همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه ۸ سپتامبر (۱۷ شهریور) اعلام کرد انتظار می‌رود هزاران مورد عفونت جدید با ویروس ابولا در هفته‌های آینده در لیبریا رخ دهد.

ebola۶

در همین حال قرار است ایالات متحده و بریتانیا پرسنل نظامی‌شان را برای کمک به مهار شیوع ابولا در غرب آفریقا به این منطقه بفرستند.

شیوع فعلی ابولا که بزرگترین شیوع ثبت‌شده این بیماری است، از گینه تا سیرالئون، لیبریا، نیجریه و سنگال گسترش یافته و بیش از ۲۰۰۰ هزار نفر را کشته است.

به گزارش آسوشیتدپرس سازمان جهانی بهداشت (WHO) هشدار می‌دهد که «افزایشی تصاعدی» در موارد جدید بیماری در کشورهایی که شدیدترین شیوع بیماری را شاهد هستند،‌در هفته‌های آینده مورد انتظار است.

WHO در بیانیه‌ای در وضعیت در لیبریا اعلام کرد: «به محض اینکه مرکز درمانی جدیدی برای ابولا گشایش می‌یابد، فورا با شمار فراوانی از بیماران پر می‌شود و این وضعیت به یک بار بزرگ قبلا مشاهده‌نشده بیماری مشاهده‌نشده اشاره دارد. انتظار می‌رود که چندین هزار مورد جدید بیماری در طول سه هفته آینده در لیبریا رخ دهد.»

تا به حال بیش از ۳۵۰۰ نفر به ویروس ابولا آلوده شد‌ه‌اند که‌ تقریبا نیمی از آنها در لیبریا بوده‌آند. این شیوع به خصوص تلفات سنگینی در میان کارکنان بهداشتی ایجاد کرده است. WHO روز دوشنبه اعلام کرد یکی از پزشکانش که در سیرالئون کار می‌کند، دچار عفونت ویروس ابولا شده است.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه گفت که نیروهای نظامی ایالات متحده به برپایی به واحدهای ایزولاسیون در این کشورها یاری خواهند رساند و امنیت کارکنان بهداشتی مقابله‌کننده با شیوع بیماری را فراهم خواهند کرد.

قرار است پرسنل نظامی آمریکا یک بیمارستان صحرایی ۲۵ تختخوابی در مونرویا پایتخت لیبریا برپا کنند. این کلینیک برای درمان کارکنان مراقبت بهداشتی که شمار زیادی از آنها در شیوع ابولا آلوده شده‌آند، به کار خواهد رفت.

وزارت توسعه بین‌المللی بریتانیا نیز اعلام کرد این کشور نیزبا کمک خیریه Save the Children در هفته‌های آینده یک مرکز درمانی ۶۲ تختخوابی در سیرالئون خواهد گشود که مهندسان و کارکنان پزشکی نظامی آن را اداره خواهند کرد.

این کلینیک نیز دارای یک بخش ویژه برای درمان کارکنان مراقبت بهداشتی خواهند بود که در آن خدمات تخصصی با کیفیت بالا عرضه خواهند شد.

در حال حاضر حدود ۵۷۰ تخت در مراکز درمانی ابولا در کشورهای گینه، سیرالئون و لیبریا - کشورهای با شدیدترین شیوع بیماری- موجود است و سازمان جهانی بهداشت می‌گوید حدود هزار تخت دیگر- عمدتا در لیبریا- مورد نیاز است.

اما به گفته کارشناسان مشکل فقط نیاز به تخت‌های بیشتر نیست، بلکه شمار بیشتری کارکنان بهداشتی بین‌المللی و محلی نیز مورد نیاز است. اما بسیاری از کارکنان بهداشتی به علت نگرانی ناشی نبود کافی تجهیزات محافظتی که آنها را ایمن نگهدارد، از پاسخ دادن به این بحران اکراه دارند.

اتحادیه آفریقا روز دوشنبه اجلاسی اضطراری درباره شیوع ابولا تشکیل داد، و قول داد پزشکان و پرستاران بیشتری را به منطقه شیوع بیماری بفرستد، اما در عین حال خواستار تضمین‌های برای حفظ ایمنی آنها شد.

ابولا از طریق تماس با مایعات بدنی افرادی دارای عفونت ویروسی که علامت‌دار شده‌آند، انتشار پیدا می‌کند، و پزشکان و پرستاران در معرض خطر بالای عفونت هستند، زیرا در تماس نزدیک با بیماران هستند.

پزشک WHO که روز دوشنبه عفونتش با ابولا اعلام شد،‌ دومین نفر از کارکنان بهداشتی این سازمان است که به این ویروس دچار می‌شود. به گفته WHO این پزشک وضعیت پایداری دارد و به زودی از منطقه خارج خواهد شد.

WHO می‌گوید فقط در لیبریا تا به حال ۱۵۲ نفر از کارکنان بهداشتی دچار عفونت ابولا شده‌ و ۷۹ نفر به این علت درگذشته‌اند و یادآور می‌شود که شمار پزشکان و پرستان این کشور پیش از شیوع ابولا هم بسیار کم بود.
این سازمان اعلام کرد: «عفونت یا مرگ هر پزشک یا پرستاری ظرفیت‌ پاسخدهی به شیوع ابولا را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.»

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، در روزهای شنبه و یکشنبه با چندین نفر از روسای کشورها از جمله نخست‌وزیر بریتانیا و رئیس‌جمهور فرانسه تماس گرفت و آنها را به فرستادن تیم‌های پزشکی بیشتر برای مقابله با شیوع ابولا ترغیب کرد.

مقامات گفته‌اند که ممنوعیت پروازها و بستن مرزها- با هدف توقف شیوع بیماری- باعث کند شدن جریان کمک‌رسانی و توزیع تجهیزات محافظتی برای پزشکان و پرستاران در منطقه شده است. سنگال که مرز زمینی‌اش را با گینه بسته است،‌ و پروازها از سیرالئون و لیبریا را ممنوع کرده است، روز دوشنبه اعلام کرد در حال طرح‌ریزی برای گشایش یک «کریدور انسان‌دوستانه» برای کشورها مبتلاست.

مقامات بهداشتی در نیجریه نیز در حال پایش ۴۷۷ نفری در بندر نفتی جنوبی پورت هارکورت هستند که در تماس با افراد دچار عفونت ابولا بوده‌اند.

کد خبر 271365

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha