کرد و افزود: در این شیوه، بلوک‌های 10 و 20 درصدی تعیین می‌شود که این بلوک‌ها معمولا به سرمایه گذاران داخلی و خارجی واگذار می‌شود.

دکتر داوود زارعیان، مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات - عکس: محمد توکلی

مدیر کل روابط عمومی مخابرات سخنان خود را این‌گونه ادامه داد: بر این اساس، بعد از طرح موضوع در رسانه ها تعدادی از شرکت‌ها خارجی به صورت شفاهی یا رسانه‌ای اعلام آمادگی کردند.

به اعتقاد دکتر زارعیان موضوع عرضه سهام شرکت مخابرات زمانی عملی می‌شود که شرایط ورود به بورس برای این شرکت مهیا شود، کشف قیمت صورت گیرد و شورای عالی واگذاری با واگذاری سهام به صورت بلوکی موافقت کند.

دکتر زارعیان در ادامه افزود: در حال حاضر  5، 6 کمیته فعال شده اند که هر یک در حال آماده سازی بخشی از شرکت برای ورود به بورس هستند. اساسنامه شرکت جدید هم به تصویب هیات مدیره رسیده، سازمان خصوصی سازی هم آن را  تایید کرده و برای تایید به مجمع مخابرات رفته که بعد از تصویب به دولت خواهد رفت.

مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات در پاسخ به پرسشی خصوص یکسان‌سازی هزینه‌های مکالمات  به صورت استانی که در آذرماه سال 85 مطرح شده بود، توضیحاتی ارائه داد و گفت: ما برای کاهش نیافتن درآمد مخابرات پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم به این صورت که با افزایش نرخ اندکی در پالس شهری نمی گذاریم درآمد مخابرات کاهش یابد.

دکتر زارعیان در پایان در خصوص به روز رسانی ودیعه‌های مردم گفت: چیزی که ما از مردم گرفتیم ودیعه بوده و در قبال آن مردم از خدمات ارزانتری استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در بحث مسکن وقتی که افراد پولی به عنوان ودیعه می‌پردازند در مقابل اجاره بهای کمتری خواهند پرداخت.

وی متذکر شد: ما موظف هستیم که از قانون اطاعت کنیم و در بحث به روز رسانی و یکسان سازی ودیعه‌ ها تابع دیوان عدالت اداری، قوه قضاییه و دیوان محاسبات هستیم.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که قطعا هر یک از سیاست‌گذاران کلان مبانی قانونی، شرعی و حقوقی را در این حوزه در نظر خواهند گرفت.

کد خبر 27153

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز