همشهری آنلاین: علی‌اکبر محرابیان، رئیس ستاد اجرایی تبصره ‪۱۳‬قانون بودجه با تشریح تصمیمات جدید این ستاد درخصوص سهیمه‌بندی بنزین گفت: دولت ‪ ۹‬مورد جدید را به سهمیه‌بندی خودروها افزوده‌است.

به گزارش ایرنا، محرابیان که در نشست علنی غیررسمی روز یکشنبه مجلس برای ارایه گزارش نحوه اجرای تبصره ‪ ۱۳‬قانون بودجه حضور یافته بود، گفت: دولت به خودروهای امداد و نجات، نیروهای مسلح (بدون محدودیت) براساس سهمیه‌ای که ستاد فرماندهی کل قوا درخواست کند، سهمیه بنزین می‌دهد.

وی افزود: برای خودروهای عملیاتی دستگاه‌های اجرایی، مسافربرهای شخصی، خودروهای اجاره‌ای در اختیار دستگاه‌های دولتی، جهانگردان و افراد در جاده مانده و پیک‌های موتوری و موتورهایی که حمل و نقل را انجام می‌دهند، سهمیه جداگانه داده می‌شود.

محرابیان یادآور شد: سازوکار اجرایی این تصمیم ظرف دو هفته‌آینده تدوین خواهد شد.

رئیس ستاد اجرای تبصره ‪ ۱۳‬همچنین تأکید کرد که کمیته‌ای در این ستاد تمام سؤالات، نیازها پیشنهادات و مشکلات مردم را مکتوب کرده و آنها را بررسی و کارشناسی می‌کند.

محرابیان در ادامه میزان متوسط مصرف بنزین طی ‪ ۲۱‬روز سهمیه‌بندی را ‪ ۵۸‬میلیون لیتر در روز اعلام کرد و گفت: این در حالی است که متوسط میزان مصرف بنزین در همین مدت قبل از سهمیه بندی، ‪ ۷۶‬میلیون لیتر در روز بوده‌است.

رئیس ستاد اجرای تبصره ‪ ۱۳‬قانون بودجه یادآور شد: امسال ‪ ۱۱‬میلیون لیتر در روز صرفه‌جویی در مصرف بنزین شده‌است و این نتایج نشان می‌دهد عمده مصرف‌‌کنندگان خودشان را با شرایط سهمیه‌بندی تطبیق داده‌اند و مردم مدیریت مصرف سوخت را در پیش گرفته‌اند.

محرابیان پیش‌بینی کرد که در صورت ادامه این روند و کاهش مصرف سوخت در نتیجه سهیمه‌بندی تا پایان سال ‪ ۴‬میلیارد دلار صرفه‌جویی شود.

محرابیان در ادامه تغییر وضعیت خودروهای پرمصرف به دوگانه سوز و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را دومین نتیجه اجرای طرح سهمیه‌بندی سوخت دانست.

رییس ستاد اجرای تبصره ‪ ۱۳‬قانون بودجه همچنین اظهار داشت: تا پایان سال جاری تمام تاکسی‌های متقاضی، دوگانه‌سوز می‌شوند و از مردادماه هم شماره‌گذاری خودروهای بیش از ‪ ۶‬سیلندر متوقف خواهد شد و در ایران خودرو و سایپا هم خودروهای تولیدی گازسوز خواهد بود.

محرابیان افزایش سرعت حمل و نقل در شهرهارا از دیگر نتایج سهمیه‌بندی بنزین بیان کرد و گفت: متوسط سرعت حرکت اتوبوس‌های مسافربری در تهران ‪۱۸‬ کیلومتر در ساعت بوده‌است و در این ‪ ۲۱‬روز که سهمیه‌بندی اجرا شده سرعت به ‪ ۳۰‬کیلومتر در ساعت رسیده‌است.

وی تأکید کرد: براساس آمار منتشر شده از سوی نیروی انتظامی ‪ ۳۹‬درصد کاهش تصادفات داشتیم ضمن اینکه آلودگی محیط زیست هم کاهش یافته‌است.

رئیس ستاداجرای تبصره ‪ ۱۳‬با بیان اینکه امروز در کشور قاچاق سوخت وجود ندارد، تصریح کرد: براساس گزارش مرکز داده‌های کارت هوشمند در طول ‪ ۲۱‬روز اجرای سهیمه بندی ‪ ۷۵‬درصد صاحبان خودرو کمتر از ‪ ۱۰۰‬لیتر بنزین مصرف کرده‌اند این در حالی است که این ماه، ماه پرمصرف بنزین است.

وی ادامه داد: ‪ ۱۰‬درصد دارندگان کارت سوخت‪ ۱۰۰‬تا ‪ ۱۵۰‬لیتر بنزین مصرف کرده‌اند و ‪ ۱۵‬درصد دیگر نیز پرمصرف بوده و بیش از ‪ ۱۵۰‬لیتر مصرف کرده‌اند.

رئیس ستاد اجرای تبصره ‪ ۱۳‬قانون بودجه تاکید کرد: این ‪ ۱۵‬درصد مصرف کننده بنزین ، ‪ ۵‬درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهند، اگر بخواهیم نیاز اضافی بنزین این ‪ ۵‬درصد را تأمین کنیم یعنی به کل جامعه فشار تورمی وارد می‌شود. این در حالی است که این ‪ ۵‬درصد پرمصرف بالاترین دهک جامعه هستند.

محرابیان افزود: برای تعیین نرخ دوم بنزین آزاد دو شکل را می‌توان در نظر گرفت، اول این که قیمت دوم باید نزدیک به نرخ فعلی یعنی لیتری ‪۲۰۰‬ تا ‪ ۳۰۰‬تومان باشد ولی‌کارشناسی‌ها نشان می‌دهد با این نرخ مصرف بنزین کنترل نمی‌شود.

وی ادامه داد: دومین راه برای تعیین نرخ‌بنزین آزاد این است که عددی که کنترل‌کننده مصرف بنزین است را در نظر بگیریم یعنی لیتری بالای ‪۱۰۰۰‬ (یک هزار) تومان. ولی خود شما به تأثیر و آثار تورمی آن آگاه هستید.

وی ادامه داد: تعیین چنین نرخی موجب خواهد شد که حمل و نقل عمومی مختل شود، چرا که راننده تاکسی ترجیح می‌دهد بنزین سهمیه خود را به قیمت آزاد بفروشد.

کد خبر 27152

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز