همشهری آنلاین: کیهان کلهر استاد کمانچه و شجاعت ‌حسین‌خان نوازنده سرشناس سیتار برای اولین بار در یک دهه گذشته همراه گروه غزل در نیویورک برنامه اجرا می‌کنند.

کیهان کلهر شجاعت حسین خان

به گزارش هنر آنلاین؛ کنسرت کیهان کلهر نوازنده ایرانی و شجاعت ‌حسین‌خان نوازنده هندی یکشنبه 22 مارس 2015 در سالن شیمل سنتر دانشگاه پیس در منهتن، نیویورک برگزار می‌شود. قیمت بلیت این کنسرت 39 دلار است.

گروه موسیقی چندملیتی غزل سال 1997 توسط کلهر و حسین خان تاسیس شد. این دو در استودیوی کوچکی در لس‌آنجلس با هم آشنا شدند و زمینه کار مشترک فراهم آمد.

اولین تولید این گروه با نام "آخرین نوای جاده ابریشم" با استقبال روبرو شد. از آن زمان تاکنون این گروه بسیار تاثیرگذار در سراسر جهان می‌نوازد. آثار گروه غزل تلفیقی از موسیقی شمال هند و موسیقی سنتی ایرانی است.

کیهان کلهر سال 1342 در خانواده‌ای کرمانشاهی در تهران به دنیا آمد. او از پنج سالگی به موسیقی روی آورد و در 13 سالگی از طرف ارکستر ملی رادیو دعوت به همکاری شده و در ۱۷ سالگی به گروه شیدا راه پیدا کرد.

کلهر ردیف‌نوازی را نزد استادان بزرگ ایران و نواختن موسیقی به سبک غرب را در رم و اتاوا فرا گرفت. او در سال 1370 یکی از موسسان گروه اساتید (دستان) با شرکت حسین علیزاده و محمدرضا شجریان بود و با ارکسترهای فیلارمونیک نیویورک، ارکستر ملی لیون و... و با نوازندگان و آهنگسازان بنام همچون یو-یوما، اردال ارزنجان و... همکاری کرده است.

شجاعت حسین خان در خانواده‌ای به دنیا آمده که نسل‌هاست به نواختن سیتار مشغول هستند.‌ او از سه سالگی نواختن سیتار را آغاز کرد و در شش سالگی کنسرت سیتار برگزار کرد. او با حمایت پدرش از چهار سالگی به نواختن تابلا، ساز كوبه‌ای شمال هند مشغول شد. حسین خان شاگرد بزرگان تابلای هند بوده و با مشهورترین خوانندگان این کشور در کنسرت‌های بسیار شرکت کرده است.

کد خبر 271135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha