چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

وقتی شاخه‌ای گل می‌خریم یا از کسی هدیه می‌گیریم و آن شاخه گل برای ما عزیز است، در اولین فرصت شاخه‌های گل را در آب می‌گذاریم چون دوست داریم که عمر بیشتری داشته باشد.

گل


ما به شما مي‌گوييم كه چطور عمر شاخه‌هاي گل را به حداكثر برسانيد شايد ندانيد كه براي اين كار لازم است ابتدا در خريد ساقه‌هاي گل كه در اصطلاح به آن گل شاخه بریده مي‌گويند، دقت كنيد. توجه داشته باشيد كه ساقه گل بلند، صاف و راست باشد، گلبرگ‌ها رنگ طبیعی داشته باشد. برگ‌هاي گل، شاداب و سرحال باشد و برگ‌ها حالت بي‌حالي و پلاسيدگي نداشته باشند. زيرا نشان از كهنگي ساقه گل دارد و در نهايت اینکه اگر گل از انواع گل‌هاي چند بخشي است، حتما غنچه نیمه‌باز داشته باشد. حالا نوبت مراقبت‌هاي خانگي است:


وقتي ساقه گل را درون آب قرار مي‌دهيد، تعدادي از برگ‌هاي آن درون آب مي‌رود. شما بايد اين برگ‌ها را از ساقه جدا و حذف كنيد. دقت کنید که همه برگ‌ها را حذف نکنید. بعد تمام ساقه گل‌ها را به صورت افقی درون تشت یا لگن پرشده از آب بدون کلر به مدت 20دقیقه شناور کنید تا قسمت‌های مختلف گل و برگ و ساقه آب را به خودشان جذب کنند.

بعد از این که گل‌ها را از درون تشت آب درآوردید، انتهای ساقه‌ها را با یک وسیله تیز و ترجیحاً خیلی تمیز به صورت كج و مورب ببريد. حالا بايد آنها را در گلدانی بگذاريد كه درون آن آب خنك ريخته‌ايد. مراقب باشید كه آب فقط خنك باشد نه اينكه تگری باشد. اگر وسیله‌ای که با آن انتهای ساقه‌ها را برش می‌زنيد، تیز نباشد به آوندهاي ساقه که کار آبرسانی را به عهده دارند صدمه می‌زنيد. این آسيب جزيي به انتهاي ساقه دوام گل را کم می‌کند.

این عمل بُرش مورب را هر روز همزمان با تعويض آب گلدان با كمي فاصله از محل برش قبلي تکرار کنید. چون بعد از گذشت حدودا یك روز، املاحی که درون آب قرار دارند منفذ آوندها را مسدود می‌کنند و باعث مي‌شوند كه عمل آبرسانی با تأخیر انجام بگیرد. حتی در گل‌هایی که ساقه سفت‌تر و چوبی‌تری دارند، علاوه بر بُرش مورب، روی ساقه چند شکاف عمودی هم ایجاد کنید تا کشش آب به سمت گلبرگ‌ها به خوبی صورت بگیرد.

زمانی که گلدان گل در معرض دید شما نیست، مثل اوقاتي که خواب هستید، می‌توانید گل را درون یخچال قرار بدهید، البته به مدت كوتاه. نصف قرص آسپرین يا یك قرص ال.دی یا یك حبه قند هر كدام به صورت جداگانه در آب گلدان، دوام و ماندگاری گل شما را افزایش می‌دهد.

انداختن سکه در آب گلدان هرچند به رشد و دوام گل شما کمکی نمی‌کند ولی باعث میکروب‌زدایی در آب مي‌شود. گلدان‌های شیشه‌ای برای نگهداری گل‌هاي شما گزینه بهتری هستند. مراقب باشید که وقتی گل را در گلدان فلزی قرار داديد در آب آن مکمل غذایی نريزيد یا قرص و قند را امتحان نکنید، چون بر اثر همکاری آب و ترکیبات نامحسوس آن با بدنه فلزی گلدان يك محلول نسبتا اسيدي در گلدان ايجاد مي‌شود كه گل‌ها را از بين مي‌برد.

حتی بعد از پژمرده شدن گل برای تمیز کردن گلدان تا جایی که می‌توانید از ترکیبات شیمیایی کمتری استفاده کنید و بعد از يك شست‌وشوي كوتاه با آب سرد، داخل گلدان را با كمي سركه ضدعفوني كنيد.

از قرار دادن گلدان گل در نزدیکی اجاق‌گاز، بخاری، شوفاژ و وسایل گرمایشی و سرمایشی که باعث تغییر دمای ناگهانی می‌شود بپرهیزيد.يك روز درميان با دست خود، آب را روی گلبرگ‌ها آرام بپاشيد تا گل‌های شما، چند روزی را بیشتر مهمان خانه شما باشند.

 

کد خبر 271512

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha