همشهری آنلاین: یک بررسی جدید بوسیله یک تیم پژوهشی به سرپرستی سیلویا واسرتیل- اسمولر از کالج پزشکی آلبرت اینشتین نشان می‌دهد که مصرف رژیم غذایی غنی از پتاسیم بوسیله زنان سالم در سنین پس از یائسگی به کاهش خطر سکته مغزی در آنها کمک می‌کند.

 potassium

به گزارش ریلکس‌نیوز دکتر واسرتیل-اسمولر گفت که پژوهش‌های قبلی نشان داده‌اند که پتاسیم فشار خون را کاهش می‌دهد، اما تا به حال مشخص نشده بود که آیا این تاثیر می‌تواند باعث محافظت در برابر سکته مغزی هم شود یا نه.

او می‌گوید: «یافته‌های ما دلیل دیگری برای مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها بوسیله زنان است. میوه‌ها و سبزی‌ها منابع خوبی برای پتاسیم هستند و پتاسیم نه تنها خطر سکته مغزی- بلکه احتمال مرگ ناشی از آن- را هم کاهش می‌دهد.»

پژوهشگران در طول دوره ۱۱ ساله این بررسی با ۹۰۱۳۷ زن ۵۰ تا ۷۹ ساله  در سنین پس از یائسگی کار کردند و میزان مصرف پتاسیم و میزان بروز سکته مغزی را در آنها مورد مشاهده قرار دادند.

در شروع این بررسی، هیچکدام از مشارکت‌کنندگان دچار سکته مغزی نشده بودند و میانگین دریافت پتاسیم روزانه‌شان از مواد غذایی ۲۶۱۱ میلی‌گرم بود.

در زنانی که رژیم غذایی‌شان بیشترین میزان پتاسیم را داشت، خطر کلی سکته مغزی تا ۱۲ درصد نسبت به زنانی که رژیم غذایی‌شان کمترین میزان پتاسیم را داشت، کاهش یافته بود.

در زنانی که فشار خون‌شان در طیف طبیعی قرار داشت و دارو برای فشار خون بالا دریافت نمی‌کردند، میزان کاهش خطر سکته مغزی با دریافت رژیم غذای غنی از پتاسیم تا ۲۱ درصد بود.

از طرف دیگر رژیم غذایی غنی از پتاسیم در زنانی که فشار خون بالا داشتند، از جمله زنانی که دارو برای فشار خون بالا دریافت می‌کردند، خطر سکته مغزی را کاهش نمی‌داد، بنابراین به نظر می‌رسد رژیم غذایی غنی از پتاسیم پیش از شروع بیماری پرفشاری خون می‌تواند سودمند باشد.

دکتر واسرتیل- اسمولر می‌گوید: «یافته‌های ما دال بر این است که زنان نیاز به مصرف بیشتر غذاهای غنی از پتاسیم دارند. شما میزان بالایی از پتاسیم را در هله‌هوله‌ها (جانک فودها) پیدا نمی‌کنید. از جمله مواد غذایی با میزان بالای پتاسیم می‌توان به سیب‌زمینی و سیب‌زمینی شیرین، موز و لوبیا سفید اشاره کرد.»

دکتر واسرتیل- اسمولر پیشنهاد می‌کند پیش از اینکه به مصرف این مواد غذایی روی بیاورید، با پزشک‌تان درباره میزان مصرف پتاسیم مشورت کنید، زیرا دریافت بیش از حد پتاسیم ممکن است برای قلب خطرناک باشد.

فقط ۲.۸ درصد از زنان در این بررسی میزان توصیه‌شده دریافت روزانه پتاسیم بوسیله وزارت کشاورزی آمریکا- ۴۷۰۰ میلی‌گرم- را دریافت می‌کردند و میزان پتاسیم دریافتی فقط ۱۶ درصد آنها به میزان توصیه‌شده بوسیله سازمان جهانی بهداشت - ۳۵۱۰ میلی‌گرم - می‌رسید.

این بررسی میزان مصرف سدیم را به حساب نیاورده بود، در حالیکه تعادل میان سدیم و پتاسیم هم اهمیت دارد.

دکتر واسرتیل- اسمولر می‌گوید پژوهش‌های بعدی باید میزان سدیم دریافتی را هم در نظر بگیرند و نیاز به دریافت رژیم غنی از پتاسیم را در افراد جوان‌تر هم مورد بررسی قرار دهند.

کد خبر 271138

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha